Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 255
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd om it-støtte til ordblinde i ungdomsuddan-nelserne og om vejledningen om de specialpædagogiskestøtteordninger til elever i ungdomsuddannelserne.Samrådsspørgsmål AÅ, BA og BBFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgCa. 10 minutterTirsdag d. 26. april 2011 kl. 14.00Folketinget, lokale X
TitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.IndledningSikring af en velkvalificeret arbejdsstyrkeEt delt ansvar at sikre den nødvendige støtteYderligere initiativer
1. IndledningUddannelsesudvalget har efter ønske fra Christine Antorini (S) stillet mig trespørgsmål til dette samråd om specialpædagogisk støtte (SPS). Efter aftale medUddannelsesudvalgets formand besvares spørgsmålene under ét.
2. Sikring af en velkvalificeret arbejdsstyrkeMålsætningen om, at 95 pct. af alle unge skal have en ungdomsuddannelse, erhelt afgørende for de danske samfunds fremtidige vækst, velstand og velfærd.Det handler ikke alene om at sikre en velkvalificeret arbejdsstyrke. Det er etmål i sig selv, at alle unge oplever, at der er behov for deres bidrag til samfun-det – uanset deres eventuelle handicap.Der har i de senere år været et stigende pres på de specialpædagogiske støtte-ordninger. Det vidner om, at der blandt alle unge er en bred interesse for og vil-je til at tage en ungdomsuddannelse.Derfor er det vigtigt, at støttesystemerne fungerer godt. Det er også vigtigt, atalle parter – institutioner, undervisere og vejledere - kender deres opgaver og
2
lever op til deres ansvar. Og endelig må der etableres så smidige overgangesom muligt mellem uddannelserne for elever med behov for støtte.
3. Et delt ansvar at sikre den nødvendige støtteSpørgsmål AÅ:’’Ministeren bedes give udvalget en redegørelse for, hvordan det går med at sikre,at ordblinde elever får deres it-rygsæk inden studiestart, så de kan deltage iundervisningen uden risiko for at måtte droppe uddannelsen alene pga.manglende it-rygsæk’’.
Det følger af uddannelseslovene, at det er uddannelsesinstitutionernes forplig-telse at yde den nødvendige støtte til elever i form af specialundervisning oganden specialpædagogisk bistand.Uddannelsesstyrelsen kan yde særlige økonomiske tilskud til institutionernesudgifter til elever, der skal have tilbud om specialpædagogisk bistand, f.eks. enIT-rygsæk.Det er således et delt ansvar mellem institutionerne og ministeriet at sikre ele-ver den fornødne specialpædagogiske støtte. Institutionerne skal afklare ele-vernes behov og indgive ansøgninger så hurtigt som muligt. Ministeriet skalsikre behandlingen af ansøgningerne uden unødige forsinkelser. I dette forløbhar den enkelte elev og dennes forældre også et ansvar.
3
Ansøgning om tilskud til støtte for efteråret kan indgives til Uddannelsesstyrel-sen fra medio maj. Det forudsætter selvfølgelig, at der foreligger en afklaring,om en fremtidig elev har behov herfor samt hvilke præcise behov, der er taleom.Det leder mig hen til det næste spørgsmål Udvalget har stillet mig.3. Vejledningen om de specialpædagogiske støtteordningerSpørgsmål BA:’’Forventer ministeren fortsat, at vejledningen om de specialpædagogiskestøtteordninger til elever i ungdomsuddannelserne kan udstedes tidsnok til, atuddannelsesinstitutionerne kan bruge den ved ansøgningsrunden i foråret ogsommeren 2011, og har høringen over udkastet til vejledning medført væsentlige be-mærkninger og givet anledning til ændring i vejledningen?’’
