Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 263
Offentligt
Åbent brev til Folketingets UddannelsesudvalgTak for svaret vedrørende Center for Børnelitteraturs (CfB) skæbne. I har forelagt mit spørgsmål forUndervisningsministeren, som svarer ved at referere til Videnskabsministeren, som igen udtrykkertillid til de faglige processer, som ligger til grund for Aarhus Universitets beslutning om at flytteforskningen fra CfB, idet det også påpeges at universiteterne jf. universitetsloven har stor frihed tilat organisere sig.Måske er dette netop problemet. Denne tillid må i hvert fald have fået skår nogle gange på detseneste.I sagen omkring CfB foreligger der én indsigtsfuld, faglig vurdering, nemlig det ekstraordinærtgrundige høringssvar fra Centerleder Nina Christensen, og dette argumenterer overbevisende imodden planlagte omorganisering. Hendes høringssvar har efterfølgende fået følgeskab af 51erklæringer fra børnelitteraturforskere fra hele verden.Alligevel fastholder dekan Mette Thunø den oprindelige plan.Jeg er tidligere af dekanen blevet beskyldt for at kritisere beslutningen på et uoplyst grundlag. Ogdet er jeg på en måde enig i. jeg har nemlig taget afsæt i det dokument, som dekanen fremlagde somgrundlag for beslutningen, et dokument præget af new speak og public management-overfladiskhed.Problemet synes at være, at de omfattende processer i flere hundrede millioner kroners-klassen erforestået af konsulenter, som åbenbart ikke kender til den erkendelseskompleksitet som ligger gemti det danske sprogs natur. Vi kan sammensætte ord, så de kan udtrykke referencer til elementer,men også skabe en helhed, der er noget helt særligt. Børnelitteraturforskning refererer til forskning,til litteratur og til børn. Og sidstnævnte led ændrer begrebet markant. Nøjagtig som begrebet bilændrer karakter når man sætter legetøj foran.Derfor trækker børnelitteraturforskningen på litteraturforskningen, men er også noget ganske andet,som – hvis det kobles til litteraturforskningen – får en sær skråt ned-retning.Børnelitteraturforskningens særkende er, at den er knyttet til undervisning og formidling for børn.Og for CfBs vedkommende tillige til undervisningsmiddel- og børnelitteraturskabelse.Det, universitetet har gang i, er mest markant udtrykt af Damian Arguimbau i Weekendavisen, hvorhan beskriver, hvordan Aarhus Universitet fører den grimme ælling tilbage fra svanesøen tilandedammen.Man må konkludere, at dekan Mette Thunø fastholder sin dårlige beslutning på et oplyst grundlag.Vi var mange, der ønskede, at Danmarks Lærerhøjskole i sin tid kom op i gear, men at de skulleblive anhænger til en truck, der kørte i en anden retning, er beklageligt. Grundskolen havde fortjenten anden løsning end dpu-fusionen med magtfuldkomne Aarhus Universitet.Når jeg som formand for dansklærerne i grundskolen har engageret mig i denne sag, skyldes det, atvi dansklærere sætter en ære i at udvikle den kvalitative undervisning, som lever op til regeringensambitionsniveau. I de senere år har vi især fået brugbare næring til nytænkning fra to institutioner:fra Nationalt Videncenter for Læsning på færdighedsområdet og fra dpu/Center for Børnelitteraturpå stofsiden.Derfor ser jeg Aarhus Universitets beslutning og totalt manglende lydhørhed overfor fagligeargumenter som placering af en chikane på vejen mod opfyldelse af regeringens ambitioner pådanskundervisningsområdet.Jens RaahaugeFormand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion