Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 260
Offentligt
989215_0001.png
989215_0002.png
Folketingets uddannelsesudvalg.
Marstal 28. april 2011SV/sv 005/11
Emne: Gymnasiale ungdomsuddannelser – Socialt ansvar og drenge/pige fordeling.
Kære medlemmer af uddannelsesudvalget.Jeg skriver til jer i anledning af den debat i forskellige dele af pressen, som jeg i de senere dage harfulgt.- Der har været refereret til det uheldige i, at gymnasiale uddannelser, som påtager sig etsocialt ansvar – læs: optager socialt og bogligt svagere elever – let kommer i økonomiskuføre på grund af større dropout. Det virker derfor for mig meget fornuftigt enten atomstille noget af taxametertildelingen, så det modvirker denne effekt eller endnu bedre –lade disse skoler få midler til at gøre noget ved fastholdelsen.Vi har i Marstal landets største operation på en speciel HF-uddannelse – HF-søfart, som eren treårig HF-uddannelse der kombinerer en almindelig HF med en kompetencegivendesøfartsuddannelse. I øjeblikket er der ca 130 elever på de tre årgange.Klientellet, som vi tiltrækker, er i vid udstrækning unge, som ellers ikke ville tage engymnasial ungdomsuddannelse, men som ser det praktiske islæt i ”vores” HF som en faktor,der kan hjælpe dem igennem de tre år.Ikke desto mindre har vi haft et ret stort frafald på uddannelsen, men vi tror, at vi har løst enstor del af det, idet vi fra 1. januar 2010 har ansat en ”skolemor”. Vores skole er ikke enkostskole – eleverne bor ude i byen på kollegier, men en af ”skolemors” opgaver er atchecke med skolen, om eleverne er mødt om morgenen og hvis ikke – ja, så går hun ned påkollegierne og får dem op. Desuden er hun til rådighed for elevernemed råd og hjælp om altfra økonomi til kærestesorg og almindeligt ”ondt i livet”. Det virker! Af de 60 elever, somstartede i august er der kun faldet 4 fra.Men det er jo ikke gratis og derfor kunne det være en ide at flytte nogen taxameterpenge tilinstitutioner, som på denne eller andre måder vil gøre noget aktivt for de unge for atfastholde dem i uddannelsen.-Den anden ting, som jeg har bidt mærke i i debatten, er at der har været en del omtale af denskæve fordeling imellem drenge og piger på de gymnasiale ungdomsuddannelser; med storovervægt af piger.
På vores HF-søfart er det lige modsat – vi har ca 25% piger og altså 75% drenge, så i denretning er uddannelsen helt sikkert også værd at satse på.Idet vi som skole er underlagt Søfartsstyrelsen (Erhvervsministeriet) har vi lidt andrespilleregler, men i lyset af ovenstående finder jeg det ret besynderligt, at der i Finansloven erlagt loft over optaget til HF-søfart. Vi optager ca 60 i august men vi kan godt rekruttere flere ogkunne på den måde bidrage til at hæve procentsatsen af de unge, som gennemfører enungdomsuddannelse.
Med Venlig HilsenSøren VestergaardRektorMarstal Navigationsskole