Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 324
Offentligt
1023943_0001.png
1023943_0002.png
1023943_0003.png
1023943_0004.png
1023943_0005.png
1023943_0006.png
Deesociioøko miskereferonomrencerforgrundskolek ktererkarakr20100
‐ennlæsevvejlednning
IndholdHvaderdensocioøkonomiskereference?.........................................................................2Hvordankanmanbrugedensocioøkonomiskereference?...............................................4Bagomdensocioøkonomiskereference............................................................................6
Hvaderdensocioøkonomiskereference?Densocioøkonomiskereferenceeretstatistiskudtrykfor,hvordaneleverpålandsplanmedsammebaggrundsforholdsomskolenseleverharklaretafgangsprøverne.Socio‐økonomiskrefererertilelevernessocialeogøkonomiskebaggrund,mensreferencefor‐tæller,attalletkanbrugessometsammenligningsgrundlagforskolensfaktiskopnåedekarakterer.Densocioøkonomiskereferencebliverberegnetudfraskolenselevgrundlag.Iberegnin‐genindgårfaktorerpåindividniveausomforeksempelkøn,etniskoprindelsesamtfor‐ældrenesuddannelseogindkomst–altsåfaktorer,somskolenikkehardirekteindfly‐delsepå.Mangeundersøgelserviser,ateleverneskaraktereroftehængersammenmedderessocialebaggrund.Påskoleniveauviserdetsigved,atskoler,derharmangeeleverfraressourcestærkehjem,ofteharbedregennemsnitskaraktererendskoler,hvorelevernekommerframindreressourcestærkehjem.Densocioøkonomiskereferencetagerhøjdeforelevernesbaggrundsforholdogkanderforgiveetmerenuanceretbilledeafensko‐lesniveaumåltpåkarakterer.
2
Hvoordanlææsesdeensociooøkonommiskereeferencee?ellen[Tabel11]medskoleensafgangsk araktererfordebundne prøvefagoggforprøve‐Itabefagennetiludtrækkvisesdenbeeregnedeso cioøkonomisskereferencesamtforskkellenmel‐lemkkarakterenogdensocioøøkonomiske reference.Tabel1
oøkonomiskreference:EEtberegnetttalderviser,hvordaneleeverpålandssplanmedSociosammmebaggrunddsforholdsommskolenseleeverharklarretafgangsprøverne.Forskkel:Forskelleenmellemelevernesgennnemsnitskarrakterogdennsocioøkonoomiskerefereence.Forskeellenerkunsstatistisksignnifikant,hvissdererenstjerne(*)ud fortallet.Eleveernepådennneskole[Tabbel1]haropnnåetetkarakktergennemssnitpå6,5iddansklæs‐karakter‐ning.Eleverpålandsplanmeddtilsvarendeebaggrundsfforholdhareetforventetk,1,hvilketfreemgåraftall etfordensoocioøkonomiiskereferencce.Skolensgennemsnitpå6,eleveerharsåledesopnåetenkarakter,deerer0,4højeereendtilsvaarendeeleveerpålands‐plan.Denneforskkelerdogikkkestatistiskssignifikant,hhvorforderikkkeidetteti lfældeer,atskolenseeleverharklaaretafgangsprøvenbedrreellerringe reendbelægforatsige,andreeeleverpålaandsplanmeedsammebaaggrundsforhhold.Idansskskriftligdeerimod,harskolenselevveropnåetennstatistisksiignifikanthøjøjeregen‐nemssnitskarakterrendeleverpålandsplannmedsammmebaggrundssforhold‐eleevernesgennemsnitskarakterpå7,2eer1,0højereeenddensoccioøkonomisskereferencee.
3
Hvordankanmanbrugedensocioøkonomiskereference?Densocioøkonomiskereferencekanbrugessometsammenligningsgrundlagforskolensfaktiskopnåedekarakterer.Hvisskolensgennemsnitskaraktererhøjereenddensocioøkonomiskereference,ogdererenstjerne(*)udforforskellen,betyderdet,atskolenseleverharklaretafgangsprø‐venbedreendeleverpålandsplanmedsammebaggrundsforhold.Forskellenerstati‐stisksignifikant.Hvisskolensgennemsnitskaraktererlavereenddensocioøkonomiskereference,ogdererenstjerne(*)udforforskellen,betyderdet,atskolenseleverharklaretafgangsprø‐vendårligereendeleverpålandsplanmedsammebaggrundsforhold.Forskellenerstati‐stisksignifikant.Hvisdererenforskelmellemskolenskarakterogdenssocioøkonomiskereference,somderikkeerenstjerne(*)udfor,kanforskellenskyldesstatistiskusikkerhed.Isåfaldkanmanikkesige,atskolenseleverharklaretafgangsprøvenbedreellerringereendandreeleverpålandsplanmedtilsvarendebaggrundsforhold.Ilangtdeflestetilfældevilskolenseleverhaveklaretafgangsprøvernepåniveaumedandreeleverpålandsplanmedsammebaggrundsforhold(cirka80‐95procentafskoler‐ne,afhængigtaffagogfagdisciplin).
4
Staatistiskuusikkerhhedegningenafddensocioøkoonomiskere ferencevildderaltidværeeenvisstati stiskusik‐Iberekerheed,ogdetvillderogsåvæærevedforskkellenmellemmskolenskaarakterogreeferencen.Usikkkerhedenopggøressomettintervalforrdensocioøkkonomiskereference[Figgur1‐markkeretmedennsortlinje].Figurr1
skolenskarakterliggerudenforinterrvalletfordeensocioøkonnomiskerefeerence,erHvissforskellenstatistisksignifikant,ogdetermmarkeretmeedenstjernee(*)itabelleen.Detbetydder,atskolennselevermeedstorsandssynlighedharklaretafgangsprøvenbbedreellerdårliggereendanddreeleverpåålandsplanmmedsammebaggrundsfoorhold.Hvisfforskellenmellemskolennskarakteroogdensocioøøkonomiskereferenceerrstatistisksigniffikant,betyderdetmedaandreord,attforskellenmmedrimeligstorstatistissksikkerhederreeelogikkeblootetudtrykffortilfældigvvariation.Hvissskolenskarakterliggerinndenforinteervalletfordeensocioøkonnomiskerefeerence,erforskellenikkestaatistisksigniffikant.Detbbetyder,atskkolenseleverrsandsynligvvisharkla‐retaffgangsprøvenligesomanndreeleverppålandsplanmedsammeebaggrundsfforhold.Væroopmærksommpå,atusikkkerhedsintervvalletkanvæærestørreellermindre,aafhængigtblanddtandetafhvormangeeeleverdergåårpåskolen.Foreksempelkanenforrskelpå1,0melleemprøvekarakterenogddensocioøkoonomiskerefferenceværeestatistisksiignifikantpåennskolemedmangeeleveer,mensenttilsvarendefforskelikkennødvendigvisserstati‐stisksignifikantpåenskolemmedfåeleverr.Detskyldess,atrisikoennfortilfældiggvariationrstørre,jofæærreeleverskaraktererdderindgåribberegningernne.bliver
5
BagomdensocioøkonomiskereferenceEnskolessocioøkonomiskereferencebliverberegnetvedhjælpafenstatistiskmodel.Imodellenindgårderenrækkeregisterbaseredeoplysningerpåpersonniveauomele‐vernesbaggrundsforhold.OplysningernehentesfraDanmarksStatistik.Baggrundsforholdeneer:Påbaggrundafmodellenberegnesskolenssocioøkonomiskereference,someretstati‐stiskudtrykfor,hvordaneleverpålandsplanmedlignendebaggrundsforholdforudsigesathaveklaretafgangsprøverne.Selveberegningerneforegårpåelevniveau,mendensocioøkonomiskereferencepræsentereskunpåskoleniveau.ModellenerudvikletafUNI•CStatistik&AnalyseisamarbejdemedUndervisningsmini‐sterietogerbaseretpåforskningsbaseredeoganerkendtemetodertilstatistiskkorrek‐tion.KønAlderEtnicitetogoprindelseslandForældreneshøjestefuldførteuddannelseForældrenesarbejdsmarkedsstatusForældrenesbruttoindkomstForældrenesledighedsgradFamilietypeAntalbørnogplaceringibørneflokken
6