Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 148
Offentligt
948523_0001.png
948523_0002.png
948523_0003.png
948523_0004.png
948523_0005.png
948523_0006.png
Evaluering af ungdomsskolensheltidsundervisning
.
Evaluering af ungdomsskolens heltidsun-dervisning� 2010 Danmarks EvalueringsinstitutTrykt hos Vester KopiEftertryk med kildeangivelse er tilladtBemærk:Danmarks Evalueringsinstitut sætter kommaefter Dansk Sprognævns anbefalingerBestilles hos:Alle boghandlere65,- kr. inkl. moms
ISBN 978-87-7958-602-4Foto: Fotografier taget af elever i heltidsunder-visningen på Haderslev Ungdomsskole, UN-GAALBORG Uddannelsescenter, Hjørring Ung-domsskole og Gladsaxe Kommunes Ungdoms-skole.Opsætning; Danmarks Evalueringsinstitut
Indhold
Forord122.12.22.3
7917181825
ResumeIndledningFormålet med evalueringenEvalueringens design og metodeRapportens opbygning
33.13.23.3
Beskrivelse af ungdomsskolens heltidsundervisningLovgrundlaget for ungdomsskolens heltidsundervisningMål med undervisningenOpsummering
27273235
44.14.24.3
ElevgruppenFaktuelle oplysninger o m eleverneAndre karakteristika ved eleverneOpsummering
37374548
55.15.25.35.45.55.6
Relationer mellem elever og lærereDen gode relation som en forudsætning for læringForskellige måder at opnå en relation påRelationer ud over skoletidenForskellige syn på lærerens rolleLærernes kompetencerOpsummering
51515357596065
(•I
66.16.26.36.46.5
Boglige fag og tilrettelæggelsen af den bogligeundervisningLektioner og fag i heltidsundervisningenTilrettelæggelsen af den boglige undervisningFleksibelt læringsmiljøForventninger til og udviklingsmål for eleverneOpsummering
676771737678
77.17.27.37.47.5
Værksteds- og aktivitetsbaseret undervisningVærkstedsundervisning og andre aktiviteterUndervisningsaktiviteter der understøtter elevernes udviklingAktivitetsbaseret undervisning rettet mod hele elevgruppenOvervejelser om målsætninger med undervisningsaktiviteterneOpsummering
818185919395
88.18.28.38.48.58.6
Praktik og brobygningPraktik som en central del af heltidsundervisningenPlanlægning af praktikkenUU-vejledningPraktikkens betydningBrobygningOpsummering.
979799100102104107
99.19.29.39.4
Prøver og karaktererAndel af elever der går t i l prøvePrøvekaraktererDrenges og pigers prøvedeltagelse og karaktererOpsummering
109109113115118
1010.1
Tiden efter heltidsundervisningenTo år efter heltidsundervisningens afslutningMulige forklaringer på elevernes overgangsmønstreNår eleverne er begyndt på en ungdomsuddannelseVurdering af tendenserneOpsummering
119119125127133135
l'j
10.210.310.410.5
AppendiksAppendiks A:Appendiks B:Appendiks C:Appendiks D:ProjektbeskrivelseDokumentation og metodeAnalyse af dataLitteraturliste137147159163
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.2100 København 0T 35 55 01 01F 35 55 10 11E [email protected]H www.eva.dk
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) udforsker og udviklerkvaliteten af dagtilbud for børn, skoler og uddannelser.Vi leverer viden der bruges på alle niveauer - fra institutionerog skoler til kommuner og ministerier.www.eva.dk.