Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 168
Offentligt
958216_0001.png
958216_0002.png
958216_0003.png
958216_0004.png
958216_0005.png
Invitation til heldagskonference
ERHVERVSLIVETS MEDARBEJDEREI 2015, 2025 OG 2040VIRKSOMHEDERS KRAV OG BEHOV- UDDANNELSESSYSTEMETS MULIGHEDER
SOPHIA
KonferenceomErhvervslivetsmedarbejderei2015,2025og2040‐Virksomhedersbehovogkrav–uddannelsessystemetsmuligheder
Onsdagden13.april2011,DanskDesignCenter,KøbenhavnDenslagnevejDerharaltidværetfokuspåuddannelse–ogdeterdersåsandeligogsånu.Medbaggrundimereellermindrevidenskabeligtogstatistiskvederhæftigeundersøgelser,opgørelser,vurderingerogranglistermedEducationataGlancefraOECDsometmegetomfattendeeksempel,myldrerdetmedgoderådtilpoliti‐kerneomindholds‐,struktur‐ogøkonomiændringer.Ideerneogrådenekommerfraforskelligeorganisati‐oner uden for uddannelsessystemet, erhvervsledere, private som offentlige, og naturligvis centraladmini‐strationensembedsmændogpolitikerneselv.Derkommerogsåforslagfradeuddannelsesprofessionellesegneorganisationerellerenkeltpersoner–mendetillæggessjældentbetydning,dadejoblot”hyppereg‐nekartofler”.Et af de seneste og mere markante tiltag er Statsministerens Vækstforum. Her skal 27 medlemmer,overvejende erhvervsledere, udtale sig om fremtidens folkeskole, ungdomsuddannelser og videregåendeuddannelser,hvadangårbådemål,indholdogstrukturogøkonomi.Altsammenilysetaf,hvadmanme‐ner,dervilgavnedanskøkonomiogskabefornyetvækst.(RegeringensVækstforum,kommissorium,s.1).Defremherskendesignalorderførstogfremmest,atdanskeuddannelsererfordyreogdårlige,medforstortfrafaldogforlangstudietid.Derforønskerman,atdeungetidligstmuligtvælgeruddannelses‐ogerhvervsretningforatundgåuddannelsesmæssigtspildsamteteffektivtoghurtigtuddannelsesforløbmedøget kompetenceudvikling og øgede, basale kundskaber, gode sproglige færdigheder og omstillingsparat‐hediindividorienteredeforløb……EnandenvejSOPHIAønskeratændredennetingenestilstandradikalt.Erhvervslivetskaludtalesigomderesegnebehovforarbejdskraftogdeudannelsesprofessionelleskalherafudledeeventuellebehovforændringeriuddannelsernes indhold, struktur, og politikerne skal tage sig af formulering af overordnede mål og øko‐nomi–ogdennetænkningsynesikkeumulig.Ovennævntesignalordstårnemligikkealene–ogsåpådetsenestesuppleresdebattenaffremtrædendeerhvervsfolkogoffentligeledere,derudtalersigbådevirke‐lighedsnært og visionærtom de behov, erhvervslivet, igen både det private og det offentlige, skal havedækketafderesmedarbejdere,ogkundet!Detskermedudsagn,derpræsentererbehovforkreativt,inno‐vativtogglobalttænkendemedarbejderemedpersonligintegritetogkvalitetersomlysttilproblemløsning,samarbejdsevneoggode menneskeligekvalifikationer. Medarbejdere,forhvem”bottom‐up”styretudvik‐ling,proaktivismeitilgangentiludfordringerogrisiciernaturligeværktøjer.Udmeldingerafdenneartlæg‐gerbådeoptildebatomerhvervslivetsegneudviklingsbehovogudfordrerdeuddannelsesprofessionelletilat aflede uddannelsesmæssige konsekvenser. Dermed skabes et gensidigt samspil, hvor uddannelses‐ ogforskningsinstitutionernekanbidragetilvirksomhedernesudviklingogtilpasningtilfremtidigekravtilpro‐duktionogvækst.Medandreordmådettydeliggøres,atuddannelsessystemet–herunderogsåforskningen–ikkeblindtskalretteindeftererhvervslivetskrav,menatkommunikationenmellemerhvervslivoguddannelsessystemskalværegensidigtbefordrende.
