Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 206
Offentligt
970284_0001.png
970284_0002.png
D A N S K
F O L K E O P L Y S N I N G S
S A M R Å D
Kommunernes LandsforeningAtt.: Formand Jan Trøjborg[email protected]Weidekampsgade 102300 København S
Tirsdag den 15. marts 2011Danish Adult Education

Kære Jan Trøjborg

Jeg har modtaget kopi af dit brev til Folketingets Uddannelsesudvalgvedrørende den kommende ændring af folkeoplysningsloven. Som deltager ifolkeoplysningsudvalgets arbejde kan jeg konstatere, at der må være opståetnogle misforståelser undervejs. Dem vil jeg gerne rette op på med dennehenvendelse.For det første var der ikke en principiel opbakning ”blandt langt hovedparten afmedlemmerne” af udvalget til KL’s ønske om at erstatte eksisterende reglermed en rammelovgivning. Dette vil også fremgå af anbefalingerne i udvalgetsenstemmige rapport.For det andet har der derfor heller aldrig været udtrykt enighed om, at ændrederegler for lokaltilskud var enforudsætningfor udvalgets anbefaling af atindføje kravet en kommunal folkeoplysningspolitik i loven. Heller ikkeoplysningen om, at undervisningsministeren har erklæret sig enig i dennesammenkædning, kan jeg genkende fra ministerens udtalelser.Jeg vil gerne benytte lejligheden til at forklare, hvorfor Dansk FolkeoplysningsSamråd er skeptisk over for en rammelov.Baggrunden er de sidste ti års erfaringer, hvor kommunerne har haft udtaltfrihed til at fastlægge, hvor meget de vil støtte den folkeoplysendevoksenundervisning. Konsekvenserne har vi beskrevet i et notat omaftenskolernes økonomiske situation, som jeg vedlægger. Af notatet fremgårdet bl.a.:- At aftenskolerne samlet set har mistet 46,4 % af den kommunale støttefra 2002 til 2011, og at næsten halvdelen af dette tab er sket uafhængigtaf lovgivning, dvs. på kommunernes eget initiativ- At den kommunale støtte til folkeoplysende voksenundervisningsvinger fra 12,17 kr. til 159,06 kr. pr. indbygger.Med den dyrekøbte erfaring har Dansk Folkeoplysnings Samråd ikke kunnetanbefale yderligere frihed til kommunerne på området.Til gengæld ser vi med stor forventning frem til arbejdet med at udvikle enkommunal folkeoplysningspolitik. Her vil være en mulighed for at placerefolkeoplysningen centralt i den politiske debat i kommunerne. Vi er ogsåoverbeviste om, at arbejdet med denne folkeoplysningspolitik kan bane vejenfor et nyt og udvidet samarbejde mellem de folkeoplysende skoler ogkommunerne.
AssociationGI. Kongevej39E,2.tv.DK1610København VTelefon+45 33 15 14 66
Telefax+45 33 15 09 83
www.dfs.dk[email protected]
Med specificeringen af, hvad en kommunal folkeoplysningspolitik skalindeholde, har folkeoplysningsudvalget understreget, at det handler om langtmere end administrative procedure og lokaletilskudsregler:”Kommunerne forpligtes til at udarbejde en politik og strategi for denfolkeoplysende virksomhed.Politikken skal tage udgangspunkt i:• Målsætninger for borgernes deltagelse i folkeoplysendevoksenundervisning ogfolkeoplysende foreningsaktiviteter• Ressourcer og rammer for den folkeoplysende voksenundervisning ogdenfolkeoplysende foreningsaktivitet, herunder særligt fokus på de fysiskerammer set i lyset af udviklingen i befolkningens aktivitetsmønstre• Samspil og sammenhæng mellem støtteberettigedefolkeoplysningsaktiviteter og selvorganiserede grupper og aktiviteter,herunder rammer for kommunal udviklingspulje• Samspil mellem den folkeoplysende virksomhed og øvrigepolitikområder som eksempelvis kulturpolitik, handicappolitik ogsundhedspolitik, herunder muligheder for partnerskaber medfrivillige aktører fra folkeoplysningsområdet• Afgrænsning af folkeoplysningsaktiviteter i forhold til tilgrænsendeaktiviteter i regiaf kommercielle udbydere, biblioteker, formelleuddannelsesinstitutioner mv.Politikken omsættes i konkrete strategier og handleplaner.”Som det klart fremgår, er denne folkeoplysningspolitik langt bredere endlokaletilskudsregler, og det ville derfor være meningsløst at opgive dennestrålende ide på grund af en uenighed om lokaletilskudsregler.Jeg ser derfor frem til, at kommunerne og den lokale folkeoplysning efterlovens vedtagelse kaster sig over dette spændende og udfordrende arbejde. Jegkan tale på alle de folkeoplysende aktørers vegne når jeg siger, at vi gernebidrager aktivt til at udarbejde en kommunal folkeoplysningspolitik, således atevt. administrative omkostninger i forbindelse med politikudviklingen bliverminimal.Dit brev til Folketingets Uddannelsesudvalg skaber usikkerhed om hvorledeskommunerne vil løfte sin opgave i forhold til folkeoplysningen fremover. Jegvil derfor gerne afslutte med at invitere til dialog om emnet. Kunne vi finde ettidspunkt i nærmeste fremtid, hvor vi drøfter emnet nærmere? Kontakt gerneDFS’ sekretariat for en aftale på [email protected].Med venlig hilsen
Per Paludan HansenFormand
Cc: Folketingets Uddannelsesudvalg