Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1001995_0001.png
1001995_0002.png
1001995_0003.png
1001995_0004.png
1001995_0005.png
{ffi
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) sender her magasinet Gymnasiet efter reformen. Videnog debat 2011.Magasinet sætter fokus på emner som har stået - og stadig står - højt på dagsordenen ef-ter gymnasiereformen, bl.a. emner som studiekompetence, teamsamarbejde og ledelse.Magasinet er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside, www.eva.dk. og sendes i 25 ek-semplarer til alle uddannelsesinstitutioner der udbyder hhx, htx eller stx.
Dato11.05.2011RefKMT/PTOJnr2008-0041Side
Venlig hilsen
1/1
Katja Munch ThorsenOmrådechefT 35 25 46 56E [email protected]
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.2100 København 0
TF
35 55 010135551011
EH
[email protected]www.eva.dk
BEDRE STUDIEKOMPETENCEREFTER REFORMEN?
TEAMSAMARBEJDE ER NØGLENTIL REFORMEN
NYE LEDELSESOPGAVERI GYMNASIET
J-MMX-'-t-HM^;. J:• b_! .;,
•:'.'.
GYMNASIEREFORMENI PERSPEKTIVhavde nikket til at man sagde farvel til detgamle grengymnasium og goddag til enhel ny måde at tænke gymnasium på.Forlægget var at det moderne vidensam-fund krævede at gymnasiet opdateredesin uddannelse for i højere grad at giveeleverne de kompetencer de har brug forbåde på det næste uddannelsestrin ogsenere på arbejdsmarkedet.Overgangen fra det klassiske erkendel-sesorienterede gymnasium til et gymnasiumder lægger vægt på anvendelsesorienteredekompetencer, betød bl.a. at kompetencernetil at få og anvende faglig viden - også påtværs af fagområder - fik forrang.Denne "kopernikanske vending" indenfor gymnasieuddannelserne har påkaldtsig mange reaktioner i form af både kritikog skulderklap fra de berørte parter.Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) harfulgt udviklingen på gymnasieområdetmeget tæt siden reformen i 2005. Igennemvores evalueringer af mange aspekter vedreformen har vi stiftet bekendtskab medhvilke udfordringer og muligheder refor-men har skabt for lærere, ledere og elever.Med dette magasin vil vi gerne sættefokus på en række af de temaer som harfyldt meget for gymnasieskolerne.I temaet om studiekompetencer sætter vifokus på det der var reformens helt over-ordnede formål. Vi ser på hvilke studie-kompetencer de nye elever kommer ud afgymnasiet med, hvad der er de vigtigstekompetencer for gymnasierne at arbejdemed, og hvordan nogle gymnasier byggerbro til det næste uddannelsesniveau for atfå luft under vingerne på kompetencerne.At få hold på teamsamarbejdet - bådeorganiseringen af det, og hvad man sam-arbejder om - er også en stadig udfordringfor mange gymnasier. Derfor retter vi blik-ket mod hvilke udfordringer og løsningerpå udfordringer i teamsamarbejdet gym-nasier oplever.Endelig ser vi på de nye vilkår for ledelsesom er resultatet af både gymnasierefor-men og af strukturreformen. Mere ledelseer mantraet - men hvilken slags? Og hvor-dan gør gymnasierne det konkret?Vi håber magasinet vil byde på viden ogindfaldsvinkler der kan inspirere til debatog til det fortsatte arbejde med gymnasie-reformen.Tak til de mange der har haft lyst til atmedvirke i magasinet.Agi Csonka, direktør for EVA
Kære læserDa en ny årgang gymnasieelever i august2005 slog dørene op til landets gymnasie-skoler, trådte de ind på et gymnasium somvar så forandret at det siden er blevet kaldtden største reform på gymnasieområdet i100 år. Et bredt folketingsforlig fra 2003
GYMNASIET EFTER REFORMENViden og debat 2011� 2011 Danmarks EvalueringsinstitutRedaktionAgi Csonka (ansvarshavende)Peter ToftLouise Nøhr HenriksenMarie NielsenA n n e Breinhoid OlsenDesign og t r y kBGRAPHICIllustrationKaren HemmingsenFotoThomas Søndergaard, PeriskopM e t t e BendixsenSøren RønholtJohnerNordic PhotoScanpixISBN978-87-7958-616-1BemærkDanmarks Evalueringsinstitut sætterkomma efter Dansk Sprognævnsanbefalinger, dvs. at der som hovedregelikke sættes komma f o r a n ledsætninger.
INDHOLD
EN GYMNASIEREFORMBLIVER TILREFORMEN 5 AREFTER
0508
STUDIEKOMPETENCER ,-ELLER SPRINGET FRA ATIVÆRE ELEV TIL STUDERENDE14171923STØRST AF ALT ER VEDHOLDENHEDENSTUDIEKOMPETENCER I DET VIRKELIGE LIVELEVERNE SKAL SNUSE TIL LIVET PÅ DENANDEN SIDENÅR SARTRE ER EN FREMMED MIDDAGSGÆST363930DET GODE TEAMSAMARBEJDE FLYTTERNOGETCOME TOGETHERLEDERNE VIL IND I TEAMENES MASKINRUM
45
LEDELSESFORSKER: DER SKAL MERELEDELSE TIL
48 "REFORMERNE ÆNDREDE MIG SOM LEDER"50EVAS EVALUERINGER OM REFORMEN
47 "LEDELSEN SKAL KUNNE OVERSÆTTE"
a r M a . ,.J • V. f;
2100 Kob35 55 01 0135 55 10 11[email protected]H ww
MMM-kOM: :M.M:'-M:
[kSkMMvMkkS^M
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) udforsker og udviklerkvaliteten af dagtilbud for børn, skoler og uddannelser.Vi leverer viden der bruges på alle niveauer - fra institutionerog skoler til kommuner og ministerier.www.eva.dk
9 '788779"586161' >