Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 161
Offentligt
953042_0001.png
953042_0002.png
TilFolketingets uddannelsesudvalg
Hvidovre, den 4. februar 2011Sag 11/105 – Dok. 1109/11 SL/sih/kft
Danske Handicaporganisationer (DH) er meget tilfreds med, at der på det seneste har væretfokus på ansøgninger om tildeling af bl.a. it-rygsæk til studerende.Det er en vigtig problemstilling, men det er ikke kun ventetiden for sagsbehandlingen, der erproblemet.DH mener:-At det er mod bedrevidende, når undervisningsministeren klandrer uddannelsesinsti-tutioner og kommuner for at skabe ventetiden ved at sende ansøgninger om special-pædagogisk støtte til SU-styrelsen for sent. DH deltog i en arbejdsgruppe sammenmed medarbejdere fra Undervisningsministeriet og SU-styrelsen. Arbejdsgruppenfremlagde udkast til vejledning om uddannelsesinstitutionernes opgaver i forbindelsemed tildeling af specialpædagogisk støtte, herunder it-rygsæk, i sommeren 2008. Mi-nisteriet mente imidlertid, at der var et par små problematikker, der ikke blev til-strækkeligt grundigt behandlet i vejledningen. Ministeriet har endnu ikke revideretvejledningen, så den kan sendes ud.At ministeren i stedet for at beklage stigninger i antallet af ansøgninger på op mod 80%, skulle glæde sig over, at flere studerende med handicap kender støttemuligheder-ne og ønsker at tage uddannelse.At fyringsrunden i Undervisningsministeriet og SU-styrelsen sandsynligvis vil føretil endnu længere ventetider på tildeling af specialpædagogisk støtte som f.eks. it-rygsække.At ventetiden i sagsbehandlingen ikke alene gælder it-rygsække, men også behand-ling og afgørelse af ansøgninger om handicaptillæg til SU, tildeling af andre formerfor specialpædagogisk støtte som f.eks. særligt tilrettelagte studiematerialer til blindeog svagsynede – såvel på punktskrift som elektronisk form – og også andre formerfor hjælpemidler og støtte – f.eks. tildeling af tegnsprogstolke.At det alene er ministerens ansvar, at der ikke er gennemført lovgivning, der sikrer, athjælpemidler, der er bevilget til en uddannelse, efterfølgende kan anvendes til en an-den uddannelse, således at den studerende ikke skal udsættes for unødigt bøvl ogventetid med nye afklaringer og afprøvninger. Ordentlige regler på området skal sik-re den enkelte og vil være udtryk for afbureaukratisering, der reelt kommer borgerentil gode i stedet for at være skjulte kvalitetsforringelser. Ordblindhed og andre handi-cap forsvinder ikke med alderen.
-
-
-
-
-
At frit valg i virkeligheden er kortsluttet for studerende på videregående uddannelser,hvor f.eks. døve studerende ikke kan vælge, hvilket tolkefirma de ønsker at benytte.SU-styrelsen har, via udbyd og kontrakter, låst sig på at benytte et enkelt firma.
Og her taler vi kun om udfordringer i forhold til lovgivning, Undervisningsministeriet ogstyrelsen. Men man må, som udvalget også gør, tage fat fra den ene ende.DH stiller sig gerne til rådighed, hvis der er behov for yderligere oplysninger, erfaringereller holdninger.
Med venlig hilsen
Stig LangvadFormand
2