Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 144
Offentligt
948221_0001.png
948221_0002.png
TilFolketingetsUddannelsesudvalg26.januar2011

Anmodningomforetræde

Torsdagd.28.november2010afholdtorganisationernebagmusikmanifest.dkenkonferenceommusikundervisningeniDanmark.Dagenshovedpunktvarendebatommusikundervisningenssituation,hvordennetopoffentliggjorterapportfraDPUommusikfagetiundervisningoguddannelsekomifokus.Forsamlingenogdeindbudtepaneldeltagereopfordredearrangørgruppentilatforelæggerapportensmestcentraleproblemstillingerforrepræsentanterfrafolketingetspartier.FolkeskolensMusiklærerforening,GymnasieskolernesMusiklærerforeningogDanskMusikpædagogiskForening,somerdetreorganisationerbagmusikmanifest.dkogdenafholdtekonference,skalsåledesanmodeometforetrædeforuddannelsesudvalget.Vihåber,atderkanskabesmulighedfor,atinteresseredemedlemmerafkulturudvalgetogsåkandeltageundervoresforetræde.FormåletmedvoresforetrædeeratgøreredeforsammenhængenidemestcentraleproblemstillingerformusikundervisningeniDanmarkogpegepåmuligeløsningsmodeller.VitagerudgangspunktirapportenfraDPUMusikfagetiundervisningoguddannelse.Statusogperspektiv2010,deranalyserermusikundervisningogpædagogiskrettetmusikuddannelseiDanmarkforperioden1970‐2010.Deenkelteområder,derbeskrives,ermusikifolkeskoleoggymnasium,denfrivilligeundervisningimusikskoleregi,musikipædagog‐oglæreruddannelse(herunderudviklingenvedr.efteruddannelse)samtpædagogiskrettetuddannelsepåuniversiteterogmusikkonservatorier.Engenereltendenser,atderersketreduktionerpåsåatsigeallefronter:antalundervisningstimerimusik;dentidsmæssigeudstrækningoverantalår;antalelever,derfårmusikundervisning;antaluddannelsessteder,dertilbydermusikundervisning;antalstuderendepåmusiklæreruddannelser;antallærere,dervaretagermusikundervisningog‐uddannelse.Manfårdetklareindtryk,atdeterpåhøjetidatgribeind,hvismusikidensforskelligestilistiske,historiskeogkulturbestemteudtryksformerfortsatskalværeendelafvoresfællesogalmenedannelseskultur.Imidlertiderdetnæpperealistiskatforvente,atderkanrettesoppådennesituationiallehenseenderpåéngang.Deterdaogsåvoresopfattelse,atvisseafdebeskrevneproblemerharprimærogaktuelkarakteridenforstand,atdemåprioriteresogbearbejdessomforudsætningforatløseandreproblemer.Detersamtidigvortindtryk,atnogleafdisseprimæreproblemerdelvisskyldesstrukturelleforhold,somdetvilværenødvendigtatændrepåsomledienløsningsprocedure.Vivilpegepåtreproblemfelter,somharensådanprimærogaktuelkarakter:---læreruddannelseogpædagoguddannelsepåprofessionshøjskolerne,musikifolkeskolen.musikpåC‐niveauigymnasiet,
DanskMusikpædagogiskForeningFormand:OleHelbyNørrebrogade45A,3.tv.2200NTlf.35356333
GymnasieskolerneMusiklærerforeningFormand:PeterDrenckFrugthaven245462MorudTlf.64801425
FolkeskolensMusiklærerforeningFormand:LisbethFrostholmÅbakken134671StrøbyTlf.56577775
Påprofessionshøjskolernemenervi,atlæreruddannelsenerdetallerstørsteproblem,ogatdenneuddannelseharensåstrategiskvigtigrelationtilheledetøvrigeundervisnings‐oguddannelsessystem,atdeterdetvigtigsteområdeattagefatpåhurtigstmuligt.Detdrejersigdelsomatændrepåstrukturenvedr.valgaflinjefagpåensådanmåde,atmusikkanvælgesikombinationogsåmedfagsombl.a.idrætogengelsk.Delsdrejerdetsigomatniveausættemusiksomlinjefagmht.ECTS‐pointspåensådanmåde,atdetsikrertilstrækkeligkvalitet,bådehvadangårrelevantefærdighederpådetpraktisk‐musikalskeområdeogihenseendetilprofessionsorienteretmusikteoretiskogfagdidaktiskkompetence.Forfolkeskolens/grundskolensvedkommendeervipådetrenemed,atdeterkommunernesopgaveatrealiserecentralebestemmelserogherunderatprioritereiforholdtilbestemmelser,somharvejledendekarakter.Menvimener,atdeteretcentraltproblem,atsådannebestemmelserogprioriteringertilsyneladendemuliggør,atkunca.halvdelenaflandetsskoleropfylderdenvejledendetimetalsnormformusiksomobligatoriskfag,deriflg.entydigeundersøgelsesresultaterudgøretabsolutminimumforopfyldelseafmålkraviFællesMål.Vianserdetforheltafgørendeatsøgeløsningsmulighederforatretteoppådennesituation.Gymnasiereformenfikdrastiskekonsekvenserformusik,dafagetblevfjernetsomobligatoriskfagpåC‐niveau.Iflg.ovennævnterapportblevfagetvalgtaf29%afelevernei2009.Vianerkendervigtighedenafandremusisk‐æstetiskefag,menvimenersamtidig,atmusikhistoriskogaktueltharvistsigatkunnevaretageheltcentralefunktionerforvortsamfundskunstneriskorienterededannelseskultursetirelationtilungemennesker,ogatsådannefunktionerikkemindsterkommettiludtrykigymnasietsinstitutionelleuddannelseskultur.Fællesmusikalskeaktivitetermedpladstilindividuellepræstationerharherensærliguddannelsessocialogmusikkulturelopgaveatvaretage.Vianserdissetreområdersomsærligtvigtigehverisær.Samtidiganservisammenhængenmellemdemforafgørendeforatfåkontinuitetogflowidenfødekanal,somharsærligindflydelsepådenalmenemusikundervisning:Bedrelæreruddannelse,bedrefolkeskole,bedregymnasium,bedrelæreruddannelsetilbådefolkeskoleoggymnasium,etc.Enoptimeringafdettesammenhængendesystemmåsamtidigvurderesatfåpositivindvirkningpådenfrivilligemusikundervisningogdetuddannelsessystem,somudgøresafmusikskole,MGK,konservatorium,musikskole…SåledespåvegneafFolkeskolensMusiklærerforening,GymnasieskolernesMusiklærerforeningogDanskMusikpædagogiskForening.Medvenlighilsen
OleHelby