Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 295
Offentligt
1008664_0001.png
1008664_0002.png
1008664_0003.png
1008664_0004.png
1008664_0005.png
1008664_0006.png
1008664_0007.png
1008664_0008.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Mundtlig besvarelse af samrådsspørgsmål BD (UDU alm.del) stillet af Marianne Jelved (RV), Christine Antorini(S), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Nanna Westerby(SF): ”Hvilke initiativer agter ministeren at tage som op-følgning på den nyligt offentliggjorte undersøgelse aftimetallene på professionshøjskolerne, der viser, at pæda-gogstuderende gennemsnitligt har 11 timers undervisningugentligt, og lærerstuderende har 13 timer ugentligt?Rapport om timetal i professionshøjskolesektoren, Profes-sionshøjskolernes Rektorkollegium, April 2011:http://www.uc-dk.dk/da/component/content/article/44-rapporter-etc/398-professionshojskolernestimetal.html”
Titel
Mundtlig besvarelse af samrådsspørgsmål BD (UDU alm.del).FolketingetFolketinget12-15 minutterFolketinget den 24. maj 2011
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.5.6.IndledningTimetalsundersøgelsenprofessionshøjskolernes økonomiLokalaftalerAkkrediteringGennemsigtighed og åbenhed om timetal
Samrådsspørgsmål BDHvilke initiativer agter ministeren at tage som opfølgning på den nyligt offent-liggjorte undersøgelse af timetallene på professionshøjskolerne, der viser, atpædagogstuderende gennemsnitligt har 11 timers undervisning ugentligt, oglærerstuderende har 13 timer ugentligt?
Svar på Samrådsspørgsmål BD1. IndledningJeg vil gerne indledningsvis understrege, ligesom jeg har gjort tidligere, at an-svaret for tilrettelæggelsen af undervisningen på lærer- og pædagoguddannel-sen er placeret hos professionshøjskolerne.Professionshøjskolerne skal sikre, at de studerende får undervisning af høj kva-litet. Det er nødvendigt for at reducere frafaldet på uddannelserne og sikre, at2
vi også i fremtiden har veluddannede dimittender til at dække behovet for vel-kvalificeret arbejdskraft i bl.a. folkeskolen, dagtilbudsområdet og de pædago-giske specialinstitutioner.Jeg har netop deltaget i professionshøjskolernes årsmøde (12. maj), hvor jeggjorde rektorer, uddannelsesledere, undervisere og de studerende med tilknyt-ning til disse uddannelser opmærksom på, at det er ledelsen ved professions-højskolerne, der skal sikre, at lærer- og pædagoguddannelsen samt de øvrigeprofessionsbacheloruddannelser er attraktive uddannelser.
2. TimetalsundersøgelsenNår det er sagt, vil jeg gerne benytte samrådet til at kvittere over for professi-onshøjskolerne for at have gennemført den omtalte undersøgelse af timetal forudvalgte professionsbacheloruddannelser.
Som ansvarlig minister kan jeg dog ikke tilslutte mig konklusionen i undersø-gelsen om, at det ugentlige timetal for de undersøgte uddannelser er tilfredsstil-lende, når undersøgelsen dokumenter, at visse professionshøjskoler tilbyderned til 5,3 lektioner per uge i visse semestre på pædagoguddannelsen.
3
Jeg har især hæftet mig ved og undres over, at der forekommer meget storeforskelle udbuddene imellem på både pædagog- og læreruddannelsen. Der eraltså tale om meget forskellige uddannelsesforløb, som de studerende præsen-teres for, selvom der er tale om de samme uddannelser.
Professionshøjskolerne har frihed til at tilrettelægge undervisningen, men jegmener forskellene i yderpunkterne er meget store. Det har jeg tænkt mig at tageop med professionshøjskolerne.
Jeg vil også gerne advare imod, at man sætter lighedstegn mellem traditioneltavleundervisning og læringsaktiviteter. Den traditionelle tavleundervisningudgør kun en del af de læringsaktiviteter, der foregår på en moderne uddannel-sesinstitution.
