Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 171
Offentligt
Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-
dannelse) den 14. februar 2011
1. Bidrag til det europæiske halvår, årlig vækstundersøgelse.
Danmark bød formandskabets diskussionsoplæg velkomment. Underudvekslingen af synspunkter fremhævede Danmark bl.a. udspillet Faglig-hed og Frihed, der skal styrke elevernes grundlæggende færdigheder.Danmark fremhævede desuden Ungepakken II og fremskaffelsen af eks-tra praktikpladser som eksempel på indsatser, der sigter mod at øge an-tallet af unge, som får en ungdomsuddannelse. Indsatsen har bl.a. foku-seret på at frembringe praktikpladser i virksomheder, som ikke tidligerehar haft tradition for at stille praktikpladser til rådighed.Som eksempel på en tilgang, der sigter mod at forbedre koblingen mel-lem uddannelse og arbejdsmarked fremhævede Danmark vekselprincip-pet i de danske erhvervsuddannelser, hvor eleverne skiftevis modtagerundervisning og udvikler deres færdigheder i praktikforløb.2. Uddannelsens rolle i forbindelse med gennemførelsen af Europa
2020-strategien
Rådskonklusionerne blev som forventet vedtaget uden udveksling afsynspunkter. Fra dansk side var der tilslutning til rådskonklusionerne.3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet,
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudval-
get: ”En dagsorden for nye kvalifikationer og job: et europæisk
bidrag til fuld beskæftigelse”.
Kommissionen forelagde meddelelsen for Rådet.