Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 31
Offentligt
Et studieretningsgymnasium af gavnStudieretningsgymnasiet er en glimrende konstruktion og en nødvendig afløserfor valggymnasiet. I praksis har det imidlertid vist sig, at fagsamarbejdet istudieretningerne ikke fungerer optimalt. Årsagen hertil er først og fremmestmangel på tid. Der er ikke tid til i studieretningsfagene både at nå det særfagligeog det tværfaglige. I den situation prioriteres – naturligvis - det særfaglige. Derforbør der sessamletpå de tværfaglige aktiviteter i gymnasiet, og det ville væreoplagt her at tænke AT (såvel ide som timer) ind i studieretningerne. Det skulleherefter være obligatorisk fx én gang pr. semester at arbejde med et emne, dergår på tværs af studieretningsfagene. Ligeledes skulle det være obligatorisk idette emnearbejde at inddrage relevante fag uden for studieretningerne. I sidstesemester i 3g udarbejder eleverne et studieretningsprojekt ud fra de erfaringer,som er erhvervet i løbet af gymnasieforløbet. Ud over aflevering af et sådantprojekt kunne eleverne få mulighed for at forsvare projektet ved den mundtligestudentereksamen.Fordelene ved dette forslag:Med en opgave hvert semester gennem hele gymnasieforløbet bliver elevernebedre forberedt på studieretningsopgaven og der sikres rum og tid til, at dettetværfaglige samarbejde sker på et solidt fagligt grundlag – vi får etstudieretningsgymnasium af såvel navn som gavn.Venlig hilsenJohn Bihl Nielsen (Lektor ved Svendborg Gymnasium & HF)Enghavevej 95700 SvendborgTlf. 62 21 80 28Mail:[email protected]