Medkonferencenden13.04.2011ønskerSOPHIAatbidragetildenneudviklingDerfor vil SOPHIA lægge op til, at visionære erhvervsfolk kommer til orde og beskriver såvel privatevirksomhederssomoffentligeinstitutionersspecifikkebehovforarbejdskraftfremoverilysetafvirksomhe‐dernesudviklingsbehov–medårene2015,2025og2040sompejlemærker.Sometmodspiltildengængseogforudsigeligedebatomerhvervslivetskravtiluddannelsessystemetmedefterfølgendepolitiskbestemtdetaljestyringogkontrolvilfokusbliverettetmoddengensidighed,derermellemerhvervslivetoguddannelsessystemet,ideterhvervs‐oguddannelsesprofessionellepåforskelligvisbeskriver,hvilkekravuddannelseogerhvervslivstillertilhinanden,oghvilkemulighederforudviklingdergives.MedkonferencenønskerSOPHIAaltsåatgåbagsignalordeneogistedetlæggeoptilenkvalificeretdebat, der har til hensigt at smitte af på de politiske beslutninger om uddannelsernes udviklingsretning ilangthøjeregrad,enddetnusynesatværetilfældet.Detmåværeetkravtildenpolitiskeproces,atdenikkebareløbereftersignalordoghurtigeløsninger,menistedetkombinatoriskanalytiskinddragerallebe‐tydningsfulde aspekter. Ved at kvalificere debatten skabes grundlag for at gøre de politiske beslutningerhelhedsprægede og sammenhængende, visionært nuancerede og realistiske – og dermed professioneltkvalificerede,ogsåpålangtsigt.Gennemtointroduktionertilkonferencenstemaerogseksoplægsholderesforskelligevurderingeraferhvervslivetsfremtidigebehovogafgensidighedenmellemuddannelseogerhvervsliv,samtgennemaktiverfaringsudvekslingogdiskussionblandt deltagerne, bidrager konferencen til en synliggørelse de mangebetydningsfuldeaspekter,dergørsiggældendeforudfordenpolitiskebeslutningstagen.Hensigtenmedkonferencenerderforatinspireresåvelpolitikeresomarbejdsgivereogdeuddannel‐sesprofessionelle til på nuanceret og kvalificeret vis at deltage i debatten om visioner for et moderne ogsamfundsrelevantprivatogoffentligtarbejdsmarkeds‐oguddannelsessystemsudvikling.Efterkonferencenvilenarbejdsgrupperedigereenhvidbog,dersammenfatterkonferencensoplægoggruppereferatermedandrekilder.Hvidbogenudsendesefterfølgendetilallekonferencedeltagereoginte‐ressentersompdf‐fil.Herudoverproduceresetantalbogtrykteudgavertilalmindeligtsalg.
Målgruppe:Ledelse, undervisere og forskere ved uddannelsesinstitutionerne; Uddannelsesorganisationer, lederforeninger, studenter‐ogelevorganisationer;MinistreogdepolitiskeudvalgiUndervisningsministeriet,VidenskabsministerietogSocialministeriet;Skolerådet og tilsvarende forsamlinger ved andre uddannelser; Erhvervsorganisationer, herunder Dansk Arbejdsgiverfor‐ening, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Landsorganisationen i Danmark m.fl.; KL og institutionerne EVA, Krevi, AKF, Clea‐ringhouse,CASA,AEogpressen.
