Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 135
Offentligt
945241_0001.png
945241_0002.png
945241_0003.png
945241_0004.png
fåfi
Evaluering af meritpraksis på erhvervsakademier o g professionsbacheloruddannel-ser
Dato
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) sender her Evalueringen af meritpraksis på erhvervsaka-demier og professionshøjskoler.Udover rapporten vedlægger vi en artikel som i kort form formidler evalueringens hovedre-sultater. Artiklen kan bruges frit og findes også i elektronisk udgave på www.eva.dkRapporten er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside, www.eva.dk , hvor der også kanbestilles yderligere eksemplarer.
110i2oi iRef
TVJ/msnJnr
2009-0036Side1/1
Venlig hilsen
Tue Vinther-JørgensenOmrådechefT 35 25 46 59E [email protected]
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
E [email protected]H www.eva.dk
Evaluering af meritpraksis på erhvervs-akademier og professionshøjskoler
Evalueringsrapport
Indhold
122.12.22.3
ForordResumeDerfor undersøger vi meritsystemetKonklusionAnbefalingernes status
57789
33.13.23.33.43.5
IndledningFormålDefinition af meritbegrebet og afgrænsning af evalueringenEkspertgruppe og projektgruppeDokumentation og metodeRapportens opbygning
111111151618
44.14.24.34.44.54.6
Merit og fleksibilitet95 % af de studerende der søger merit, får meritDer bliver givet mest studietidsforkortende meritHvad bliver der givet merit for, og på hvilken baggrund bliver der søgt merit?Meritsager fordelt på institutionerneDet er uklart om flere studerende kan få meritKlager i Kvalifikationsnævnet
21212224262728
55.15.25.3
Institutionernes organisering af meritpraksisDecentral organisering udfordrer princip om ensartet behandling af meritsagerDer arbejdes på at sikre gennemskuelighed, men der er plads til forbedringerDe studerende er generelt tilfredse med informationskilderne
31313436
5.4
Institutionerne behandler generelt meritsagerne hurtigt
39
66.16.26.3
Faglige vurderinger og professionsidentitetLov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelserLoven fortolkes forskelligtTilrettelæggelsen af undervisningen komplicerer meritafgørelserne
41414244
7
Oplæg til udvikling af meritpraksisA:B:C:D:Evalueringsgruppens medlemmerDokumentation og metodeRapportens anbefalingerLovgrundlaget for merit
4751535961
AppendiksAppendiksAppendiksAppendiksAppendiks