Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 255
Offentligt
Undervisningsministeriet
Notat nr. 9Notat om ophavsret til ordblindehjælpemidler.Indledning
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte bevilger som led i SPS ordningen it-hjælpemidler til ordblinde i form af såkaldte ”IT-startpakker”. Pakkernes indholdvarierer lidt efter uddannelsesområde, men de indeholder programmer, der kanunderstøtte læsningen med talesyntese og stavningen med et ordforslagsprogram.Efter den gældende ordning får elever, der får tildelt en IT-startpakke, stillet ethjælpemiddel til rådighed, der skal tilbageleveres. Eleven kommer dermed ikke tilat eje den pågældende pc med indlagte programmer. Eleven har brugsret til pro-grammerne i henhold til de aftaler, som styrelsen har indgået med leverandøren.Muligheden for at beholde hjælpemidlet ved overgang til anden uddannel-
se
Det følger af sektoransvarsprincippet, at den myndighed, som har ansvaret for atlevere ydelser til borgeren i almindelighed, har en tilsvarende forpligtelse til at sik-re og finansiere, at disse ydelser er tilgængelige for mennesker med en funktions-nedsættelse. Der kan være forskellige regler på det statslige og det kommunaleområde. På baggrund af reglerne på det statslige område vejleder Styrelsen for Sta-tens Uddannelsesstøtte skoler og uddannelsesinstitutioner til at lade elever og stu-derende beholde deres hjælpemidler, hvis de fortsætter på en uddannelse, som og-så hører ind under en af styrelsens støtteordninger. Tilsvarende vil regelsættet ikommunerne være styrende for mulighederne for at overføre hjælpemidler på detkommunale område.En løsning, som går på tværs af de ansvarlige sektorer, kræver formentlig omfat-tende lovændringer og megen planlægning for at kunne implementeres. Især over-gangen fra kommunalt til statsligt system udgør en udfordring, da der i dag er enrække forudsætninger bundet i de indkøb, som henholdsvis kommune og stat fo-retager, således at programmer indkøbt af staten ikke umiddelbart må anvendes ikommunalt regi og omvendt. Løsningen må ses som et opgør med sektoransvars-princippet.Problemet kan dog muligvis løses, hvis ejerskabet til programmerne overgår tilbrugeren, når de udleveres. Det kan ikke udelukkes, at indkøbsprisen da bliver hø-jere.En løsning med at lade hjælpemidler følge den enkelte hele livet kræver ud overen løsning af licensproblematikken også et tydeligt ansvar for, hvilken instans, der
9. april 2011
2
skal vurdere behovet for støtte (afdækning af funktionsnedsættelsen), samt hvil-ken myndighed der har finansieringsansvar for hjælpemidler.I den forbindelse skal det påpeges, at behovet for støtte vil kunne ændre sig gen-nem livet; det vil for den enkelte kunne være forskelligt afhængigt af, om borgerener under uddannelse (og på hvilket niveau) eller i erhverv. Endelig skal det afkla-res, hvilken instans der har ansvar for, at hjælpemidlerne kan blive repareret.Der er ikke på nuværende tidspunkt konkrete overvejelser om at etablere en sådanløsning, idet gevinsterne ikke ses at stå mål med ulemperne.