Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 194
Offentligt
965881_0001.png
965881_0002.png
965881_0003.png
965881_0004.png
965881_0005.png
965881_0006.png
965881_0007.png
965881_0008.png
965881_0009.png
965881_0010.png
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren
Forslagtil
Lov om ændring af SU-loven(Fribeløb i forbindelse med SU til uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse)
§1I lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009, somændret ved § 1 i lov nr. 1524 af 27. december 2009, § 1 i lov nr. 78 af 27. januar 2010, § 1 i lov nr.581 af 1. juni 2010 og § 3 i lov nr. 1567 af 21. december 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 24, stk. 2, nr. 4,ændres »nr. 5« til: »nr. 4 og 6«.2.I§ 24, stk. 3,indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:»4) ved politiets grunduddannelse gennemgår perioder med praktik, der ikke giver ret til uddannel-sesstøtte,«Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.3.I§ 24indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:»Stk. 8.Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet kan for uddannelsessøgende ved politiets grund-uddannelse efter ansøgning forhøjes med den indtægt, som den uddannelsessøgende modtager vedudførelse af særlige politiopgaver.«Stk. 8-10 bliver herefter stk. 9-11.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2011.Stk. 2.Loven finder anvendelse for uddannelsessøgende, der påbegynder politiets grunduddannel-se den 1. juli 2011 eller senere.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning2. Politielevers uddannelsesforløb m.v. samt overgang til SU i skoleperioder2.1. Politielevers grunduddannelse2.2. Politielevers aflønnings- og ansættelsesform3. Lovforslagets hovedpunkter3.1. Højeste fribeløb i uddannelsesperioder med praktik3.1.1. Gældende ret3.1.2. Den foreslåede ordning3.2. Forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet ved udførelse af særlige politiopgaver3.2.1. Gældende ret3.2.2. Den foreslåede ordning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skema1. IndledningDet følger af Finansloven for 2011 (Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, So-cialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om politiets og anklagemyndighedensøkonomi i 2011 (politiforliget af 6. november 2010)), at aflønningen af politielever skal ændres, så de over-går til statens uddannelsesstøtte (SU) i skoleperioder. Aftalen følger på dette punkt anbefalingen i rapportenfra Udvalget for en budgetanalyse af politiet 2009-2010 afsnit, 2.2.12. Aftalen forudsættes gennemført forpolitielever, der starter på politiets grunduddannelse på Politiskolen i 2011.Lovforslaget indeholder et forslag om, at det højeste fribeløb, jf. SU-lovens § 24, finder anvendelse i demåneder, hvor politieleverne er i praktik. Hermed kommer politieleverne ikke i en situation, hvor deres ind-tjening i praktikperioderne overstiger det fribeløb, som de efter SU-reglerne kan tjene, uden at det får indfly-delse på den uddannelsesstøtte, der tildeles. Endvidere indeholder lovforslaget en adgang til at søge fribelø-bet forhøjet med den indtægt, som opnås ved politielevers deltagelse i særlige politiopgaver. Hermed sikresdet, at der kan dispenseres for en eventuel overskridelse af årsfribeløbet, hvis overskridelsen skyldes delta-gelse i særlige politiopgaver.2. Politielevers uddannelsesforløb m.v. samt overgang til SU i skoleperioderI overensstemmelse med den terminologi, der i øvrigt anvendes i SU-loven, vil politielever, der påbegyn-der politiets grunduddannelse efter 1. juli 2011, i det følgende blive betegnet som uddannelsessøgende.
