Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 132
Offentligt
944464_0001.png
944464_0002.png
Læreruddannelsen Zahle, 11.01.2011.
Kære undervisningsminister, Tina Nedergaard
Som studerende på læreruddannelsen Zahle har vi en drøm om at blive de bedste lærere. Vi ønskerat skabe en folkeskole i verdensklasse baseret på høj faglighed og sociale kompetencer, isamarbejde med vores kommende kollegaer.
På baggrund af den debat om folkeskolen, som har præget den politiske dagsorden gennem længeretid, finder vi det forundrende, at Professionshøjskolerne er blevet pålagt at spare 160 millioner i2011. Herunder er læreruddannelsen Zahle blevet pålagt en besparelse på 4,8 millioner kr. i detteregnskabsår. Hvordan kan man tale om at skabe verdens bedste folkeskole, samtidigt med at destuderende ikke får mulighed for at blive verdens bedste folkeskolelærere?
Verdens bedste læreruddannelse fører formenlig til verdens bedste lærere. Men vi, som studerendepå læreruddannelsen Zahle, undrer os meget over, at nedskæringer og besparelser skulle kunnegavne udviklingen af en læreruddannelse. Hvordan er det muligt at opretholde det faglige niveau,når vores undervisere er varslet afskedigelser samt nedskæringer i de studerendes undervisnings- ogvejledningstid som konsekvens?I forsøget på at blive verdens bedste folkeskolelærere, kræver det gode relationer til undervisere,praktiklærere og studerende, og det er derfor nødvendigt med vejledning og holdundervisning.Disse varslede besparelser vil indvirke på de studerendes didaktiske og pædagogiske kompetencer,hvilket er centralt for en folkeskolelærer - Det er vigtigt at kunne skabe relationer og rammer,påtage sig autoritet samt udøve vores fag.Er det forsvarligt, at den kommende generation af folkeskolelærere ikke bliver rustet til at kunnevaretage deres profession fagligt tilfredsstillende? Det er den nye generation elever der kommer tilat mærke konsekvenserne af disse besparelser dette.Hvem har i sidste ende ansvaret for fagligheden på læreruddannelsen? Hverken de studerende ellerunderviserne har på nuværende tidspunkt, undervisningstimer nok til at kunne opretholde denfaglighed, som ellers har præget læreruddannelsen Zahle.
Udsigterne til en kommende folkeskole i verdensklasse er, for os at se, ikke et muligt mål pånuværende tidspunkt. Vi håber og ser frem til dit svar.
Med venlig hilsenSigrid Vedel Sonne, Katrine Helms Mathiasen og Frederikke Schou.