Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 308
Offentligt
1017345_0001.png
1017345_0002.png
1017345_0003.png
1017345_0004.png
1017345_0005.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Samråd i Folketingets UddannelsesudvalgSpørgsmål BJSpørgsmål BKSpørgsmål BLFolketinget UddannelsesudvalgFolketingets Uddannelsesudvalg5-10 minutterFredag d. 24. juni 2011, kl. 11 -13 punkt nr. 2 på dagsor-den (ca. kl. 11.45) i Folketinget lokale nr. 2-133
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.IndledningSvar på spørgsmål BJSvar på spørgsmål BKSvar på spørgsmål BL
1. IndledningUddannelsesudvalget har stillet mig tre spørgsmål. Da spørgsmålene hængersammen, vil jeg svare på dem alle tre i forlængelse af hinanden.Der blev sidst afviklet en AMU-udbudsrunde i 2009, hvor der blev taget stil-ling til udbudsplaceringen af samtlige arbejdsmarkedsuddannelser.I udbudsrunden var de to overordnede hensyn 1) at sikre faglige bæredygtigeuddannelsesmiljøer 2) at sikre en tilstrækkelig uddannelsesdækning regionalt iforhold til efterspørgselenDet er i udgangspunktet fornuftige kriterier, men der kan løbende opstå situati-oner, hvor det må genovervejes, om der er grund til at supplere med andre hen-syn2. Svar på spørgsmål BJ:”Hvorfor har ministeren nu iværksat en ny udbudsrunde omarbejdsmarkedsuddannelser (AMU) inden for dele af transportområdet, nårudbudsgodkendelserne efter seneste udbudsrunde i 2009 trådte i kraft så sentsom 1/1-10?””Uddannelsesudvalget har bedt mig om at redegøre for mit ønske om at iværk-sætte en ny udbudsrunde inden for transportområdet.Jeg vil indledningsvis gerne slå fast, at det er fornuftigt, at en uddannelse tilf.eks. lastbil- eller taxichauffør kan ske til en lav deltagerbetaling. Dette er tilgavn for den enkelte og for Danmark.Jeg kan nævne, at under udbudsrunden søgte 18 nye private køreskoler om ud-budsgodkendelse. Ingen af dem blev godkendt til udbud, fordi vurderingen var,at der på daværende tidspunkt var andre ansøgere, som var bedre egnet til atdække efterspørgslen.2
De afviste private køreskoler har siden udbudsrunden efterspurgt udstedelse afnye udbudsgodkendelser, fordi de ønsker fair konkurrencevilkår.Sagen er den, at Trafikstyrelsen står for den faglige godkendelse af flere af ud-dannelserne inden for transporterhvervet. De samme uddannelser er også opta-get i AMU-systemet.Der er f.eks. tale om den grundlæggende uddannelse til lastbil- og buschauffør,samt EU’s krav om efteruddannelse af lastbil- og buschaufførDer er derfor tale om, at en privat køreskole godkendt af Trafikstyrelsen og enAMU-udbyder i et vist omfang leverer de samme uddannelser, men til megetforskellige priser, fordi AMU-udbyderen har statskroner i ryggen.Eksempelvis koster en uddannelse til lastbilchauffør hos en AMU-udbyder3.500 kr., mens den koster 17.000 kr. hos en privat køreskole.Flere af de private storvognskøreskoler har meddelt mig, at der ingen efter-spørgsel er efter bus- og lastbiluddannelser hos dem, og at de snart må drejenøglen om.Undervisningsministeriets Uddannelsesstyrelse har netop frataget en offentliggodkendt udbyder Mercantec sin AMU-godkendelse til udbud af kurser inden-for taxi-området. Det er sket som led i opfølgningen på, hvorvidt de godkendteudbydere lever op til de forudsatte minimumsaktiviteter.Aktivitetskravet på taxiområdet var 3 årselever i 2010, men Mercantec har kungennemført de 2. En nærmere måling viser endvidere, at Mercantecs begræn-sede aktivitet inden for taxi blev gennemført ved at udlicitere opgaven til enprivat køreskole i området.Der skal derfor tages stilling til, hvilken udbyder der skal overtage udbuddet afkurser indenfor taxi i Region Midtjylland, og der er hermed en konkret anled-ning til at genoverveje, om der generelt bør ses på vilkårene for udbud påtransportområdet.Jeg mener, at vi må gøre op med en uholdbar konkurrenceforvridende situati-on, og det er min opfattelse, at der skal være lige vilkår.Derfor har jeg iværksat en ny udbudsrunde inden for transportområdet medhenblik på at revurdere de privates mulighed for at imødekomme de krav, vistiller til udbyderne på AMU-området.
