Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 228
Offentligt
EmneTil
Projektskitse for elever med asperger syndrom ogRisskov gymnasiumUndervisningsministeriet v. Eva Pilgaard Haue
Den 31. januar 2011Aarhus Kommune1. Resume af projektindholdRisskov Gymnasium og Aarhus kommune ønsker at søge om midler tilat oprette et projekt med særligt tilrettelagte STX-forløb for elevermed asperger syndrom og autisme spektrum forstyrrelse.De særligt tilrettelagte STX-forløb for målgruppen ønskes gennemførtsom 4-årige forløb med afsæt i en udvidelse af målgruppen fra tidlige-re etablerede projekter i landet samt fra de erfarin-ger/problemstillinger som Danmarks Evalueringsinstituts delevalueringaf tilsvarende projekter på Høje-Taastrup og Paderup Gymnasiumfremviser.Det overordnede mål for projektet er at være med til at sikre, at 95 %af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. Øvrigemål for projektet vægter den værdi og mulighed, der er for alle invol-verede i projektet, at arbejde ud fra en inkluderende tilgang til gavnog læring for alle socialt, fagligt og menneskeligt.For at kunne implementere erfaringerne bedst muligt på RisskovGymnasium tænkes oprettet to optag, hvor det første har start august2011 og det næste til august 2013.Sagsnummer:Sagsbehandler:Søren PedersenTelefon:8940 3777Telefon direkte: 21744221Mail: [email protected]Videncenter for Rådgivning ogSpecialpædagogikGrøndalsvej 2Postboks 40698260 Viby JBørn og Unge
2. Baggrund for projektetMed baggrund i Aarhus kommunes størrelse er der et betydeligt antalbørn/unge i kommunen, som har diagnosen asperger syndromog/eller autisme spektrum forstyrrelse og som med den rette fagligestøtte og det rette undervisningsmiljø gennemfører en FSA eller FS10.Derfor har kommunen søgt efter tilgange, hvor man kunne højne disseunges muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.Nationalt er der nu gjort erfaringer med STX-forløb og elever medasperger syndrom.
Projektskitse for elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 1 af 1
Aarhus KommuneBørn og Unge
I 2007/08 iværksatte Høje-Taastrup Gymnasium med støtte fra pro-jektmidler fra Undervisningsministeriet et projekt med særlige gymna-sieforløb for elever med asperger syndrom.Året efter blev projektgruppen udvidet til en årgang mere på Høje-Tasstrup Gymnasium samt med et forløb på Paderup Gymnasium.Siden er der etableret tilsvarende projekter for et 2-årigt HF-forsøg påÅlborg Katedralskole. Derudover blev det sidste år besluttet, at Midt-fyns Gymnasium skulle udbyde et STX-forløb med et botilbud knyttettil.For projekterne på Høje-Taastrup og Paderup Gymnasium blev derligeledes foretaget en delevaluering i 2009/10 af Danmarks Evalue-ringsinstitut. Som sammen med erfaringerne fra de nævnte projekterdanner inspiration for pågældende projektskitse.I 2009 blev Aarhus kommunes ved Magistraten for Børn og Unge des-uden kontaktet af interesseorganisationen Landsforeningen Autisme,Kredsforening Østjylland, der forespurgte om Aarhus kommune varinteresseret i at oprette tilsvarende projekt i kommunen, da det varforeningens vurdering, at der var et behov for et sådant projekt i Aar-hus kommune samt at etableringen af et sådant projekt stemte godtoverens med de intentioner og politiske mål, som foreningen blevpræsenteret for ved samråd d. 20. april 2010 hos Undervisningsmini-ster Tina Nedergaard.Kommunen har derfor gennem det sidste års tid afholdt møder medLandsforeningen for Autisme og Risskov Gymnasium. Derudover harkommunen været i dialog med Undervisningsministeriet og de gymna-sier, der allerede har igangværende projekter, for at afdække mulig-heder og begrænsninger ved et evt. projekt for gymnasieelever medasperger syndrom og autisme spektrum forstyrrelse i Aarhus kommu-ne.
3. Intention og mål for projektetProjektets overordnede målsætning er at være med til at sikre Under-visningsministeriets politiske målsætning om, at 95 % af alle unge i2015 gennemfører en ungdomsuddannelse.I forlængelse af den politiske målsætning om at 95 % af en årganggennemfører en ungdomsuddannelse ønsker projektet desuden at sik-re intentionerne i FN’s handicapkonvention, hvor alle velbegavede un-ge sidestilles.
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 2 af 2
Aarhus KommuneBørn og Unge
Derudover ønsker projektet at støtte, at flere unge med handicap be-gynder en ungdomsuddannelse, så differensen mellem unge med oguden handicaps minimeres (pt. 44 % af unge med handicap begynderpå en ungdomsuddannelse mod 75 % for unge uden handicaps).Endvidere ønsker projektet at fremme vilkårene for unge med handi-caps, så de via uddannelse styrker deres mulighed for større sam-fundsdeltagelse og deraf større selvstændighed og mindre segregeringfra samfundet.I tillæg til ovenfornævnte mål for projektet er det ligeledes projektetsintention, at inddrage de positive erfaringer og muligheder der givesved en inkluderende tilgang til uddannelsessystemet.Perspektivet er, at det ikke kun er de valgte målgrupper i projektet,der beriges ved projektet, men at det allerede etablerede tilbud påRisskov Gymnasium ligeledes gives nogle faglige og sociale mulighe-der, som fremmer det generelle lærings- og trivselsmiljø på gymnasiettil gavn for alle elever, forældre og ansatte.
4. Målgruppe i projektetI forhold til allerede gennemførte projekter ønskes projektet på Ris-skov Gymnasium gennemført som 4-årige STX-forløb, hvilket yderindflydelse på målgruppens sammensætning og de sociale og fagligekompetencer og udviklingsmuligheder der er for målgruppen.Erfaringerne fra Paderup og Høje-Taastrup Gymnasium har vist, at detmed succes kan lade sig gøre at tilbyde STX-uddannelsen til elevermed asperger syndrom.Derfor ønskes det for projektet på Risskov Gymnasium at udvide mål-gruppen af elever, så målgruppen opfanger den gruppe af potentielleansøgere, der niveaumæssigt kan karakteriseres som elever, derumiddelbart ikke socialt og udviklingsmæssigt ville kunne komme ibetragtning til førnævnte projekter, også gives mulighed for at søge etSTX-forløb i projektet.Derfor er udgangspunktet for målgruppen i projektet tænkt som ele-ver med asperger syndrom og/eller autisme spektrum forstyrrelse.Elevernes alder spænder fra 16 til 22 år ved indskrivning på uddannel-sen og med det perspektiv, at de skal have gennemført uddannelsen ideres fyldte 25 år.
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 3 af 3
Aarhus KommuneBørn og Unge
Eleverne skal som grundforudsætning have bestået FSA eller FS10inden opstart på uddannelsen.Derudover skal eleverne vurderes at være socialt, modenhedsmæssigtog ansvarligt egnet til at gennemføre et STX-forløb under hensynta-gen til den støtte og de rammer, der etableres i projektet.
5. Projektindhold og organiseringProjektet ønsker at oprettelse klasser på Risskov Gymnasium for ele-ver med asperger syndrom og/eller autisme spektrum forstyrrelse.Klassestørrelsen er 10 elever pr. klasse og der tænkes oprettet enklasse august 2011 samt en tilsvarende klasse i august 2013.5.1. 4-årigt STX-forløbI forhold til lignende projekter ønskes nærværende projekt gennem-ført som et 4-årigt STX-forløb for eleverne. Dette skyldes bl.a. udvi-delsen målgruppen i forhold til sammenlignelige projekter samt deerfaringer som delevalueringsrapporten fra EVA pointerer fra Høje-Taastrup og Paderup Gymnasium:Evalueringsrapporten fra EVA pointerer at flere lærere og for-ældre giver udtryk for, at det vil være hensigtsmæssigt at for-længe uddannelsen fra 3 til 4 år. Bl.a. med henvisning til atelever med asperger pga. deres sensitivitet over for stimulibruger uforholdsmæssigt meget energi og tid gennem en dagpå disse stimuli, som kunne kompenseres ved et 4-årigt forløb.At dispensation for prøver o.lign overvejes på førnævnte gym-nasier og der derfor i projektet på Risskov Gymnasium ønskestid til at arbejde med disse eksamensformer.Delevalueringen fra EVA påpeger desuden, at der kan opstå endisrespans mellem inkluderingsforventninger mellem bevil-lingskriterierne og den decentrale praktiske erfaring på det en-kelte gymnasium. Gymnasier og forældrene har erfaringer medat Asperger-klasserne fungerer bedst for eleverne mens derhos bevillingsgiver var en større forventning om, at eleverneinkluderes i undervisningen med andre elever.Da inkluderingsperspektivet er centralt for nærværende projektvil det ekstra år bl.a. bruges for at arbejde med denne dimen-sion.De overfaglige målformuleringer og kompetencer ønskes det atfå mere tid til at arbejde videre med gennem et 4-årigt forløb
