Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 204
Offentligt
970053_0001.png

En slagtning – strategi eller bare universitær dumhed?

Ledelsen ved Aarhus Universitet er i færd med at slagte Center for Børnelitteratur som indtil nu har væretplaceret på Aarhus Universitets Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, tidligere DanmarksLærerhøjskole. I forbindelse med endnu en omstrukturering i lyset af endnu en ny profil for universitetet,splittes Center for Børnelitteratur op, så der kommer et par forskerstillinger i Aarhus sammen med denøvrige litteraturforskning, mens forfatterskole og det unikke pædagogiske bibliotek bliver i København. Derer dels tale om en beskæring, og dels om en adskillelse af de funktioner der har gjort Center forBørnelitteratur til et unikt vækstcentrum for skabelse og formidling af dansk børnelitteratur. Dansklærere,skolebibliotekarer, forfattere og forlag har her oplevet den synergieffekt der opstår, når det lykkes at fåforskning, formidling, undervisning, et unikt bibliotek og kunstnerisk skabelse til at spille sammen.Universitetet har argumenteret med at man vil styrke børnelitteraturforskningen, i øvrigt uden tilførsel afresurser, men ved den blotte placering sammen med universitetets øvrige litteraturforskning, et argumentder enten er rent nysprog eller tegn på uvidenhed, og som under alle omstændigheder klinger buldrendehult fordi det er baseret på en universitær smaltænkning uden sans for tværsektoriale synergieffekter.Vi fik meddelelsen om opsplitningen af centret et par timer efter at have hørt Peter Bastian åbneSkolebogmessen i Roskilde. Han pointerede forskellen på differentiering og integration. Et samfund der kunkan differentiere, degenererer og går til grunde i en selvskabt mangel på mening, mens et samfund dermestrer integrationen vil opleve udvikling og fylde.Aarhus Universitet har med beslutningen om at differentiere Center for Børnelitteraturs integrerede delevist hvad fra forskning til faktura-tænkningen kan udrette af skade for undervisning og kunstneriskvirksomhed, dybest set til skade for børns lyst til, glæde ved og evne til læsning. Og vi skal være iverdensklasse! Det lyder som en Aarhus-historie.Der må dog være en eller flere ministre som kan se at dette er ikke blot uværdigt, men også skadeligt. Dermå dog være nogle politiske udvalg der ikke kan se stiltiende til mere desperadoadfærd på kulturens,videnskabens og undervisningens område. Der må dog være et universitet der tror på den fagligeintegrations synergieffekter, og som kan tage over og rette op på den århusianske skade.Jens Raahauge, formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion