Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 243
Offentligt
985097_0001.png
København d. 11/4, 2011

Åbent brev til Folketingets Uddannelsesudvalg

11. januar 2011 nedlagde undervisere på Læreruddannelsen Zahle UCC arbejdet, og 18. januar blokeredede studerende undervisningen.Det gjorde vi, fordi vi undrer os over, hvordan regering og Folketing mener at kunne skabe verdens bedstefolkeskole uden samtidig at værne om og styrke læreruddannelsen. Nedskæringerne på LæreruddannelsenZahle har nu nået et punkt, hvor det får alvorlige konsekvenser for den kommende generation af lærere ogfor de kommende generationer af børn og unge, som skal lære og udvikle sig i den danske folkeskole.Netop nu resulterer nedskæringerne i:---at de studerende får mindre vejledning i forbindelse med alle fag og studieelementer.at Zahles mediecenter får færre ressourcer, hvilket betyder at de studerendes it- ogmediekompetencer forringes.at rammerne for et meget meningsfuldt element i læreruddannelsen, "Det pædagogiske element ilinjefaget", forringes. Her udvikledes linjefaglige og almenpædagogiske kompetencer i densammenhæng, som vi kræver, at kommende lærere mestrer, når de virker som lærere i skolen.
Anbefalingerne efter Rejseholdets 360 graders eftersyn peger på, at lærere i fremtidens folkeskole skalvære fagligt dygtige og kunne handle med faglig og pædagogisk indsigt og autoritet. De skal kunne forholdesig kritisk, være kreative og innovative, og de skal kunne skabe gode relationer til børnene. Med de aktuellenedskæringer har vi meget svært ved at fastholde:-----den fordybelse i fagene, som er nødvendig for, at de studerende udvikler faglig og pædagogiskindsigt og handlekompetence.det samspil mellem pædagogik, linjefag og praktik, som er kernen i både uddannelse og profession.de gode relationer mellem undervisere og studerende, som har stor betydning for udvikling afrelationskompetence.de faglige og tværfaglige projekter, hvor kreativitet og nytænkning er i centrum.den vigtige respons og vejledning i forbindelse med de studerendes skriftlige arbejder og projekter.
Vi vil meget gerne være med til at arbejde for den fortsatte udvikling af grundskolen i Danmark, og vi vilogså gerne være med til at skabe 'verdens bedste folkeskole’. Men det kræver en stærk læreruddannelse,og den kan vi ikke skabe uden økonomiske ressourcer.Vi vil derfor gerne stille følgende spørgsmål til Uddannelsesudvalget:Hvordan kan læreruddannere i Danmark uddanne verdens bedste lærere til verdens bedste folkeskole, nårder samtidig er og fortsat vil være færre økonomiske midler?Med venlig hilsenUndervisere og studerende på Læreruddannelsen Zahle UCCKontakt: Zelia May Nitschke, formand for DSR Zahle UCC, mail:[email protected]