En spørgeskemaundersøgelse gennemført blandt de studerende på de videregå-ende uddannelser i forskellige lande i Europa viser et helt andet billede af, hvormeget tid der bruges på undervisning end de tal, der i den seneste tid har væretfremført. De studerende på lærer- og pædagoguddannelsen i Danmark svarer idenne undersøgelse, at de bruger hhv. 15 og 20 timer på undervisningsaktivite-ter.
4
3. Professionshøjskolernes økonomiJeg er opmærksom på, at professionshøjskolerne under tiden har givet udtrykfor, at sektoren føler sig hårdt spændt for økonomisk, og at det skulle være re-geringens genopretning af den danske økonomi, der er årsagen til, at nogle ud-dannelsessteder udbyder meget få timerDet er rigtigt, at professionshøjskolerne – som stort set alle andre områder in-den for statens område – har måttet bidrage til genopretningen af den danskeøkonomiMen vi må lige have proportionerne på plads: Undervisningstaksterne for pro-fessionsbacheloruddannelserne er i 2011 2,1 pct. lavere end i 2010, men fordiaktiviteten ventes at stige tilsvarende vil professionsbacheloruddannelsernefaktisk modtage et større tilskud i 2011 end i 2010Tilskuddet pr. studerende bliver lidt lavere, men jeg forventer, at professions-højskolerne med det stigende aktivitetsniveau kan høste en del stordriftsfordeleDet er også værd at bemærke, at en takstreduktion på 2,1 pct. er ganske margi-nal i forhold til de store forskelle, der er mellem det gennemsnitlige uddannel-sesudbud og de uddannelsessteder med færrest undervisningstimerDe uddannelsessteder, der leverer færrest undervisningstimer, har et forkla-ringsproblem, som de ikke kan tørre af på genopretningsplanen
5
Som jeg også nævnte overfor professionshøjskolerne på det tidligere omtalteårsmøde, så er jeg af den klare overbevisning, at vi godt kan få mere undervis-ning ud af statens uddannelsestilskud.Jeg vil opfordre professionshøjskolerne til at tage ved lære af de uddannelses-steder, der tilbyder de studerende flest undervisningstimer om ugen og få over-ført den praksis til resten af sektoren.
4. Lokalaftaler
Hvis professionshøjskolerne ønsker flere ressourcer til undervisning, har pro-fessionshøjskolerne mulighed for at indgå nye lokalaftaler. Undervisernes ar-bejdstid er på mange uddannelsessteder bundet af lokale arbejdstidsaftaler, derer alt for rigide i forhold til en fleksibel tilrettelæggelse af uddannelsesaktivite-terne.
Jeg vil derfor hermed opfordre professionshøjskolerne til at indgå nogle merefleksible arbejdstidsaftaler, der kan frigøre ressourcer til øget undervisningstid.
5. Akkreditering
6
Lærer- og pædagoguddannelsen skal akkrediteres i 2011 og 2012.
Det betyder, at Danmarks Evalueringsinstitut og Akkrediteringsrådet vil under-søge kvaliteten og relevansen af samtlige udbud af lærer- og pædagoguddan-nelsen og træffe afgørelse herom.
I relation til den aktuelle undersøgelse af timetal vil akkrediteringen bl.a. af-dække, hvorvidt de valgte undervisnings- og arbejdsformer er hensigtsmæssigefor, at læringsmålene kan realiseres.
6. Gennemsigtighed og åbenhed om timetal
Jeg vil overveje at se nærmere på muligheden for at skabe et endnu bedregrundlag for mere gennemsigtighed og synlighed omkring institutionernespræstationer og resultater.Jeg agter derfor at undersøge muligheden for at stille krav om, at professions-højskolerne på deres hjemmeside skal offentliggøre de faktiske afholdte under-visningstimer på udvalgte professionsbacheloruddannelser, herunder pædagog-og læreruddannelsen.
7
8