Jeg kan oplyse udvalget, at jeg netop har godkendt udkastet til Vejledningenom de specialpædagogiske støtteordninger, som jeg har haft med på påskeferie.Den er i formiddag udsendt til ungdomsuddannelsesinstitutionerne, UU-centrene og kommunerne. Ligesom den er oversendt til Folketinget.For at skærpe ungdomsuddannelsesinstitutionernes opmærksomhed på deresrolle og deres del af ansvaret for et godt ansøgnings-flow, vil Uddannelsessty-
4
relsen udsende en orientering til disse uddannelsesinstitutioner samtidig medoffentliggørelsen af vejledningen.Orienteringen skal sætte fokus på nogle vigtige forhold, institutionerne skalvære opmærksomme på for at sikre, at de elever, som er berettiget til tilskud,får støtte til tiden.For det første, at institutionerne, når de har optaget de nye elever, har mulighedfor at screene de elever med læseproblemer, som ikke medbringer dokumenta-tion for deres vanskeligheder. Uddannelsesstyrelsen stiller et screeningsmateri-ale til rådighed herfor.For det andet, at institutionerne kan sikre en tidlig afklaring af eventuelle tidli-gere støtteforløb. Hvis eleven tidligere har været optaget på en skoleform, somUddannelsesstyrelsen yder specialpædagogisk støtte til, kan udlånte hjælpe-midler overføres til den nye uddannelsesinstitution i forbindelse med den førsteansøgning.Jeg kan oplyse, at høringssvarene alene har givet anledning til mindre redakti-onelle ændringer, præciseringer og tilføjelser i vejledningen.
4. Yderligere initiativerEndelig har udvalget spurgt:Spørgsmål BB:
5
’’Har ministeren yderligere initiativer, der kan sikre, at børn og unge får dennødvendige it-støtte til tiden i overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse,fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse samt fra tilsvarendeuddannelsesveje som f.eks. erhvervsskole til produktionsskole eller produktionsskoletil erhvervsskole?’’
Der er identificeret en række problemfelter i overgangen mellem folkeskole ogungdomsuddannelserne. Lad mig nævne nogle eksempler:- Institutionerne søger først om it-startpakker, når eleven er startet på skolen.- Der kan ikke tages hjælpemidler med på tværs af kommuner, stat og de stats-lige selvejende institutioner.- Enkelte elevers vanskeligheder afdækkes først, når eleven stilles over for nyeudfordringer i ungdomsuddannelserne.Jeg er ikke i tvivl om, at Vejledningen om de specialpædagogiske støtteformerkan afhjælpe problemet med sen ansøgning om støtte. Ansvarsfordelingen mel-lem aktørerne er tydeliggjort, og det gode ansøgnings-flow er illustreret.Jeg er heller ikke i tvivl om, at de iværksatte effektiviseringstiltag i Uddannel-sesstyrelsen vil nedsætte sagsbehandlingstiderne for ansøgningerne.Herudover kan jeg oplyse, at Uddannelsesstyrelsen i foråret gennemfører etudbud om IT-hjælpemidler. I den forbindelse har vi øget opmærksomheden påfleksibilitet og hastighed i sags-flowet.6
Med hensyn til problemet med at man ikke kan tage et hjælpemiddel med fraf.eks. folkeskolen til en ungdomsuddannelse, synes jeg, at det er et rigtigt prin-cip, at den sektor, hvis tilbud borgeren frekventerer, har ansvaret for at visitereog finansiere eventuelle støttebehov. Jeg må dog medgive, at sektoransvarlig-hedsprincippet ikke altid er lige nemt for borgeren, som kan opleve at skullehenvende sig hos flere myndigheder.Jeg vil derfor tage initiativ til at få nedsat en arbejdsgruppe bl.a. sammen medKL, og en række af de involverede organisationer, som kan analysere over-gangsproblemstillingerne på uddannelsesområdet og foreslå løsninger i forholdhertil.I forhold til den sidst nævnte overgangsproblematik – at nogle elevers vanske-ligheder først identificeres, når eleven stilles over for nye udfordringer i ung-domsuddannelserne - så er regeringen fast besluttet på at gøre noget ved detproblem, at en del elever ikke har fået identificeret deres læsevanskeligheder ifolkeskolen. Der er som nævnt stillet et screeningsredskab til rådighed for ung-domsuddannelsesinstitutionerne. Det vil vi videreudvikle, så det bliver muligtpå et langt tidligere tidspunkt at afdække læse-/skrivevanskelighederne.Jeg kan oplyse, at Undervisningsministeriet har igangsat udviklingen af ensamlet ordblindetest, der kan anvendes fra grundskolens mellemtrin til videre-gående uddannelse. Udviklingen af en sådan test anslås at tage ca. 2 år.
7
Jeg vil gerne slutte af med at sige, at på baggrund af denne sag, der har fyldt såmeget politisk, vil der blive lavet en fremdriftsrapport efter sommerferien om,hvorvidt de initiativer der er iværksat er offensive nok, og om de løser de ople-vede problemer.Hvis der stadig viser sig at være problemer, og tingene ikke fungerer tilfreds-stillende, vil der blive taget yderligere initiativer til at sikre at sagsbehandlings-tiden bliver kortere, hvis det er det, der måtte være problemet.
8