Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 236
Offentligt
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Præmie og bonus for sosu-assistentaftaler i kommuner
Baggrund
Før 1. august 2008 var sosu-hjælperuddannelsen og sosu-assistentuddannelsen to selvstændige uddannelser, og adgangskravet tilsocial- og sundhedsassistentuddannelsen var en gennemført social- ogsundhedshjælperuddannelse eller tilsvarende kvalifikationer.Fra 1. august 2008 blev sosu-uddannelserne en del af erhvervsuddannel-serne med oprettelse af en social- og sundhedsuddannelse med et trin 1benævnt social- og sundhedshjælper og et trin 2 benævnt social- ogsundhedsassistent. Herefter gælder de almindelige regler i Erhvervsud-dannelsesloven. Det indebærer bl.a., at de første tre måneders praktik iht.en uddannelsesaftale er en prøvetid, hvor aftalen kan opsiges af elev ellerarbejdsgiver. Herefter er aftalen uopsigelig. Hvis en arbejdsgiver førstindgår en uddannelsesaftale med en elev om trin 1, og derefter en aftaleom trin 2 med samme elev, vil der efter fast praksis ikke være prøvetid iforbindelse med den anden aftale.Sosu-assistentuddannelsen (trin 2) er sammensat af tre praktikperioder,hvoraf mindst den ene, og normalt to perioder, foregår på et sygehus.Kommunerne og regionerne skal således altid samarbejde om at indgå ensosu-assistentaftale.I 2009 blev der indført en kontant præmie og bonus for arbejdsgivere,der indgår uddannelsesaftaler. Præmien udbetales i forbindelse med prø-vetiden, mens bonus udbetales efter prøvetidens udløb. Ordningen blevudvidet og videreført i 2010 og 2011 med mindre justeringer.For kommunerne betyder reglerne om trindeling jf. ovenfor, at de ikkevil kunne få præmie og bonus for en uddannelsesaftale for sosu-assistentuddannelsen (trin 2) med en elev, der i forvejen har haft en aftalemed kommunen vedr. sosu-hjælperuddannelsen (trin 1). Dette er blevet
25. februar 2011Sags nr.:026.53J.121
2præciseret af Undervisningsministeriet på foranledning af et spørgsmålfra Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) primo januar 2011. Det sammeproblem har regionerne ikke, da alle sosu-hjælpere uddannes af kommu-nerne, hvorfor regionerne altid vil være nye arbejdsgivere med hertil hø-rende prøvetid og fuld berettigelse til præmie/bonus.Imidlertid har der indtil præciseringen fra Undervisningsministeriet væreten udbredt praksis i såvel kommuner, regioner, på skolerne og i AER,som indebar, at sosu-assistentuddannelsen fortsat er blevet opfattet somen selvstændig uddannelse (og ikke som et trin 2 i en erhvervsuddannel-se), der har haft prøvetid og har kunnet udløse præmie og bonus.Ministeriet har ligeledes i økonomiforudsætninger for ændringerne afAER-loven i 2009 og 2010 om præmie/bonus ordningen forudsat, at alleuddannelsesaftaler om sosu-assistentuddannelsen kunne udløse præmieog bonus. Endelig omfatter dimensioneringen af uddannelserne et måltalfor sosu-medhjælper henholdsvis sosu-assistenter, selvom der formelt setefter august 2008 er tale om to trin af den samme uddannelse. De to trin(uddannelser) indgår også som ”to uddannelser” i praktikpladsstatistik-ken.På baggrund af indførelse af præmie og bonus i 2010 indgik regeringenen aftale med KL og Danske Regioner (DR) om oprettelse af ekstra1.650 uddannelsesaftaler. I 2007 havde kommunerne indgået en treparts-aftale om udvidelse af dimensioneringen på sosu-området. I den forbin-delse blev kommunerne økonomisk kompenseret for de ekstra lønudgif-ter forbundet hermed. Med den nye aftale for 2010 fik regioner ogkommuner mulighed for at beholde den nye præmie og bonus, mod atregionerne og kommunerne oprettede ekstra pladser, ud over det aftalte itrepartsaftalen. Regeringen har ønsket at indgå en lignende aftale medKL og DR vedr. 2011, jf. målet om 1950 ekstra i pladser i kommuner ogregioner iAftale om flere praktikpladser i 2011(af 1. november 2010).Problem
I aftalen fra 2010 med KL og DR om flere praktikpladser er i lighed medøkonomiberegningerne vedrørende AER-lovændringerne forudsat, atKL og DR ville kunne modtage præmie og bonus for alle nye aftaler,både indenfor dimensioneringen for sosu-hjælper, sosu-assistent og pæ-dagogisk assistent samt de ekstra 1.650 aftaler1.For KL var der for de dimensionerede aftaler tale om 8.059 på sosu-hjælperuddannelsen og 2.559 på sosu-assistentuddannelsen.
Undtaget uddannelsesaftaler, der modtager løntilskud fra Beskæftigelsesministerietsvoksenlærlinge ordning.1
3AER, der administrerer præmie- og bonusordningen, har endvidere somnævnt ovenfor fortsat med at opfatte sosu-hjælperuddannelsen og sosu-assistentuddannelsen som to selvstændige uddannelser, og har såledesudbetalt præmie og bonus til kommunerne for aftaler på begge uddan-nelser. AER har oplyst, at de allerede har udbetalt præmie og bonus vedr.sosu-assistentaftaler på i alt ca. 13 mio. kr., mens der i AER’s system erberegnet udbetalinger på ca. 32 mio. kr., hvis udbetaling er tilbageholdt.I aftale for 2011 om 1.950 ekstra pladser er det ligeledes forudsat, at KLkan få præmie og bonus for alle aftaler (bortset fra voksenlærlinge medløntilskud). Det forventes, at kommunernes provenu vil falde med mel-lem 30-60 mio. kr., dvs. omkring en tredjedel af det forventede provenu,hvis der ikke kan udbetales præmie og bonus vedr. aftaler på sosu-assistentuddannelsen.Problemet gælder kun aftaler på sosu-assistentuddannelsen, der er indgå-et med elever, der har en sosu-hjælperuddannelse fra efter 2008, da sosu-hjælperuddannelsen fra før 2008 anses som en selvstændig uddannelse.Problemet gælder også kun for sosu-assistentaftaler, der indgås i kom-munerne.