Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 166
Offentligt
957398_0001.png
957398_0002.png
957398_0003.png
957398_0004.png
1~~Hjerneskadeforeningen~OGS;'" \..~
ProtektorHendesKongelige Højhed Kronprinsesse Mary
Til følgende udvalg:SundhedsudvalgetSocialudvalgetArbejdsmarkedsudvalgetUddannelsesudvalgetBrøndby den 9. februar 2011Hjerneskadeforeningenforeslår:
Tværkommunale hjerneskadeeentre!BaggrundMed strukturreformen blev myndighedsansvaret for hjerneskaderamtes genoptræning ogrehabilitering udlagt til kommunerne. Det sikrede, at myndighedsansvaret var samlet et stedmed mulighed for en bedre koordinering af den samlede rehabiliteringsindsats.Men desværre er denne målsætning her4år efter strukturreformen ikke opnået i langthovedparten af landets98kommuner til stor skade for mange nye hjerneskaderamte.En væsentlig årsag skal efter Hjerneskadeforeningens opfattelse findes i, at en kommune medca. 50.000 borgere lykkeligvis ikke møder så mange hjerneskaderamte med komplekse behov,at det danner grundlag for udvikling-af den fornødne ekspertise til at løse disse megetkomplekse sager.Nogle kommuner har taget udfordringen op og gør en stor indsats, men det er desværrefortsat de færreste.MTVom hjerneskaderehabiliteringsåledes bl.a. på atudgivet af Sundhedsstyreisen den 6. januar 2011peger
"kommunerne har utilstrækkelig neurofaglig viden, herunder viden om personer mederhvervethjerneskades rehabiliterinqsbehov og om eksisterende relevante rehabiliteringstilbud (s.17)"-et udsagn Hjerneskadeforeningen godt vil modificere til at "Hovedparten af kommunerne har___tilstrækkeligu".•...•.
~..
""'-/
"dererbehov for at videreudvikle genoptræningsplanen, således at alle relevante aspekter af detneurofaglige rehabiliteringsbehov (fysiske, emotionelle, kognitive, kommunikative og sociale)beskrives (s.17}".Her 4 år efter strukturreformen er vi altså vidner til, at der i de fleste kommuner endnu ikkeer etableret et system og stillet de fornødne kompetencer til rådighed, således atkommunerne generelt er i stand til på kvalificeret vis at løfte deres myndighedsansvar ogsikre en relevant indsats i forhold til de hjerneskaderamtes komplekse behov.De særlige tilbud, der blev etableret før strukturreformen. og som for hovedpartensvedkommende blev overtaget af den kommune, hvori de var beliggende, er enten lukkedeeller lukningstruede, da det nødvendige befolkningsgrundlag i de enkelte kommuner er forlille, samtidig med at færre og færre kommuner køber disse ydelser iandenkommune.Brøndby Møllevej 8DK-2605 Brøndby[email protected]www.hjerneskadeforeningen.dkTlf+4543432433Fax+4543422430CVR.12259670Giro1950096The Danish BrainAssociation,DB lAMedlemafDe SamvirkendeInvalideorganisationqr,DSIMedlemaflnternationalBrain Association,IBIAMedlemafBrainInjured&-Families,BIF
I
!~:Hjerneskadeforeningen'SI(OGS;"\..~
Den udvikling er ikke blot skadelig for de hjerneskaderamte personer men også skadelig forsamfundsøkonomien. MTV'en dokumenterer, at der med stor sandsynlighed vil være ensamfundsmæssig gevinst ved en relevant multidisciplinær neurofaglig indsats i denkommunale opgavevaretagelse.Desværre er vi i øjeblikket vidner til den stik modsatte udvikling: en afspecialisering afdimensioner!Ireglen henvises hjerneskaderamte i dag ofte til den almene kommunale genoptræning, dergenerelt ikke er tilpasset den hjerneskadedes behov.Samtidig er det Hjerneskadeforeningens indtryk, at hospitalerne generelt ikke råder over defornødne ressourcer og kvalifikationer til at foretage den specialiserede udredning ogudarbejdelse af dækkende genoptræningsplaner /rehabiliteringsplaner.LøsningsforslagHjerneskadeforeningen skal derfor foreslå, at der for hjerneskaderamte med etrehabiliteringsbehov af en vis kompleksitet etableres "en mellemstation" mellemhospitalsindlæggelse og kommunens almene genoptræning/rehabilitering.Genoptræning og rehabilitering af mennesker ramt af en hjerneskade er en meget kompleksudfordring, som stiller krav om neurofaglig viden, og som derfor i mange tilfælde vanskeligtkan modsvares af begrebet "almen genoptræning". De hjerneskadede har ofte brug for enmultidisciplinær genoptræning baseret på neuropsykologisk, ergoterapeutisk,fysioterapeutisk og specialpædagogisk specialviden.Dette understøttes afMTV'ens beskrivelse af behovetforen multidisciplinær intervention. Dade mest invaliderende følger efter en hjerneskade-i hvert fald for de traumatisk skadede -oftest er de mentale snarere end de fysiske, er der i højere grad behov for enneurospecialiseret genoptræning/rehabiliteringmed neuropsykologisk bistand.Denne 3. form for speciel avanceret genoptræning mangler i lovgivningen.For at sikre et kvalificeret tilbud med udredning og neurospecialiseret genoptræning foreslårHjerneskadeforeningen derfor, at der i hver region etableres min. 1 hjerneskadecenter. hvor.~Q.erprimærtambulant, foretages udredning, udarbejdes rehabiliteringsplaner - og i særligerilr.ældeydes specialiseret neuropsykologisk baseret genoptræning/rehabilitering.Hjerneskadecentretintervention.OrganiseringMyndighedsansvaret i forhold til alle relevante lovgivninger, der kan komme i spil iforbindelse med en rehabiliteringsplan, er placeret i kommunerne.Hjerneskadeforeningen finder det derfor mest hensigtsmæssigt, at kommunerne vialovgivning forpligtes til i et kommunalt fællesskab atståfor driften af et passende antalhjerneskadecentre i hver region.skal råde over de nødvendige kompetencer til en multidisciplinær
2
!m:Hjerneskadeforeningen<v~R R~()~OGSr..\'~
Lovgivning, fordi behovet er etableringSubsidiærtØkonomi
af et forpligtende
fællesskab til at løfte denne opgave.
ønsker vi opgaven placeres i regionalt regi.
Da der ikke er tale om løsning af en ny opgave/forpligtelse,men alene en merehensigtsmæssig organisering, er det Hjerneskadeforeningensopfattelse, at forslaget somudgangspunkt er udgiftsneutralt, måske endog udgiftsreducerende,da en hurtig afklaringuden for meget bureaukrati og en hurtig kvalificeret indsats givet vil medføre besparelser påde kommunale budgetter på sigt.Det er helt afgørende for fastholdelse og videreudvikling af et fagligt miljø, at centrene sikreset stabilt økonomisk grundlag for deres virke. Centrene bør således finansieres ud fraobjektive kriterier - en slags forsikringsordning.En fagligt og økonomisk hensigtsmæssig løsning vil være, at placere opgaven i en række af decentre, der eksisterer i dag og som allerede i væsentligt omfang råder over de nødvendigefaglige kompetencer til at løfte de beskrevne funktioner.Det er altså Hjerneskadeforeningensklare opfattelse - og heri finder vi også støtte i MTV'en -at en kvalificeret rehabiliteringsindsats.er en god samfundsøkonomiskinvestering.Fordele
Forslagetbaseres på 3 grundlæggende~~~Enkelhed og ensartethedKvalitet og udviklingOptimal ressourceudnyttelse
forhold:
Forslaget vil sikre enkelhed, idet myndighedsopgavenalene varetages af den kommunalehjerneskadekoordinatorog det tværkommunalehjerneskadecenter.Via lovgivning sikresensartede forhold over hele landet..M'l'V'ensanbefalinger af hvad den enkelte kommune bør råde over af specialiserede""'kompetencerbliver mindre afgørende, og fokus kan i højere grad lægges på denkoordinerendefunktion.Forslaget vil dels sikre hjerneskaderamteen kvalificeret udredning og udvidetrehabiliteringsplan- dels at hjerneskaderamtesbehov for en neurospecialiseretgenoptræning/rehabiliteringsikres.Hjerneskadecenteretvil også være hjerneskadekoordinatorensfaglige sparringspartner.faglige
Hjerneskadeeenteretvil være et neurofagligt kraftcenter, som sammen med de kommunalehjerneskadekoordinatorer.de højt specialiserede hospitalsafsnit og brugerorganisationernevil kunne være en betydelig generator for den videre udvikling af danskhjerneskaderehabilitering.
3
!~~Hjerneskadeforeningen~(OGS;"\..~
Hjerneskadecenteret vil med sin placering mellem hospital og kommune være den bro, der vilvære ansvarlig for en sammenhængende indsats. Det betyder også, at hospitalet i højere gradkan fokusere på sygehusbehandlingen, mens kontakten med kommunen vil ligge iHjerneskadecentret.Indsatsen foreslås monitoreret gennem en fælles landsdækkende database, som tilfældetallerede er for den subakutte rehabilitering efter apopleksi og svære kranietraumer :

Afsluttende bemærkninger

Forslaget vil indebærer lovændringer.Vi er bekendt med henvendelsen fraNetværketaf Særlige Hjerneskadetilbud (NHS) somdokumenterer den katastrofale udvikling. Hjerneskadeforeningen ser gode muligheder for atkoble netværkets forslag med vores - at bruge de afsatte midler på finansloven til at vendeudviklingen i en positiv retning baseret på MTV'en og de kommende forløbsprogrammer ogmed tværkommunale hjerneskadecentre som krumtap.Hjerneskadeforeningens forslag indbefatter også udredning og specialiseret rådgivning ogvejledning. Det vil derfor være nødvendigt nærmere at analysere og udrede berøringsfladentil VISO's opgavevaretagelse.Hjerneskadeforeningenvores forslag.kommer gerne til et møde, hvor vi kan få en nærmere drøftelse af
Henvendelse kan rettes til:Landsformand Niels-Anton Svendsen på 26 37 37 77 eller[email protected]ellerDirektør Svend-Erik Andreasen på4343 2433eller [email protected]
Niels-Anton SvendsenKopi er sendt til:SundhedsstyrelsenKLDanske Regioner
4