2.1. Politielevernes grunduddannelsePolitiets grunduddannelse er en offentligt anerkendt heltidsuddannelse med en samlet varighed af 3 år. Ud-dannelsen er opdelt i tre moduler, hvoraf modul et og tre er skolemoduler, der gennemføres på Politiskolen,og modul to er et praktikmodul, der afvikles i en politikreds. Uddannelsen giver i dag ikke ret til SU, idetpolitieleverne modtager løn under hele uddannelsesforløbet.Politielevernes overgang til SU i skoleperioder forudsætter, at politiets grunduddannelse godkendes somSU berettigende uddannelse efter § 3, stk. 1, i SU-loven med virkning for uddannelsessøgende, der starter påuddannelsen efter 1. juli 2011. Det er Uddannelsesstyrelsen, der står for godkendelsesproceduren. Fra ogmed 2014 forventes uddannelsen desuden godkendt og udbudt som en professionsbacheloruddannelse i poli-tivirksomhed med fem moduler, heraf tre skolemoduler og to praktikmoduler. Uddannelsen vil fortsat haveen samlet varighed af tre år. Rigspolitiet forventer dog allerede fra et tidligere tidspunkt, end uddannelsen ergodkendt som professionsbachelor, at omlægge grunduddannelsen til en fem moduls uddannelse.2.2. Politielevers aflønnings- og ansættelsesformPolitieleverne er i dag ansat i politiet som tjenestemænd på prøve og modtager under hele uddannelsen engennemsnitlig grundløn på ca. 310.000 kr. pr. år (inkl. indbetaling til tjenestemandspension). Herudovermodtager de uddannelsessøgende i deres praktikperioder tillæg for skiftende tjeneste. Dette medfører et væ-sentligt højere indkomstniveau end for studerende på andre uddannelser, hvor de studerende modtager ca.65.800 kr. årligt i SU. Udvalget for en budgetanalyse af politiet 2009-2010 anbefaler derfor i sin rapport, atpolitielevernes aflønning ændres, og at dette sker efter en model, hvor politieleverne modtager SU i skolepe-rioderne og løn i praktikperioderne.I dag betragtes politieleverne – særligt i praktikperioderne – som en ressource for politiet og en del af poli-tiets generelle beredskab. Under skoleperioderne anvendes politieleverne normalt ikke til operativt politiar-bejde, medmindre der er tale om såkaldte honnøropgaver eller opgaver med særligt store mandskabsmæssigebehov.Ændringen i aflønningen af de uddannelsessøgende, der starter på politiets grunduddannelse på Politisko-len i 2011, som blev besluttet i forbindelse med aftalen om politiets økonomi for 2011, vedrører alene skole-perioderne, mens der ikke er forudsat ændringer i aflønningen i praktikperioderne. Endvidere er det intentio-nen, at de uddannelsessøgende i skoleperioderne med SU også fremover skal kunne anvendes - mod en givenhonorering - til særlige politiopgaver.Formålet med lovforslaget er at undgå, at uddannelsessøgende på politiets grunduddannelse tvinges til atfravælge måneder med SU for ikke at blive mødt med krav om tilbagebetaling af for meget modtaget støttealene på grund af for høj indkomst i de måneder med lønnet praktik, der indgår i uddannelsen. Endvidere harlovforslaget til formål at give mulighed for at søge om forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet,hvis de uddannelsessøgende ved udøvelse af særlige politiopgaver, herunder særlige politiopgaver som poli-tieleverne skal deltage i løsningen af under skoleperioderne, har haft en indkomst, der overstiger fribeløbene.
3. Lovforslagets hovedpunkter3.1. Højeste fribeløb i uddannelsesperioder med praktik3.1.1. Gældende retDet følger af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), at SU udbetales med foreløbige beløb i støtte-året. Støtten tildeles med endelige beløb efter støtteårets afslutning, jf. § 28 i SU-loven. Den endelige tilde-ling sker efter udgangen af hvert støtteår i forbindelse med indkomstkontrollen. Her sammenholder styrelsenden uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret, jf. § 23 i SU-loven, med årsfribeløbet eller uddannelses-fribeløbet, jf. § 24. Overstiger egenindkomsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb eller uddannelsesfribe-løb, skal den uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den modtagne støtte, jf. §§ 22, 22a og 30 iSU-loven.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, som egenindkomsten sammenholdes med, er sammensat af 12månedlige fribeløb, jf. SU-lovens § 24:– Det laveste fribeløb på 8.625 kr. (2011 sats), der gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende mod-tager SU indenfor klippekortet, herunder slutlån.– Det mellemste fribeløb på 17.432 kr. (2011 sats), der blandt andet gælder i de måneder, hvor den uddan-nelsessøgende har valgt SU og studielån fra, har orlov fra uddannelsen eller har været i praktik, der ikkegiver ret til uddannelsesstøtte.– Det højeste fribeløb på 33.552 kr. (2011 sats), der blandt andet gælder i måneder, hvor den uddannelses-søgende er udenfor uddannelse.Indeholdt arbejdsmarkedsbidrag fradrages i egenindkomsten efter § 23 i SU-loven.Det bemærkes, at politieleverne i dag ikke har adgang til SU, da de som ovenfor beskrevet får løn underhele uddannelsen.
3.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at det højeste fribeløb (33.552 kr. i 2011) anvendes i de måneder, hvor de uddannelsessøgen-de ved politiets grunduddannelse er i praktik, der ikke giver ret til uddannelsesstøtte.Uddannelsessøgende, der som led i uddannelse har været i praktik, der ikke giver ret til uddannelsesstøtte,har efter de gældende regler ret til det mellemste fribeløb (17.432 kr. i 2011) i praktikmånederne. De uddan-nelsessøgende ved politiets grunduddannelse vil i praktikperioder modtage en løn, der fastsættes efter aftalemellem Rigspolitiet og Politiforbundet. Lønnen udgør for tiden ca. 25.000 kr. pr. måned samt et tillæg i prak-tikken på ca. 3.000 kr. pr. måned. I praktikperioderne udfører de uddannelsessøgende ved politiets grundud-dannelse i stort omfang politiopgaver svarende til opgaver, fastansatte politifolk varetager, og indgår som enressource i politikredsen. Den høje indkomst i praktikperioderne vil umiddelbart betyde, at egenindkomsten -med et fribeløb svarende til mellemste fribeløb, som sædvanligvis gælder i praktikperioder - som udgangs-punkt vil overskride årsfribeløbet. For at undgå krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte, vil denuddannelsessøgende derfor være nødt til at framelde måneder med SU.Der er i dag ingen regler for, hvor meget politieleverne må have af indtægt ud over deres indtægt ved poli-tiet. Med den foreslåede ordning, hvorefter de uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse har dethøjeste fribeløb i måneder med praktik, vil månederne med lønnet praktik kunne rummes indenfor årsfribe-løbet uden fravalg af klip. Med det nuværende lønniveau vil der også være mulighed for, at de uddannelses-søgende ved politiet fortsat vil kunne have arbejde af et vist omfang ved siden af uddannelsesstøtten. Deuddannelsessøgendes egenindkomst forudsættes opgjort efter SU-lovens almindelige bestemmelser herom.
3.2. Forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet ved udførelse af særlige politiopgaver3.2.1. Gældende retDet følger af § 24 i SU-loven, at årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet i visse tilfælde kan forhøjes. Detgælder blandt andet for uddannelsessøgende, der har indgået kontrakt med forsvaret om deltagelse i konflikt-forebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver i udlandet, og somindtjener løn og tillæg m.v. som følge af deltagelse i ovennævnte tjenester. Også uddannelsessøgende, der fxmodtager legater eller lignende (givet med uddannelsesformål for øje), udbetalinger i henhold til lov omarbejdsskadesikring, lov om arbejdsskadeforsikring og lov om erstatningsansvar, kan efter ansøgning få for-højet årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet. Som beskrevet indledningsvis modtager politieleverne i dagikke SU.
3.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse efter ansøgning kan få forhøjet årsfribe-løbet eller uddannelsesfribeløbet, hvis egenindkomsten overstiger årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbetsom følge af, at de uddannelsessøgende har udført særlige politiopgaver.
Politiet kan i visse situationer være nødsaget til at iværksætte et særligt beredskab, hvorunder også de ud-dannelsessøgende benyttes til udførelse af særlige politiopgaver. Det kan være i forbindelse med særligebegivenheder som fx COP15, men behovet vil også kunne opstå i forbindelse med andre former for assistan-cer, herunder katastrofesituationer.I de tilfælde, hvor de uddannelsessøgende under skoleperioderne anmodes om at yde assistance til løsningaf en politiopgave, vil der altid være tale om udførelse af en særlig politiopgave som nævnt i bestemmelsen.Som følge heraf vil indtægten forbundet hermed altid kunne medføre forhøjelse af årsfribeløbet eller uddan-nelsesfribeløbet.Hvis der til udførelse af særlige politiopgaver deltager uddannelsessøgende, der i den pågældende periodeer i praktik, vil indtægten forbundet hermed også kunne begrunde en ansøgning om forhøjelse af årsfribelø-bet eller uddannelsesfribeløbet. Det forudsætter dog, at der sker særskilt honorering heraf i form af udbeta-ling af afspadseringsfrihed. Derimod vil indtægt – herunder overarbejdsgodtgørelse eller anden godtgørelsefor ændringer i tjenesten – for udførelse af almindelige politiopgaver under praktikperioder ikke kunne med-føre forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerDet skønnes at udgifter, som følge af øget behov for vejledning og sagsbehandling i forbindelse med di-spensationsansøgninger i Uddannelsesstyrelsen, vil udgøre 0,2 mio. kr. i 2012 og 0,3 mio. kr. om året fra ogmed 2013.Desuden skønnes det, at ændringer i Uddannelsesstyrelsens eksisterende fagsystem vil andrage 0,2 mio. kr.i 2012.Endvidere skønnes lovforslaget at medføre udgifter hos politiet til administration af dispensationsreglen ogvejledning af de studerende på 0,1 mio. kr. i 2012, 0,3 mio. kr. i 2013 og 0,2 mio. kr. i 2014 og frem.Der vil blive taget højde for disse udgifter ved fastlæggelsen af den endelige besparelse forbundet med po-litielevernes overgang til SU i skoleperioderne. Finansieringen af myndighedernes udgifter ved den foreslåe-de ændring vil ligeledes indgå i forbindelse med fastlæggelsen af politiets økonomi efter udløbet af den nu-værende aftale for 2011.Ved et fribeløb på 17.432 kr. pr. måned og en praktikløn på 27.253 kr. pr. måned i en periode på op til 37uger i et kalenderår ville den uddannelsessøgende efter de nugældende bestemmelser i SU-loven få et tilba-gebetalingskrav på op til 84.172 kr. (med mindre der blev fravalgt SU-klip), dvs. et krav om tilbagebetalingaf op til ca. 36 pct. af lønnen. Dog kan tilbagebetalingskravet aldrig overstige årets tildelte SU-støtte.Lovforslaget indebærer imidlertid et fribeløb i måneder med praktik på 33.552 kr., hvilket gør at de uddan-nelsessøgende ved politiets grunduddannelse ikke ved deres indtjening i praktikperioderne vil komme i ensituation, hvor de må fravælge eller tilbagebetale SU. Lovforslaget vil derfor formentlig indebære, at de ud-dannelsessøgende ikke, som andre SU-modtagere, vil skulle tilbagebetale 1,2 pct. af de tildelte stipendier. Ifx 2014 forventes der tildelt ca. 35 mio. kr. i stipendier. De 1,2 pct. udgør ca. 0,4 mio. kr., som ikke vil blivekrævet tilbagebetalt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vil betyde, at uddannelsessøgende på politiets grunduddannelse, hvis egenindkomst overstigerårsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, skal ansøge om et forhøjet fribeløb for at undgå tilbagebetalings-krav.
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring til følgende myndigheder, organisationer m.m.:Akademikernes Centralorganisation, Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, Danmarks Evalueringsinstitut,Danmarks Medie og Journalisthøjskole, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer (DH),Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Det Centrale Handi-capråd, Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA), Foreningen af Offentlige Anklagere, Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd (FTF), Landsklubben for HK Politiet, Kommunernes Landsforening, Konkur-rence- og forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark (LO), Uddannelsesforbundet, Politidirektør-foreningen, Politiforbundet, Politilederforeningen, Professionshøjskolernes rektorkollegiums sekretariat,Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, SU-rådet.
10. Sammenfattende skemaØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifter2012: 0,5 mio. kr.; 2013: 0,6mio. kr. og 2014: 0,5 mio. kr.Vejledning af de uddannelsessø-gende samt administration afdispensationsreglen henholdsvisved politiet og i Uddannelsessty-relsenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerne
IngenIngenIngen
Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Ved overskridelse af årsfribelø-bet, vil de uddannelsessøgendeved politiets grunduddannelseskulle søge om forhøjelse af fri-beløbet for at undgå tilbagebeta-lingskrav.IngenIngenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og 2Den foreslåede ændring af § 24, stk. 3, indebærer, at uddannelsessøgende, der gennemgår politiets grund-uddannelse, har ret til det højeste fribeløb, jf. § 24, stk. 3, i perioder med praktik, der ikke giver ret til uddan-nelsesstøtte. Det er med ændringen forudsat, at politiets grunduddannelse giver ret til uddannelsesstøtte, jf.SU-lovens § 3, og at de uddannelsessøgende, der starter på politiuddannelsen efter 1. juli 2011, vil modtageSU i skoleperioderne og løn i perioden/perioderne med praktik.Til nr. 3
Den foreslåede ændring af § 24 indebærer, at der indsættes et nyt stykke, der giver mulighed for, at årsfri-beløbet eller uddannelsesfribeløbet efter ansøgning kan forhøjes, hvis egenindkomsten overstiger årsfribelø-bet eller uddannelsesfribeløbet. Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet vil blive forhøjet med den indtægt,som er optjent ved udførelse af særlige politiopgaver. Hermed sikres det, at uddannelsessøgende ved politietsgrunduddannelse, som under uddannelsen benyttes ved løsning af særlige politiopgaver med særlige mand-skabsmæssige behov, f.eks. større topmøder og katastrofesituationer, ikke vil komme i en situation, hvor de -grundet udførelsen af denne opgave - bliver stillet overfor et krav om at tilbagebetale SU eller fravælge SUfor at undgå at komme i denne situation.I de tilfælde, hvor de uddannelsessøgende under skoleperioderne anmodes om at yde assistance til løsningaf en politiopgave, vil der altid være tale om udførelse af en særlig politiopgave som nævnt i bestemmelsen.Som følge heraf vil indtægten forbundet hermed altid kunne medføre forhøjelse af årsfribeløbet eller uddan-nelsesfribeløbet.Hvis der til udførelse af særlige politiopgaver deltager uddannelsessøgende, der i den pågældende periodeer i praktik, vil indtægten forbundet hermed også kunne begrunde en ansøgning om forhøjelse af årsfribelø-bet eller uddannelsesfribeløbet. Det forudsætter dog, at der sker særskilt honorering heraf i form af udbeta-ling af afspadseringsfrihed. Derimod vil indtægt – herunder overarbejdsgodtgørelse eller anden godtgørelsefor ændringer i tjenesten – for udførelse af almindelige politiopgaver under praktikperioder ikke kunne med-føre forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.I forbindelse med ansøgning om forhøjelse vil den uddannelsessøgende skulle godtgøre, at beløbet er op-tjent i forbindelse med deltagelse i særlige politiopgaver med særlige mandskabsmæssige behov.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2011, og at ændringen har virkning for uddannelsessøgende,der starter på politiets grunduddannelse på Politiskolen den 1. juli 2011 eller senere.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni2009, som ændret ved § 1 i lov nr. 1524 af 27.december 2009, § 1 i lov nr. 78 af 27. januar2010, § 1 i lov nr. 581 af 1. juni 2010 og § 3 ilov nr. 1567 af 21. december 2010, foretagesfølgende ændringer:§ 24.Laveste fribeløb udgør1.I§ 24, stk. 2, nr. 4,ændres»nr. 5« til: »nr. 41) 6.370 kr. for uddannelsessøgende, der mod- og 6«.tager SU uden for klippekortet, og2) 7.870 kr. for uddannelsessøgende, der mod-tager SU inden for klippekortet.Stk. 2.Fribeløbet er 15.908 kr. pr. måned(mellemste fribeløb) for hver måned i støtteåreteller uddannelsesperioden, hvor den uddannel-sessøgende har1) valgt stipendium og studielån fra,2) været indskrevet ved en uddannelse, dergiver ret til uddannelsesstøtte, men har haftorlov fra uddannelsen, jf. dog stk. 3, nr. 5,3) været indskrevet ved en uddannelse, dergiver ret til uddannelsesstøtte, men ikke harværet studieaktiv, jf. dog stk. 3, nr. 5, eller4) været i praktik, der ikke giver ret til uddan-nelsesstøtte, jf. dog stk. 3, nr. 5.Stk. 3.Fribeløbet er 30.619 kr. pr. måned (hø-jeste fribeløb) for hver måned i støtteåret elleruddannelsesperioden, hvor den uddannelsessø-gende1) ikke gennemgår en uddannelse i Danmarkeller i udlandet, der giver ret til uddannel-sesstøtte efter afsnit I,2) ikke opfylder aldersbetingelsen for at fåuddannelsesstøtte, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, ogstk. 2,3) gennemgår en uddannelse, der giver ret tiluddannelsesstøtte, men ikke er dansk stats-borger eller i støttemæssig henseende lige-stillet med danske statsborgere, jf. § 2, stk.1, nr. 1, jf. § 2 a,4) i perioder, der i øvrigt giver ret til uddan-
nelsesstøtte, får anden offentlig støtte, dertilsigter at dække leveomkostningerne, jf.§ 2, stk. 1, nr. 5,5) ikke kan få stipendium og studielån, fordistøttetiden, jf. § 17, er brugt, og ikke fårudbetalt slutlån eller6) ikke kan få stipendium og studielån somfølge af bestemmelserne i § 2, stk. 4 og 5.Stk. 4.Årsfribeløbet eller uddannelsesfribelø-bet forhøjes med 1.917 kr. pr. måned for hvertaf den uddannelsessøgendes børn, der er under18 år.Stk. 5.Fribeløbet og beløbene i stk. 4 og 9 re-guleres en gang årligt efter bestemmelsen i §12.Stk. 6.Årsfribeløbet eller uddannelsesfribelø-bet forhøjes, hvis en uddannelsessøgende i etstøtteår gennemgår ph.d.-studiet og får SU-ph.d.-stipendium efter afsnit II, med:1) Beløb, den uddannelsessøgende får i SU-ph.d.-stipendium.2) Beløb, den uddannelsessøgende får i sup-plerende ph.d.-stipendium i forbindelsemed rejseudgifter til studierejser i Danmarkog i udlandet, jf. § 52, og beløb, stipendie-giver afholder til rejseudgifter til studierej-ser i Danmark og i udlandet, når de er ind-komstskattepligtige i støtteåret for den ud-dannelsessøgende, jf. § 52.Stk. 7.Årsfribeløbet eller uddannelsesfribelø-bet kan efter ansøgning forhøjes med det beløb,en uddannelsessøgende får som:1) Legater eller lignende, der gives med ud-dannelsesformål for øje, hvis sådanne beløbindgår i egenindkomsten.2) Udbetalinger i henhold til lov om arbejds-skadesikring, lov om arbejdsskadeforsik-ring og lov om erstatningsansvar, hvis så-danne beløb indgår i egenindkomsten. Års-fribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for-højes dog ikke for uddannelsessøgende,som modtager tillæg efter § 7, stk. 3.Stk. 8.Årsfribeløbet eller uddannelsesfribelø-bet forhøjes for uddannelsessøgende, der harindgået kontrakt med forsvaret om deltagelse ikonfliktforebyggende, fredsbevarende, freds-skabende, humanitære og andre lignende opga-ver i udlandet. Indgår følgende særlige indtæg-ter i egenindkomsten, forhøjes fribeløbet med
disse indtægter efter fradrag af arbejdsmar-kedsbidrag, jf. § 23, stk. 3, nr. 3:1) Løn og tillæg, der er indtjent under oven-nævnte særlige tjenester i udlandet samt dehertil knyttede missionsforberedelses- ogafviklingsperioder.2) Særlig godtgørelse og bonus, der udbetaleseller frigøres i henhold til kontrakten.3) Feriegodtgørelse af de indtægter, der ernævnt i nr. 1 og 2.Stk. 9.Årsfribeløbet eller uddannelsesfribelø-bet nedsættes med 5.227 kr. for hver måned istøtteåret eller uddannelsesperioden, hvor denuddannelsessøgende har modtaget tillæg efter §7, stk. 3.Stk. 10.Undervisningsministeren fastsætterregler om forhøjelse af fribeløbet efter stk. 7.2.I§ 24, stk. 3,indsættes efter nr. 3 som nytnummer:»4) ved politiets grunduddannelse gennemgårperioder med praktik, der ikke giver ret tiluddannelsesstøtte.«Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.3.I§ 24indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:»Stk. 8.Årsfribeløbet eller uddannelsesfribe-løbet kan for uddannelsessøgende ved politietsgrunduddannelse efter ansøgning forhøjes medden indtægt, som den uddannelsessøgendemodtager ved udførelse af særlige politiopga-ver.«Stk. 8-10 bliver herefter stk. 9-11.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2011.Stk. 2.Loven finder anvendelse for uddannel-sessøgende, der påbegynder politiets grundud-dannelse den 1. juli 2011 eller senere.