Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 275
Offentligt
995383_0001.png
995383_0002.png
Dato 10.05.11
UndervisningsministerTroels Lund PoulsenUndervisningsministerietFrederiksholms Kanal 211220 København K

Vedrørende revision af socialrådgiveruddannelsen

Kære Troels Lund PoulsenDansk Socialrådgiverforening er blevet bekendt med, at den nye bekendtgørelse forsocialrådgiveruddannelsen med planlagt ikrafttrædelse den 1. august 2011 nu forsin-kes på grund af et politisk ønske om i højere grad at prioritere det beskæftigelses-mæssige område i uddannelsen og i bekendtgørelsen.Det er beklageligt, at uddannelsesfornyelsen udskydes et år. Men Dansk Socialrådgi-verforening finder det især foruroligende og uacceptabelt, at Undervisningsministerietså sent i processen lægger op til substantielle ændringer i forhold til det bekendtgørel-sesudkast, der har været i høring senest sidst i februar. Dette udkast er udarbejdetsom resultat af et længerevarende revisionsarbejde og anbefalinger fra en enig ar-bejdsgruppe med uddannelsens interessenter, herunder Beskæftigelsesministeriet.Selvom et nyt bekendtgørelsesudkast vil komme i høring, vurderer Dansk Socialrådgi-verforening, at Undervisningsministeriets forhåndsaccept af kravet om yderligere op-prioritering og konkretisering af beskæftigelsesområdet i bekendtgørelsen, vil gøre detvanskeligt at opfylde arbejdsgruppens intentioner med den ny uddannelse.Arbejdsgruppen har i anbefalingerne fremhævet, at uddannelsen fortsat skal sikre, atde studerende har generelle kompetencer i forhold til socialt arbejde samtidig med, atuddannelsen giver mulighed for, at de studerende kan udbygge deres erhvervsmæssi-ge kompetencer bl.a. på beskæftigelsesområdet. Hvis beskæftigelsesområdet oppriori-teres vil det være på bekostning af de generelle kompetencer. Det vil efter Dansk So-cialrådgiverforening opfattelse være helt uacceptabelt og i modstrid med aftagernesønsker, ifølge Danmarks Evalueringsinstituts arbejdsmarkedsundersøgelse på områ-det. Netop balancen mellem de generelle og specialiserede kompetencer har værethelt centralt i arbejdsgruppens arbejde og anbefalinger.Undervisningsministeriet lægger endvidere op til, at læringsmålene for valgfagene,herunder beskæftigelsesfaget, skal beskrives i bekendtgørelsen fremfor i studieord-ningen. Dette er ikke i overensstemmelse med Bekendtgørelsen om erhvervsakademi-og professionsbacheloruddannelser, og det vil fastlåse uddannelsen og hindrer, at denudvikles i takt med den samfundsmæssige udvikling og ændrede krav på arbejdsmar-kedet.
Side 2 af 2
Tilsvarende vil en fastlæggelse af konkrete sociale og beskæftigelsesmæssige indsat-ser i bekendtgørelsen, som ministeriet lægger op til, betyde at uddannelsen forment-ligt er forældet, før det første hold er uddannet.De sociale og beskæftigelsesmæssige indsatser udvikles til stadighed, bl.a. som følgeaf politiske beslutninger og ny viden og forskning på områderne. Dette forhold skaluddannelsen selvfølgelig kunne afspejle, og derfor er en beskrivelse af indsatser efterDansk Socialrådgiverforenings opfattelse ikke et bekendtgørelsesanliggende.På ovenstående baggrund skal Dansk Socialrådgiverforening anmode ministeren om,at den nye bekendtgørelse for socialrådgiveruddannelsen udarbejdes i overensstem-melse med arbejdsgruppens anbefalinger, herunder sikrer balancen mellem de gene-relle og specialiserede kompetencer samt understøtter, at uddannelsen fortsat kan ud-vikle sig i takt med ændrede behov på arbejdsmarkedet.Det er foreningens opfattelse, at det oprindelige høringsudkast fra februar 2011 i højgrad lever op til dette.
Jeg stiller mig naturligvis til rådighed for en drøftelse af sagen.
Med venlig hilsen
Ulrik FrederiksenNæstformand
Cc: Uddannelsesudvalget