PROGRAM
1.blok
Virksomheds‐ogmedarbejderprofilerietfremtidigtarbejdsmarked–fraufaglærttilspecialist–pejleårene2015,2025,2040.Hvilkenslagsviden,hvilkearbejdsformeroghvilkemenneskeligekvalifi‐kationerskalprægefremtidensarbejdstager?Intro:Fradanskertildanskverdensborger–omvidenogdannelseietinterna‐tionaltperspektivPeterKemp,professoremer.,dr.theol.&phil.MichaelLindholm,direktør,InnovationInsidePrebenSiggaard,børne/familiechef,HerningKommuneLarsGoldschmidt,direktør,DI1.gruppearbejdeDiskussionaftemaetogoplæggenemedhenblikpåformuleringafsupple‐rendevisionerforarbejdstagereskvalifikationeri2015,20250g2040ily‐setafvirksomhedernesudviklingsbehov.Skriftligtreferat.
09.30‐11.35(Intro+3oplæg)11.40
12.30
Frokost
2.blok13.30‐15.25(Intro+3oplæg)
Hvordanunderstøttermanenudvikling,hvorerhvervslivoguddannel‐sessystemgennemgensidigpåvirkningoptimereregenudvikling?Intro:Forudsætningenforatsynliggøreogmuliggøreetkvalitativtsamspilmellemuddannelsessystemogerhvervsliveraterstattecentraldetalje‐styringogkontrolmedetvisionærtråderumforuddannelsesaktørerogeleverogstuderende–dekommendearbejdstagere.PrebenMelander,professor,CBSSteenRiisgaard,direktør,NovozymesFinnKjærsdam,rektor,AalborgUniversitetMarianneJelved,MF,uddannelsesordfører2.gruppearbejdeVisionerforuddannelsessystemet,fravuggestuetiluniversitet,setilysetafdeoplistedefremtidigebehovhosvirksomhederne,igenmedpejle‐punkterne2015,2025og2040.Visionerneskalinddragedemuligheder,dervilkunneudspringeafetableretgensidigpåvirkningmellemerhvervs‐livoguddannelsessystemogbørderformedtænkeviden,arbejdsformer,dannelseogintegritet.Skriftligtreferat.
15.30
16.30
AfslutningOmhvidbogen
Praktiskeoplysninger
Tidogsted:Pris:Tilmelding:Betaling:Arrangør:
13.04.2011,kl.09.30–16.30DanskDesignCenter,H.C.AndersensBoulevard27,KøbenhavnDerermorgenkaffefrakl.09.00tilkl.09.30Kr.1.275,‐Prisendækkermaterialetilkonferencen/hvidbog,morgenkaffe,frokostinkl.1vand/ølsamtkaffe/teogandreforfriskningerheledagen.Senest13.03.2011pr.mailtil:bha@sophia‐tt.orgellerviawww.sophia‐tt.orgSamtidigmedtilmeldingoverføresdeltagergebyrettilSparNordBank:Reg.nr.9286‐kontonr.4568193070,mærketKonference13.04.+delta‐gernavn(e)oginstitution/organisation‐ellerpåtilmeldingenanmodningomfakturamedEANnr.tilinstitutionen.SOPHIA–tænketankforpædagogikogdannelse
SOPHIA-

tænketank for pædagogik og dannelse

Tænketanken SOPHIA blev stiftet i 2006 og er et forum for strategisk analyse og har ethumanistisk-demokratiskværdi-grundlag.SOPHIA arbejder for at kvalificere det skole- og uddannelsespolitiske beslutningsgrundlag og synet på pædagogik ogdannelse, børns og unges udvikling, undervisning og uddannelse.SOPHIA ønsker at fremme forståelsen for en alsidig tilgang til udvikling, undervisning og læring baseret på dialog.SOPHIA arbejder for, at børn og unge tilegner sig både teoretisk viden og erfaringsbegrundet indsigt på et demokratiskdannelsesgrundlag.SOPHIA ønsker, at alle børn og unge, elever og studerende, uanset biologisk og social arv tillægges betydning for fælles-skabetSOPHIA ønsker lokalt, institutionelt funderet råderum til pædagoger, lærere og andre undervisere og forskere ud fra detoverordnede synspunkt, at didaktisk tænkning og praksis kræver professionel ansvarliggørelse og metodisk frihed.