Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 272
Offentligt
Til Uddannelsesudvalget.
Vi er en gruppe engagerede lærere, der ønsker at starte en skole i Kokkedalområdet. De privateskoler og friskoler, der er i området, favner efter vores mening ikke bredt nok, men fokusererprimært på ressourcestærke elever.Vi vil gerne være en ungdomsuddannelsesforberedende skole. Vores uddannelse, efteruddannelseog erfaring gør, at vores kompetencer sigter mod mellemtrinnet og udskolingen.Vi ønsker derfor at starte en skole fra 4.kl. til 10.kl.Imidlertid er vi stødt ind i en noget overraskende og tilsyneladende formålsløs lov, der umuliggørprojektet, nemlig dette:
§ 2. En fri grundskole skal, jf. dog § 41, den 5. september i skoleåret med de begrænsninger, derfølger af stk. 2, have mindst1) ni elever i alt på børnehaveklassetrin og 1. og 2. klassetrin,2) seks elever i alt på 3. og 4. klassetrin og3) ni elever i alt på 5.-7. klassetrin.
Man må altså gerne starte en skole fra 0.kl – 7.kl., men IKKE fra 4.kl. – 10.kl.Vi har været i kontakt med undervisningsministeriet, der har forklaret, ganske som vi antog, at detvar historiske grunde, nemlig det, at der i 50´erne og 60´erne ikke var undervisningspligt længereend til 7.kl., der er baggrunden for loven. Det er jo et argument, vi synes var helt relevant …. – i50´erne og 60´erne, men lovgivningen skal vel følge med tiden?Oveni denne allerede forældede og formålsløse lov er der det faktum, at strukturen på seminariernei de tunge fag er opdelt således, at man specialiserer sig i indskoling og udskoling. Signalværdien eraltså, at man skal være mere specialiseret. Vi er enige i den trend, men undrer os derfor endnu mereover, at det ikke er muligt at eksekvere den nye form i praksis, nemlig i vores tilfælde en skole, derspecialiserer sig i mellemtrin og udskoling. Endvidere er det i højere og højere grad blevet praksis,at kommunerne selv adskiller deres ind- og udskoling. I vores absolutte nærmiljø kan nævnes:Fredensborg skole, Humlebæk skole og Kokkedal skole.Vi er klar over, at skolerne stadig tilbyder undervisning på alle klassetrin, men at de blot delerskolen op. De geografiske forhold med flere kilometer mellem skolerne rejser spørgsmålet om,hvorvidt der i praksis er tale om to adskilte skoler.Ud fra argumentet om undervisningstilbud på alle klassetrin kan det undre, at man gerne må nøjesmed at tilbyde undervisning op til 7.kl. Igen vil vi nævne skoler i vores absolutte nærmiljø:
Karlebo skole 0.kl. – 6.kl. (næste år kun til 5.kl.)Høsterkøb skole 0.kl – 5.kl. (inden for de næste par år kun til 4.kl.)Vi håber, at I, der har det som ansvarsområde, kan se det fornuftige i at give mest optimale vilkår,og at I ikke fastholder en regel, der knytter sig til forældede historiske forhold. Ligeledes håber vi,at I kan se det urimelige og ulogiske i, at man gerne må starte en skole med 8 trin fra 0.kl. – 7.kl.,men ikke fra 4.kl – 10.kl.Vores håb er, at I vil hjælpe os med at få ændret den lov, der er forældet, uretfærdig og slet ikke itråd med den udvikling, som seminarierne, skolerne og undervisningsverdenen gennemgår, såledesat:det skal være muligt at starte en skole for mellemtrinnet og udskolingen (4.kl. – 10.kl.).På vegne af forældre og lærere i området.
Marielouise Tolstrup