Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 212
Offentligt
972335_0001.png
972335_0002.png
972335_0003.png
972335_0004.png
(ffi
Engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser
Dato
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) sender her rapporten Engelsksprogede uddannelser -erfaringer fra erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser der er resultatet af enundersøgelse som EVA har gennemført.Rapporten giver et samlet billede af de sproglige, pædagogisk-didaktiske og kulturelle ud-fordringer som knytter sig til engelsksprogede uddannelser.Rapporten er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside, www.eva.dk , hvor der også kanbestilles yderligere eksemplarer.
28.02.2011Reftvj/hmeJnr
2008-0056s
1/1
Venlig hilsen
Tue Vinther-JørgensenOmrådechefT 35 25 46 59E [email protected]
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
E [email protected]H www.eva.dk
Engelsksprogede uddannelserErfaringer fra erhvervsakademi- ogprofessionsbacheloruddannelser
Indhold
Forord11.11.21.31.41.5
57788911
IndledningFormål og målgruppeProjektgruppe og referencegruppeDe engelsksprogede uddannelserData og metodeRapportens opbygning
22.12.22.32.4
Kort om rapportens konklusionerSproglige udfordringerUdfordringer ved mødet mellem forskellige kulturelle baggrunde og læringstraditionerDe engelsksprogede uddannelser skaber internationale studiemiljøerDe studerende får både et fagligt og et interkulturelt udbytte
1313151516
33.13.23.33.43.53.6
Kvalitetssikring af underviseres og studerendesengelskkompetencerDe studerende og underviserne på de engelsksprogede uddannelserKrav til de studerendes engelskkompetencerKrav til undervisernes engelskkompetencerUnderviserne vurderer deres egne engelskkompetencer positivtDe studerendes vurdering af undervisernes engelskkompetencerKompetenceudvikling til underviserne
17171820222324
44.14.24.34.44.54.6
Sproglige udfordringerUnderviserne oplever sproglige udfordringerDe studerende oplever udfordringer ved at studere på engelskBrug af førstesprogBrug af danskRetningslinjer for brug af første-og/eller andetsprogDe studerendes holdninger til at tale andre sprog end engelsk
27272930303132
55.15.25.35.45.55.65.7
Det internationale læringsmiljøForskellige læringstraditioner mødesDer er behov for at forberede de internationale studerendeAktiv deltagelseMåder at fremme de studerendes aktive deltagelse påInterkulturel kommunikationGruppearbejde som interkulturel udfordringSammensætning af grupper på tværs af nationaliteter
3535363740414142
66.16.26.36.4
Uddannelsesinstitutionerne internationaliseresUddannelsesinstitutionerne har gode rammer for internationale studerendeHjælp med praktiske forholdSådan opbygges et internationalt studiemiljøKontakt til studerende på dansksprogede uddannelser
4545464750
77.17.27.37.4
De studerendes udbytteFagligt udbytteEngelskkompetencerJobmulighederInterkulturelle kompetencer
5152535658
AppendiksAppendiks A:Dokumentation og metode59