5.2. Optagelsesprocedure
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 4 af 4
Aarhus KommuneBørn og Unge
Der holdes introduktionsmøder for interesserede ansøgere med pårø-rende, hvor gymnasiet generelt informerer om dets muligheder ogdets arbejde med klassen og den enkelte elev.For at kunne lave en samlet vurdering af optagelseskriterierne be-skrevet i punkt 4 bruges skolepapirer og psykologiske udtalelser sombaggrundsmateriale.Vurderingen foretages af studievejleder med mentorfunktion for klas-sen og uddannelsesansvarlig på gymnasiet samt en fagkonsulent fraPædagogisk afdeling i Aarhus kommune.Hvis ansøger er indforstået med det kan baggrundsmaterialet supple-res med en mundtlig rapportering fra ansøgers tidligere skoleforløb.For at yderligere at kvalificerer det skriftlige baggrundsmateriale kantilbydes en mundtlig samtale til ansøger. Samtalen foretages af gym-nasiet.Samtalen skal dels nuancerer det skriftlige baggrundsmateriale menogså sikre, at ansøger og gymnasium har et balanceret forventnings-niveau i forhold til hinanden samt at ansøger reelt ønsker pladsen.5.3. Fysiske rammerDer arbejdes pt. på den fysiske placering for projektets klasser. Inten-tionen er at leje sig ind i tilstødende lokaliteter hos IBM. Lokaliteterneskal gerne sikre, at eleverne føler en tryg base, hvorfra de i gives mu-lighed for at indgå i gymnasiets øvrige virke.På sigt kan lejemålet hos IBM evt. videreudvikles til et netværksdan-nelse samarbejde, hvor elever i projektet kan danne netværk til ar-bejdsmarkedet.Ved indretning af klasserne skal tages højde for målgruppens særligebehov for en struktureret undervisningsform, så indretningen skal delsrumme elementer af fælles undervisningsformer men også give pladsog rum til selvstændig organiserede arbejdsformer.5.4. Tiltag i forbindelse med undervisningen og elevernes STX-forløbErfaringerne fra tilsvarende projekter i landet vil blive implementeret iforhold til den praksisnære organisering af undervisningen og densdidaktiske indhold/form. Derudover vil den viden der er internt ikommunen for målgruppen blive inddraget.Fokus i denne erfaringsudveksling vil orienterer sig mod:-Særligt tilrettelagt og strukturering af undervisningen.
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 5 af 5
Aarhus KommuneBørn og Unge
-----
Særlige foranstaltninger ved projekter og flerfaglige forløb.Særlige støttebehov i forhold til det skriftlige arbejde.Andres erfaringer ved prøve- og eksamenssituationer.Særlige tiltag i forhold til overskuelighed i undervisningen, iugeplaner og gymnasiets og klassens almene aktiviteter.Særlige tiltag i forhold til lektiehjælp.
Udover den praksisnære organisering af undervisningsmiljøet og for-men, så vil STX-forløbet blive bygget op om faste studieretninger, daklassens størrelse vanskeliggør udbud af flere studieretninger.Det skal dog pointeres, at valgmuligheder for studieretninger i videstmulige omfang vil blive forsøgt sammensat ud fra elevernes kompe-tencer og interesseområder.Centralt for elevernes STX-forløb vil være en tilknyttet mentorordningfor hver enkelt elev.Mentorordningen vil i praksis betyde at hver enkelt elev som basistilbydes en halvårlig samtale med sin mentor. Derudover skal der imentorordningen afsættes midler til yderligere mentorsamtaler, såmentorordningen fremstår fleksibel og der kan tilbydes samtaler ispidsbelastede perioder fx ved opstart eller i forbindelse med eksami-nationer o. lign.Mentorordningens indhold vil være en blanding af personlige forhold,der er relevante for uddannelsesforløbet samt fagdidaktiske perspekti-ver og muligheder for eleven.Mentorfunktionen skal varetages af fagansatte personer der ligeledeshar undervisningstid i klassen.Mentor skal desuden tilbydes løbende sparring fra kommunens fag-konsulenter i forhold til de udfordringer og problemstillinger, sommentorfunktion kan indebære.I forlængelse af mentorordningen vil der for de elever der ikke ermyndige, og de myndige elever der ønsker det, tilbydes et udvidetforældresamarbejde.Konkret vil der inden opstart blive afholdt et fælles forældremøde medorientering om tilbuddet og projektet. I forbindelse med forældremø-det vil forældre og elever ligeledes blive præsenteret for elevens men-tor og der gives mulighed for en kort samtale om elevs og forældresønsker for studietiden med mentor.I de situationer hvor mentor vurderer der er behov for det, kan men-tor ligeledes inddrage forældrene i sit arbejde, da forældrene må be-
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 6 af 6
Aarhus KommuneBørn og Unge
tragtes som ressourcepersoner med en særlig indsigt i elevens for-hold.5.5. Samvær med øvrige elever på gymnasietDet er centralt i projektet at eleverne i projektklasserne reelt opleversig som en del af Risskov Gymnasium.Derfor afsættes der i projektorganiseringen midler til inkluderendeprojekttiltag, så eleverne både i enkelte fag men også i projektperio-der kan indgå sammen med de øvrige elever på gymnasiet.Derudover er det projektets mål, at eleverne i projektklasserne delta-ger i øvrige aktiviteter på gymnasiet såsom elevråd, årsfester m.m.5.6. Lærernes kompetenceudviklingLærerfunktionen og rollen i en klasse med elever med asperger syn-drom og/eller autisme spektrum forstyrrelse kræver en anderledespædagogisk og struktureret tilgang til undervisningen end gymnasietsnormale undervisningspraksis.Derfor vil noget af det første i projektet være, at Risskov Gymnasiummed sparring fra fagkonsulenter for Aarhus kommune beskriver dekvalifikationer, som lærerstaben skal besidde for at undervise i klas-sen.Dernæst vil der blive udviklet et kompetenceudviklingsforløb for devalgte implicerede lærere.Kompetenceudviklingsforløbet er endnu ikke helt fastlagt. Men somudgangspunkt vil det foregå på 3 niveauer.Et niveau for de primære lærere i projektklassen, der målrettet vilorientere sig mod kommunens egne erfaringer med målgruppen i sko-leregi og samtidig give en generelt introduktion til arbejdet med mål-gruppen.Det andet niveau i kompetenceudvikling vil at inddrage de sekundæreundervisere, der vil komme i berøring med projektets målgruppe ogorienterer om målgruppen og den undervisningsform der tænkes an-vendt.Det sidste niveau tænkes som et orienteringsniveau til øvrige ansattepå gymnasiet, hvor dels målbeskrivelse for projektet, målgruppen ogde løbende undervisningserfaringer deles med hele lærerkollegiet.Kompetenceudviklingen af klassens primære lærere tænkes desudensuppleret med, at fagkonsulenter fra kommunens pædagogiske afde-ling løbende vil deltage i møder med klassens lærerteams.
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 7 af 7
Aarhus KommuneBørn og Unge
Intention for denne mødeaktivitet er dobbeltsiddet, da deltagelsendels er en faglig sparring for klassens undervisere og samtidig erkommunens måde at implementerer de erfaringer der gøres undervejsi projektet i kommunens generelle arbejde med børn og unge.5.7. Faglige og overfaglig målopfyldelseDen faglige målopfyldelse tænkes nået ved den tilrettelagt og struktu-rerede undervisning i klassen.Et særligt fokuspunkt i projektet er derudover de overfaglige målfor-muleringer for STX-uddannelsen. Delevalueringen fra projekterne iHøje-Taastrup og Paderup peger på, at inden for områder som selv-stændige arbejdsformer, samarbejde og elevstyrede projektperiodereksisterer en række udfordringer for projektets målgruppe.Delevalueringen påpeger dog, at eleverne udvikler sig i den rigtigeretning for de overfaglige mål, men at det er tvivlsomt om eleverne vilnå dem inden for den 3-årige periode.For at fremme udviklingen af de overfaglige mål i STX-uddannelsen vilder arbejdes med dem gennem alle 4 år i projektet, så eleverne fårtiden og muligheden for at tilegne sig disse kompetencer i forskelligefora.
6. ØkonomiProjektet finansieres gennem den almene taxa-ordning der er for ele-ver på STX-forløb samt ved at Risskov Gymnasium søger Undervis-ningsministeriet om 8.053.600 kr. til medfinansiering af projektet forde 2 årgange.Budgetteringen af merudgiften for klasser med elever med aspergersyndrom og/eller autisme spektrum forstyrrelse ser således ud:Projektfinansiering optag 11. optagOver 4 årIndretning lokalerITMentorordningMøder for lærerteam om klassenSupervision 1 pr mdr.Forældre-intromøderLektiehjælpprelevtimefor 10elevertimerPris2011Pris2011
20032162,4160
2000320160241600
Pr elev 10 elevkr.kr.20000200000160001600008000080000012800128000640064000960960064000640000
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 8 af 8
Aarhus KommuneBørn og Unge
Efterudd. primær lærerEfterudd. sekundær lærerUddannelseskoordinationLedelsestidInkluderingsaktiviteterEkstra forberedelsestid pga. målgruppenEkstra lærerudgift grundet lille kl.størrelseVisitationProjektimplementering og uforudsete udgifterKonsulentbistand i projektetEvalueringI altProjektfinansiering optag 22. optagOver 4 årIndretning lokalerITMentorordningMøder for lærerteam om klassenSupervision 1 gang pr mdr.Forældre-intromøderLektiehjælpEfterudd. primær lærerEfterudd. sekundær lærerUddannelseskoordinationLedelsestidInkluderingsaktiviteterEkstra forberedelsestid pga. målgruppenEkstra lærerudgift grundet lille kl.størrelseVisitationProjektimplementering og uforudsete udgifterKonsulentbistand i projektetEvalueringI alt
38,419,23,22030320206
384 15360192768032012802008000300 120003200 1280002008000602400
15360076800128008000012000012800008000024000500002660001500004294800
Pris2011prelevtimefor 10elevertimer
Pris2011
20032162,416038,419,23,21630240206
2000320160241600384192320160300200020060
Pr elev 10 elevkr.kr.20000200000160001600008000080000012800128000640064000960960064000640000153601536007680768001280128006400640001200012000096000960000800080000240024000266000
3758800
7. Implementerings- og tidsplan for projektProjektet ønskes påbegyndt fra august 2011 (2012) for den førsteklassesammensætning med efterfølgende uddannelsesstart for denanden klasse til august 2013 (2014).
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 9 af 9
Aarhus KommuneBørn og Unge
Et konkret tidsplan er afhængig af Undervisningsministeriets tilbage-melding og tidspunktet for denne. Derfor er nedenstående en nume-risk udkast af implementeringsplanen.Tiltag12Dialog med UndervisningsministerietIndledende møder mellem Risskov Gymnasium, fagkonsulen-ter Børn og Unge Aarhus kommune og evt. interesseorganisa-tioner, hvor tidsplan og projektindhold endelig konfirmeres.3456789Bygningsaftaler med IBMInformationsmaterialer om projektet produceres og formidlesKompetenceanalyse for lærerrollenInformationsmøder med interesserede ansøgereKursusvirksomhed for deltagende lærereIndretning og materialetilegnelse af og til projektetIgangsættelse
8. EvalueringsplanEvalueringsdesignet ligger ikke endeligt klart. Men evalueringen gen-nemføres af Videncenter for Rådgivning og Specialpædagogik i Aarhuskommune.Perspektivet for evalueringsdesignet vil være et multiinformativt per-spektiv, hvor kvantitative data fra eksaminationer m.m. sammenlig-nes med kvalitative data fra interviews med elever, lærere/mentoreog uddannelseschef og rektor på gymnasiet.Konkret betyder det også for evalueringsdesignet, at der dels vil værenogle overordnede mål i form af gennemførelse og karaktergennem-snit, som der skal evalueres på.Men at der samtidig skal designes et årligt evalueringsforløb, hvor deopstået erfaringer inddrages undervejs i projektet.
9. ProjektansvarligeProjektet etableres på Risskov Gymnasium og rektor Gitte Horsbøl ersom gymnasiets repræsentant ansvarlig for projektet implementering,drift, økonomi og faglige niveau. Den projektansvarlige funktion harderved det fulde ansvar for projektet.Men Aarhus kommunes Børn og Unge Magistrat stiller deres fageks-pertise inden for området til råde, og medvirker i forbindelse med visi-
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 10 af 10
Aarhus KommuneBørn og Unge
tation, kvalificering af fagpersoner, løbende rådgivning samt evalue-ring af projektet.I forlængelse af kommunens involvering i projektet påtager kommu-nen sig samtidig, at elever i projektet oplever nogle studiefremmendeovergange fra deres nuværende skoleplacering/tilbud. Så overgangentil STX-forløbene bliver så glidende som muligt.Autisme Foreningen, Kredsforening Østjylland er involveret som dia-logpartner i projektet og vil løbende blive inddraget i projektets etab-lering, implementering og evaluering.
Projektskitsefor elever med asperger syndrom og Risskov gymnasium
Side 11 af 11