Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 283
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd.
Titel
Åbent samrådSpørgsmål A-E:”Hvad er ministerens kommentarer til den omfattendesnyd med og udnyttelse af AMU-systemet, som TV2 hardokumenteret 18/4-11 (Operation X: Firmafest på statensregning), hvor længe har ministeriet været bekendt med,at der forekommer sådanne former for snyd, og hvorforhar ministeriets kontrol- og tilsynsvirksomhed ikke fangetop på dette snyd?””Hvad er ministeriets vurdering af det samlede omfang afden form for udnyttelse af AMU-systemet, som TV2 hardokumenteret 18/4-11 (Operation X: Firmafest på statensregning)?”Mener ministeren, at de nuværende godkendelses-, til-syns- og kontrolprocedurer i forhold til skoler, uddannel-sessteder, kursusudbydere og virksomheder på AMU-området er tilstrækkeligt effektive?”Vil ministeren tage initiativ til en kulegravning af hele
1
AMU-systemet med henblik på at få afdækket systema-tisk snyd og svindel, og vil ministeren i givet fald givetilsagn om at følge op på resultatet af kulegravningen medde nødvendige skridt, herunder i forhold til evt. ændringeraf lovgivning og administrative regler og procedurer samtsøge at gøre et erstatnings- og/eller straffeansvar gælden-de, hvis der viser sig grundlag for det?”Vil ministeriet i lyset af afsløringerne i TV2 18/4-11(Operation X: Firmafest på statens regning), og de af mi-nisteren i L172 foreslåede stramninger mod utilsigtet brugaf AMU-systemet kommentere NORECO-sagen, herun-der oplyse, hvordan ministeren ser på de konstruktioner,som forekom i NORECO-sagen?
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
UDUUDUUkendt10. maj, kl. 14.00
2
Disposition1. Indledning2. Kommentarer til AMU-sager nævnt i forbindelse med Operation X3. Hvor længe ministeriet har været bekendt med lignende sager4. Kommentarer til om tilsyns- og kontrolprocedurer er tilstrækkeligt effektive5. Om kulegravningen6. NORECO-sagen7. Afslutning
1. Indledning
Udvalget har i forbindelse med L 172, forslag til lov om ændring af godtgørel-se samt Operation X udsendelsen ’Firmafest på Statens regning’ stillet mig femspørgsmål om misbrug af AMU-systemet.Spørgsmål A-D lyder således:
”Hvad er ministerens kommentarer til den omfattende snyd med og udnyttelseaf AMU-systemet, som TV2 har dokumenteret 18/4-11 (Operation X: Firma-fest på statens regning), hvor længe har ministeriet været bekendt med, at derforekommer sådanne former for snyd, og hvorfor har ministeriets kontrol- ogtilsynsvirksomhed ikke fanget op på dette snyd?”
”Hvad er ministeriets vurdering af det samlede omfang af den form for udnyt-telse af AMU-systemet, som TV2 har dokumenteret 18/4-11 (Operation X:Firmafest på statens regning)?
3
”Mener ministeren, at de nuværende godkendelses-, tilsyns- og kontrolproce-durer i forhold til skoler, uddannelsessteder, kursusudbydere og virksomhederpå AMU-området er tilstrækkeligt effektive?
”Vil ministeren tage initiativ til en kulegravning af hele AMU-systemet medhenblik på at få afdækket systematisk snyd og svindel, og vil ministeren i givetfald give tilsagn om at følge op på resultatet af kulegravningen med de nød-vendige skridt, herunder i forhold til evt. ændringer af lovgivning og admini-strative regler og procedurer samt søge at gøre et erstatnings- og/eller straffe-ansvar gældende, hvis der viser sig grundlag for det?Der er efter min vurdering overlap imellem disse fire første stillede spørgsmålom lovforslaget og Operation X udsendelsen, og jeg vil derfor besvare demsamlet.Indledningsvis, vil jeg gerne sige tak for muligheden for nu at være i samrådom denne her sag, som jeg synes er vigtig. Det er en lang række problemstil-linger, som hænger sammen med lovforslaget. Men siden at lovforslaget blevfremsat, har der været en række begivenheder, som der er brug for at få reflek-teret over i forhold til den politiske diskussion, som vi har.
Kommentarer til AMU-sager nævnt i forbindelse med Operation X ud-sendelsenMin kommentar til Operation X udsendelsen er meget klart, at jeg som mini-ster på ingen måde kan acceptere, at AMU-systemet og dermed midlerne tilvoksen- og efteruddannelsesindsatsen kan blive misbrugt.
