Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1007599_0001.png
1007599_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
03-06-2011Som opfølgning på samrådet den 24. maj 2011 i Folketingets Uddannel-sesvalg om timetal i professionshøjskolesektoren med særligt fokus pålærer- og pædagoguddannelsen, har jeg mandag den 30. maj holdt et mø-de med Professionshøjskolernes Rektorkollegium.På mødet blev ”Rapport om timetal i professionshøjskolesektoren” drøf-tet. Rektorkollegiet oplyste, at man som opfølgning på rapporten kollegi-alt drøfter de markante forskelle på timetal udbudsstederne imellem oghvad der kan være årsag hertil, sammenhængen mellem timetal og ud-dannelsesoutput (viden, kompetence og kvalifikationer), samt hensigts-mæssigheden af kollegialt at fastsætte et mindste eller fælles vejledendetimetal.Som opfølgning på professionshøjskolernes drøftelser vil Professions-højskolernes Rektorkollegium fremsende en uddybende redegørelse, somvil blive forelagt uddannelsesudvalget, når den foreligger.På mødet fremlagde jeg et oplæg for offentliggørelse af uddannelsernesuddannelsesaktiviteter, således at uddannelsessøgende og studerende haren klar opfattelse af det uddannelsestilbud, som de indgår i, og som dekan planlægge efter. På mødet oplyste Professionshøjskolernes Rektor-kollegium, at de selv havde taget initiativ til at udvikle en sådan model.Professionshøjskolernes Rektorkollegium vil i lyset heraf arbejde videremed oplægget med henblik på at skabe klarhed på institutionsniveau overden planlagte fordeling af de studerendes læringsaktiviteter på pædagog-uddannelsen og læreruddannelsen.
2Der er enighed om, at der i modellen skal tages hensyn til og præsenteresbredden i de forskellige undervisnings- og vejledningsformer, som læ-ringsaktiviteterne består af.Det ligger rektorkollegiet på sinde, at modellen ikke må indsnævre rum-met for ajourføring og udvikling af læringsmetoder og modeller. Katego-rierne ”Holdundervisning” og ”Forelæsning” vil forventeligt indgå i mo-dellen sammen med de nye læringsformer, der er vokset frem i kølvandetpå den teknologiske udvikling, den tætte kontakt til praksis og en stigen-de international orientering og udsyn.Det er centralt for rektorkollegiet, at der tilvejebringes enighed professi-onshøjskolerne imellem om de valgte kategorier og definitionen på kate-goriernes opgørelse.Rektorkollegiet oplyste, at man har et samarbejde med BUPL, som harværet en central aktør i debatten om timetal på pædagoguddannelsesom-rådet. Det er rektorkollegiets forventning, at temaet også vil kunne drøf-tes på den fælles møderække om læreruddannelsen, som rektorkollegietog DLF har planlagt og igangsat.Jeg har opfordret rektorkollegiet til at udforme og offentliggøre en poli-tik for aflysning af læringsaktiviteter. Rektorkollegiet har noteret sig detteønske.Professionshøjskolernes Rektorkollegium og jeg ser det som en fællesopgave at skabe kvalitet i og tillid til det uddannelsestilbud, som de stu-derende får. Rektorkollegiets initiativ til at undersøge og offentliggøretimetallet på de fem største uddannelser i professionshøjskolesektorenbør ikke resultere i, at der skabes helt særlige forhold for og mistillid tilto videregående uddannelser ud af det samlede udbud af videregåendeuddannelser i Danmark. Det ligger os derfor på sinde at kunne afsluttedenne debat om timetal, så den får et frugtbart og fremadrettet perspek-tivI løbet af efteråret 2011 agter jeg at indkalde professionshøjskolerne til etopsamlingsmøde for at få en status på arbejdet.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen