Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 192
Offentligt
965603_0001.png
965603_0002.png
PRESSEMEDDELELSE
Læreruddannelsen er et fuldtidsstudium
KommunikationBuddinge Hovedgade 802860 Søborg1. marts 2011

Lærerstuderende på læreruddannelserne Zahle og Blaagaard/KDAS modtager

gennemsnitligt 14 timers undervisning om ugen og ikke syv, som det ellers

har været fremme i debatten om antal timer på læreruddannelserne. Men at

være lærerstuderende er et fuldtidsstudium, siger UCC’s grunduddannelses-

direktør.

Der er i debatten om antal timer på læreruddannelserne forkerte tal fremmeom, hvor meget de studerende tilbydes af undervisning på UCC’s læreruddan-nelser i hovedstaden:-Det er ikke korrekte tal, der er fremme, og det er ikke korrekt udelukkendeat referere til antallet af traditionelle undervisningstimer. Læreruddannelsenindeholder andre typer undervisning, vejledning og praktik,siger grundud-dannelsesdirektør på Professionshøjskolen UCC Henrik Pedersen.Fakta er, at over fire år får de lærerstuderende på UCC et antal undervisnings-timer svarende til gennemsnitligt 14 ugentlige undervisningstimer på UCC’s læ-reruddannelser på Zahle og Blaagaard/KDAS. Undervisningstimer er defineretsom lektioner på 45 minutter:De pædagogiske fag 220 timerLinjefag 960 timerKristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab 112 timer
Antallet af undervisningstimer svarer til det anbefalede i bekendtgørelsen omuddannelsen til professionsbachelor i folkeskolen. Den studerendes selvstæn-dige studieaktivitet i form af forberedelse til undervisningen, skriftligt arbejde,prøver og frivillig undervisning indgår ikke i timetallet. Derudover omfatter densamlede undervisning:De studerende deltager i alt 24 ugers praktik med tilknyttet særligpraktikundervisning og praktikvejledning udover selve undervisnings-timerne på praktikstederne.De studerende modtager løbende fagvejledning og pædagogisk vejled-ning. UCC giver det antal vejledningstimer pr. studerende, som Under-visningsministeriet anbefaler.De studerende deltager i et nyt 3 ugers tværprofessionelt modul påtværs af bl.a. uddannelserne til lærer og pædagog samt i andre tvær-faglige forløb for alle på studiets fire årgange.De studerende tilbydes bl.a. ekstra kurser som fx praktisk-musisk kur-sus, færdselslære og førstehjælp, sundheds- og seksualundervisningsamt uddannelses- og erhvervsorientering.Side 1 af 1
Grunduddannelsesdirektør Henrik Pedersen understreger, at selv om der erøkonomiske besparelser, så arbejder UCC hårdt for at bevare og udvikle kvali-teten i uddannelserne og har derfor iværksat et større projekt om visioner foruddannelserne i 2020:-Kvaliteten af fremtidens lærere handler om meget andet end antallet aftimer til traditionel holdundervisning. Grundlæggende skabes en godlæreruddannelse af de studerendes eget arbejde med at erkende, erob-re, perspektivere og undersøge fagene i et samspil mellem teori ogpraksis. Det er ikke nok, at de studerende følger undervisningstimer. Atvære lærerstuderende er et fuldtidsstudium. Vi skal stille tydeligere kravtil de studerendes egen indsats, og vi skal også i langt højere grad end idag støtte, at de lærerstuderende bliver selvstændige studerende og ik-ke elever,siger Henrik Pedersen.
UCC vil derfor i de kommende år bl.a. arbejde for at tydeliggøre mål, indholdog læreproces for de lærerstuderende, udvikle nye læringsformer for bl.a.samspillet mellem teori og praksis samt arbejde for, at de studerende får bedremuligheder for løbende feedback og vejledning.

Kontaktpersoner:

Grunduddannelsesdirektør Henrik Pedersen,[email protected],4189 7014Kommunikationschef Søren Jensen,[email protected],4189 7060
Side 2 af 2