Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 132
Offentligt
944463_0001.png

Verdens bedste folkeskole kræver verdens bedste læreruddannelse!

Af Sigrid Vedel Sonne, Frederikke Schou og Katrine Helms Mathiasen2. års studerende på læreruddannelsen Zahle.
Folkeskolen har og vil til alle tider været til debat. Alle kan forholde sig til dens virke.Sammen kan vi, selv politikere på tværs af partier, blive enige om, at vi - i Danmark - skal have enfolkeskole i verdensklasse.Verdens bedste læreruddannelse fører formenlig til verdens bedste lærere. Men vi, somlærerstuderende på læreruddannelsen Zahle, samt vores kompetente undervisere, undre os over, atnedskæringer og besparelser kan gavne udviklingen af en læreruddannelse i verdensklasse.Professionshøjskolerne er blevet pålagt at spare 160 millioner kr. i regnskabsåret 2011. Dettekommer til at påvirke de underlæggende professionsuddannelser, herunder læreruddannelsen Zahle.Zahle skal i 2011 spare 4,8 millioner kr. Dette har fået betydning for både undervisere, studerendeog andre medarbejdere på Læreruddannelsen Zahle.En del af det, at blive en god lærer, kræver en solid grunduddannelse med høj faglighed og storpædagogisk indsigt, hvilket læreruddannelsen Zahle indtil videre har formået at tilbyde. Desværreer vi, fra politisk side, blevet beskåret i vejlednings- og undervisningstimerne, samt flereundervisere er blevet varslet om afskedigelse til sommer. Dette komme til at gå ud overvejledningstiden både vejledning i plenum og den individuelle. Denne er vejledning er central forde studerende, da det er her man reflektere og får afklaring. Der ud over vil besparelserne fåindvirke på de studerendes didaktiske og pædagogiske kompetencer, hvilket er centralt for enfolkeskolelærer.Vi føler os i den grad nedprioriteret!Besparelserne forringer vores undervisning. Op til 70 studerende, samt en underviser, iundervisningslokalerne, bidrager ikke til at højne de faglige kompetencer, som er essensen aflæreruddannelsen.Vi stræber efter at blive verdens bedste folkeskolelærere, og drømmer om at gøre vores elever til debedste, men for os kan det være svært at se, hvordan det skal lykkedes, med de prioriteringer, sompolitikerne lægger for dagen.