3
Det skal understreges, at der er tale en grundig godkendelsesprocedure, hvoreventuelle nye private udbydere skal leve op til alle de krav, vi generelt stillertil AMU-udbyderne.Det handler både om at være i besiddelse af de nødvendige faglige og pædago-giske kvalifikationer samt kendskab til administrationen af AMU, så vi hele ti-den sikrer, at programansvaret for AMU forvaltes ordentligt. Det handler ogsåom at deltage i samarbejdet med VEU-centret i området og i den forbindelseleve op til de forpligtelser, som følger med, herunder imødekomme relevant ef-terspørgsel og koordinere ventelister.Jeg mener, at en ny udbudsrunde er den bedste måde at give alle en fair chancefor at komme i betragtning til udbud med statstilskud; men jeg vil ikke foruddi-skontere udfaldet af udbudsrunden, før ministeriet har haft lejlighed til at be-dømme karakteren af de konkrete ansøgninger og de virksomheder, der liggerbag.
3. Spørgsmål BK”Kan ministeren bekræfte, at Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet)og Transporterhvervets Uddannelser (TUR) har afvist en udvidelse afAMU-udbyderne med flere private køreskoler bl.a. med henvisning til, at der ikkeer behov for flere udbydere i en tid med faldende aktivitet, og hvorfor harministeren i bekræftende fald ikke fulgt dette råd?”Jeg kan oplyse, at TUR har frarådet at godkende flere udbydere til området, ogat VEU-rådet har tilsluttet sig deres indstilling.TUR’s begrundelse er, at der ikke er behov for flere udbydere på nuværendetidspunkt, og det er TUR’s vurdering, at de private udbydere ikke har de fagli-ge forudsætninger for udbud indenfor en række områder.Det er min opfattelse, at vi har at gøre med en ekstraordinær situation, hvor vimå tilsidesætte kapacitetshensynet for at fremme hensynet om lige vilkår fordem, der er kvalificeret på området.Jeg kan heller ikke se, hvorfor det især skal være de private, som må holde for,når efterspørgselen efter transportuddannelser falder. Her må offentlige og pri-vate have lige vilkår.På nuværende tidspunkt ved jeg ikke, hvad TUR bygger deres vurdering afeventuelle ansøgeres faglige forudsætninger på; men jeg er interesseret i, at de
4
private får mulighed for at fremlægge deres kvalifikationer, og at ministerietforetager en samlet bedømmelse heraf.Jeg vil kun godkende nye private, hvis de er fuldt kvalificeret til udbud afAMU, og jeg vil gerne have mulighed for at foretage bedømmelsen heraf på etoplyst og opdateret grundlag.
4. Spørgsmål BLHvis ministeren beslutter at godkende flere private udbydere påtransportområdet, skal disse så forpligtes på at udbyde samtlige AMU-mål i defælles kompetencebeskrivelser, de godkendes til, jf. § 16, stk. 1, 1. pkt., i lovom arbejdsmarkedsuddannelser?Som jeg tidligere har nævnt, så er jeg optaget af, at der er fair og lige vilkår påområdet.En konsekvens af dette er, at eventuelle nye private udbydere stilles over for desamme krav som de offentlige udbydere. Dette omfatter kvalifikationer og enforpligtelse til udbud af samtlige arbejdsmarkedsuddannelser i en fælles kom-petencebeskrivelse.Lovgivningen rummer mulighed for at give begrænsede udbudsgodkendelser isærlige tilfælde; men jeg synes ikke, det vil være rimeligt at stille de privateudbydere bedre end de offentlige ved for eksempel kun at give dem godkendel-se til de mest efterspurgte kurser.En godkendelse til en hel fælles kompetencebeskrivelse vil forudsætte, at derer et bredt uddannelsesmiljø på stedet, og at der samarbejdes med andre aktørerpå området omkring udbuddet.Den kommende udbudsrunde vil vise, om vi har nye private aktører, som i2011 kan leve op til de krav, vi stiller til de offentlige udbydere – og det synesjeg, vi skylder dem at få efterprøvet.
5