4
Der er behov for én gang for alle at komme til bunds i sagerne. Det er klart, atdet vil få konsekvenser, hvis det viser sig, at en institutions kursusvirksomhedikke er i overensstemmelse med lovgivningens krav til uddannelsen. Det kan isidste ende føre til, at man fratager institutionens mulighed for at udbyde denuddannelse. Det vil sige, at man kan fratage AMU-godkendelsen.Det er netop af denne grund, at jeg har igangsat en række initiativer, der skalsikre, at VEU-midlerne først og fremmest bruges til at opkvalificere den dan-ske arbejdsstyrke. Deri er jeg enig med spørger. Jeg har netop været til en stør-re konference, hvor voksen- og efteruddannelsessystemerne i Asien og Europablev diskuteret, og det danske voksen- og efteruddannelsessystem er et uniktsystem, som Asien gerne vil lære af. Det vil sige et system, hvor man kan vide-reuddanne sig undervejs i sit arbejdsliv, og et system, hvor arbejdsmarkedetsparter tager medansvar. Det er et godt system, men det er selvfølgelig også etsystem, der kun fungerer, hvis det er så gennemsigtigt som overhovedet muligt.
Hvor længe ministeriet har været bekendt med lignende sagerDer har i løbet af de seneste år været enkeltsager, som indholdsmæssigt minderom sagerne i Operation X. Spørger nævner selv NORECO-sagen, som er et ek-sempel herpå.Angående de sager, som er nævnt i Operation X, så er der tale om forhold, somministeriet mig bekendt er blevet opmærksom på omkring sommeren 2010. Daministeriet blev opmærksomt på disse forhold, blev der straks igangsat under-søgelser af, om der bevidst var foregået misbrug af AMU-systemet, hvilket iøvrigt altid gør sig gældende, når der opstår mistanke om misbrug.Ministeriet har aktuelt 37 tilsynssager på AMU-området. Kvalitets- og Tilsyns-styrelsen har netop truffet afgørelse i tre af disse sager, som hver især omhand-
5
ler forhold, der blev nævnt i Operation X udsendelsen. Dette har blandt andethaft den konsekvens for ét uddannelsessted, at der med øjeblikkelig virkningtilbageholdes 5 mio. kr. af skolens løbende tilskud til AMU-aktiviteter.
Derudover vil tilskud, der er blevet udbetalt til skolerne med urette, blive kræ-vet tilbagebetalt. Det vil i hver enkelt sag blive vurderet, om skolerne også skalgøres erstatningsansvarlige for udbetalt VEU-godtgørelse for afholdt AMU-aktivitet.
Kommentarer til om tilsyns- og kontrolprocedurer er tilstrækkeligt effek-tiveI forhold til tilsyns- og kontrolprocedurer, så har jeg nu igangsat en kulegrav-ning af hele AMU-området. Dette er blandt andet fordi, at jeg gerne vil vide,om der er brug for yderligere opstramninger i forhold til det, som er gældende idag.Det er dog samtidig vigtigt for mig at påpege, at kontrol altid skal vejes opimod tillid til uddannelsesinstitutionerne. I det system, som vi har i dag, baserervi os også på, at man kan overholde de gældende regler.Institutionerne skal selv sørge for at udpege en revisor, der står inde for, at til-skudsbetingelserne bliver overholdt. Ministeriet fører selvfølgelig tilsyn medsåvel institutionerne og de anvendte revisorer og vil tage sager op, hvor der eruregelmæssigheder til stede.Det kan ske, hvis revisor ikke på tilfredsstillende vis lever op til de lovgiv-ningsmæssige krav eller på anden måde tilsidesætter sine pligter. Konsekven-sen heraf kan være, at ministeriet pålægger institutionens bestyrelse at udpegeen ny revisor.
