Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 183
Offentligt
Jens Bo Holm-NielsenCenter for BioenergiNiels Bohrs Vej 86700 EsbjergTlf. 9940 3317Tlf. 2166 2511E-mail: [email protected]www.aaue.dk
Esbjerg 24.02.2011Til Folketingets Uddannelses UdvalgAtt. SekretariatetNedenstående mail er sendt i sidste uge, torsdag den 17.02.2011 til de to ressourceministre/ministerier.Jeg ønsker en grundig sagsbehandling og svar desangående, hvis dette er muligt!Med venlig hilsenJens Bo Holm-Nielsen
Kære ministre for UVM og VTU og Folketingets Uddannelsesudvalgatt. Tina Nedergaardogatt. Charlotte Sahl-MadsenogFolketingets Uddannelsesudvalg!Jeg har tænkt ganske længe og meget over disse spørgsmål herunder, og følger debatten vedr. drengeog uddannelsessystemet ganske nøje. Der er brug for et paradigmeskifte i uddannelsessystemernesopfattelse af drenge og læring, så kommer vi sikkert til at se overraskende resultater i fremtiden.Et spørgsmål og en kommentar til jeres ministerielle felter og til uddannelsesudvalget i Folketinget.1. Det har altid undret mig at det gymnasiale fag Biologi rangerer meget lavt, eller stort set ikkeer adgangsgivende vedr. optagelseskrav til naturvidenskabelige studier på universiteterne.-Er det ikke en reminiscens fra gamle dage hvor matematik, fysik og kemi stod på hverderes piedestal og profilerede sig.-Nu er Bioteknologi ved at overhale Biologi indenom, fordi der er noget hårdhed –teknologi heri.-Kan det virkeligt passe, at alt der har med liv på jordkloden at gøre rangere så lavt?-Hvornår, hvorfor og af hvilken grund er det vedtaget i fordums tid i folketinget -ministeriet???-En ligestilling mellem disse 4 naturvidenskabelige grundfag vil sandsynligvis få denvirkning at langt flere piger tør kaste sig ud i et nat.-vid. studie på universiteterne, efter detgymnasiale niveau.
2. Drenge i Danmark og skolesystemet, uh-ha en være redelighed. Jeg sidder i et alm.gymnasium’s bestyrelse, og kan se at noget må der gøres, som vi så også gør. Af enungdomsårgang er der vist nu 70,5 pct. piger på STX. Det vil sige at det alm. gymnasie er vedat udvikle sig til rene pigeskoler – flinke skoler, hvorfra samfundets elite videreuddannes. Detvil på sigt give en utilsigtet skævhed i samfundet.-Der skrives meget om dovne og utilpassede drenge i skolesystemet. Det passer ikke, de erblot drenge og har behov for en anden form for pædagogisk råderum, som slet ikke erudviklet tilstrækkeligt.-IT-tidsalderen har nu i næsten 20 år totalt anskueliggjort at uddannelsessystemerne ikkehar fuldt med drenges hurtige behov for læring, leg og projektorienterede tilgang. HTX-erbedre end folkeskolen og STX, men jeg tænker meget over hvad der skal gøres, testerforskellige løsnings muligheder af. Dette er blot strøtanker, men noget SKAL og BØRgøres på det overordnede plan.3. Jeg skriver til begge ministerier og FT-UDU, da jeg ikke ved hvad ressort ministeriumspørgsmål 1. hører til, og henvendelsen er generelt til er til begge ministerier og ministre ogfolketingets uddannelsesudvalg.Venlig hilsen!Jens Bo Holm-Nielsen, Ph.D.,Head of Center for Bioenergy and Green Engineering,Head of Energy Section - EsbjergInstitute of Energy Technology,Aalborg UniversityNiels Bohrsvej 8,6700 EsbjergCell: +45 2166 2511E-mail:[email protected]www.et.aau.dk;