6
Det er med andre ord den enkelte udbyder af arbejdsmarkedsuddannelser, somselv har ansvaret for, at arbejdsmarkedsuddannelser lever op til kravene omkvalitet og regeloverholdelse. Hvis det viser sig, at en institution ikke lever optil denne tillid, så vil det blive vurderet, om institutionen skal have frataget sinudbudsgodkendelse til AMU-aktivitet.Om kulegravningenSom nævnt indledningsvis, så har jeg igangsat en kulegravning af hele AMU-systemet. Det er meningen, at undersøgelsen skal medføre anbefalinger til for-bedringer af reguleringsmulighederne på området.Der vil i forbindelse med kulegravningen blive set nærmere på de enkelte insti-tutioners efterlevelse af ansvar for gennemførelse af undervisning. Derudovervil der blive set på, hvordan man kan fremme økonomiske incitamenter til det-te. Det gælder især i forhold til de tilfælde, hvor der bliver gjort brug af virk-somhedsforlagt undervisning og underleverandører.Jeg venter som sagt kulegravningen klar før sommerferien. Når jeg har set om-fanget af kulegravningen, skal der være en politisk diskussion af, hvad det kanføre til. Området er ret komplekst, og der er to ting, som står mod hinanden.Her tænkes på hensyn til at alle kan få en så nem adgang til voksen- og efter-uddannelse som overhovedet muligt, men selvfølgelig også den anden del, derhandler om, at det skal ske på en sådan måde, at der ikke tænkes i snyd ellermisbrug.Noreco-sagenSpørgsmål E lyder således:”Vil ministeriet i lyset af afsløringerne i TV2 18/4-11 (Operation X: Firmafestpå statens regning), og de af ministeren i L172 foreslåede stramninger mod7
utilsigtet brug af AMU-systemet kommentere NORECO-sagen, herunder oply-se, hvordan ministeren ser på de konstruktioner, som forekom i NORECO-sagen?Hvad angår Noreco-sagen vil jeg indledningsvis henholde mig til redegørelsenaf 9. august 2010 fra daværende undervisningsminister Tina Nedergaard tilFolketingets Uddannelsesudvalg (Alm. del – bilag 294).Som det fremgår af ovennævnte redegørelse, har Noreco A/S’s omfattende ogutilsigtede brug af AMU været medvirkende årsag til stramning af reglerne omadgang til AMU samt om tilskud til kost og logi. Derudover er reglerne om be-fordringstilskud blevet ændret, så der nu er loft over, hvor mange kilometer derkan ydes tilskud for.For så vidt angår den uhensigtsmæssige brug af VEU-godtgørelse har også TV-programmet Operation X – firmafest på statens regning – bekræftet for mig, atder er et tvingende behov for de yderligere stramninger af reglerne, der indgår idet fremsatte lovforslag, L 172.Det står ikke klart for mig, hvilke konstruktioner som er fremkommet i Nore-co-sagen, der ønskes belyst i forhold til TV-udsendelsen og L 172. Men det erblandt andet i lyset af disse sager, at jeg nu har fremsat forslag om at gøre detmuligt at begrænse både antallet uger pr. kalenderår, den enkelte medarbejderkan deltage i uddannelse med godtgørelsen, og hvor mange gange den enkeltekan deltage i samme kursus med godtgørelse.For yderligere at sikre, at der er tale om reel beskæftigelse, indeholder L 172også forslag om, at der først kan udbetales godtgørelse, når det er konstateret,at der er indberettet lønoplysninger til e-indkomstregisteret.
8
Endvidere vil jeg fremsætte et ændringsforslag til L 172, for at gøre det muligtat stille som betingelse for udbetaling af godtgørelse, at medarbejderen har væ-ret beskæftiget i virksomheden i mindst 14 dage forud for uddannelsen.Netop det ændringsforslag har til formål at sikre, at der kun udbetales VEU-godtgørelse, hvor der er tale om reelle ansættelsesforhold. Med vedtagelse afdet forslag kan vi sikre, at sager som Noreco ikke gentager sig.AfslutningJeg kan afslutningsvis sige, at det er min vurdering, at kulegravningen sam-menholdt med den nye lovændring samt ministeriets øvrige tiltag vil have enforebyggende effekt i forhold til at sikre, at mulighederne for misbrug afAMU-systemet minimeres.Det er vigtigt at vi i Danmark kan have et offentligt finansieret tilbud om vok-sen- og efteruddannelse til alle kortuddannede på arbejdsmarkedet. Hvis AMUogså i fremtiden skal kunne spille sin meget vigtige rolle i samfundet, er dethelt centralt, at styringsredskaberne er i orden og at reglerne ikke udnyttesimod hensigten.Og lad mig så til sidst sige, at jeg lægger op til, at der i den kulegravning, jeghar igangsat, indgår alle de sager, som jeg også er blevet gjort opmærksom påindenfor de to sidste måneder, hvor jeg har været minister. Det er jo specielt ef-ter Operation X, at jeg har fået en række henvendelser om konkrete sager, somnu indgår i det arbejde. Det bliver selvfølgelig taget meget seriøst, fordi detskal kunne lade sig gøre at vi har et AMU-system, hvor der ikke spekuleres isnyd.
9