Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 130
Offentligt
942898_0001.png
942898_0002.png
942898_0003.png
942898_0004.png
942898_0005.png
942898_0006.png
BRUG FOR ALLE UNGE FREM MOD 2015
• Sætter nydanske drenges ressourcer i spil• Fortsætter sin støtte til alternative lektiecaféer og ung-til-ungmetoder• Intensiverer oplysning om uddannelse til nydanske forældre• Styrker nydanske drenges uddannelsesparathed• Er til stede nationalt og lokalt
Brug for alle unge - på vej til 2015BaggrundBrug for alle unge blev etableret i 2003 og er forankret i Integrationsministeriet. Brug for alle unges formåler at bidrage til, at alle unge, uanset etnisk baggrund, skal have lige muligheder for at få en uddannelse ogkomme i arbejde. Konkret handler det om at få flere nydanske unge til at påbegynde og gennemføre enungdomsuddannelse.Brug for alle unge fungerer som en rådgivningsenhed i forhold til eksterne aktører, der arbejder med atfremme andelen af nydanske unge, der påbegynder og gennemfører en ungdomsuddannelse, såsom skolerog kommuner. Herudover gennemfører Brug for alle unge kampagner rettet mod nydanske unges valg afuddannelse.Med satspuljeaftalen 2010 er der sikret finansiering af Brug for alle unge til og med 2014. Der er afsat6,0 mio. kr. årligt.UdfordringNyeste fremskrivninger fra Undervisningsministeriets viser, at 83,8 pct. af alle unge, som i 2009 forlod9. klasse, forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse. Tallet for de nydanske drenge er 69,0 pct.,mens dette gælder for 82,9 pct. af de etnisk danske drenge. For nydanske og etnisk danske piger er tallethenholdsvis 81,0 pct. og 86,7 pct.Det er således hos de nydanske drenge, at udfordringen i forhold til at gennemføre en ungdomsuddannelseer størst. Frafaldet er højest på de erhvervsfaglige uddannelser, hvor frafaldsprocenten blandt nydanskereer ca. dobbelt så stor som for etnisk danske unge. Og i de kommende år vil antallet af nydanske unge stigemarkant.Flere undersøgelser peger på, at utilstrækkelig faglighed er den vigtigste direkte årsag til den lavegennemførelse af ungdomsuddannelser blandt nydanske drenge. PISA Etnisk 2005 viste således, at op mod50 pct. af alle nydanske unge forlader grundskolen med utilstrækkelige læsekundskaber til, at kunnegennemføre en ungdomsuddannelse. For etniske danskere er tallet til sammenligning omkring 20 pct.En undersøgelse gennemført af Rambøll for Undervisningsministeriet i 20091viser, at nydanske drenge ofteoplever et højt forventningspres men lav faglig støtte hjemmefra. Undersøgelsen viser, at dette ofte førertil, at nydanske drenge danner en modkultur til skolekulturen. Denne modkultur påvirker de nydanskedrenges motivation for læring og bidrager dermed negativt til deres utilstrækkelige faglighed.En anden årsag til nydanske drenges lavere gennemførelsesprocent på ungdomsuddannelserne er, at deresvalg af uddannelse ofte ikke svarer til deres faglige kompetencer, eller at de mangler motivation til at vælgeden uddannelse, som de kunne komme ind på. Mange nydanske unges uddannelsesvalg samler sig omrelativt få ungdomsuddannelsesmuligheder, og de benytter sig derved ikke af den bredde, der er særligt ide erhvervsfaglige uddannelser. En vigtig årsag hertil er, at de nydanske unge og deres forældre har et1
Rambøll Management Consultning og Simon Calmar Andersen for Undervisningsministeriet, oktober 2009,Mehmet ogmodkulturen – En undersøgelse af drenge med etnisk minoritetsbaggrund.
1
begrænset kendskab til mulighederne i det danske uddannelsessystem. En anden årsag er, at noglenydanske forældre forbinder erhvervsrettede uddannelser med lav prestige.MålgruppeDen primære målgruppe for Brug for alle unges indsats frem mod 2015 vil være nydanske unge i alderen 13til 20 år, som er i risiko for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse. Dette medfører et særligt fokus pånydanske drenge.Brug for alle unge vil fortsat yde rådgivning på landsplan. Samtidigt vil Brug for alle unge fokusere indsatseni et antal udvalgte lokalområder, hvor der vil blive arbejdet intensivt med flere aktiviteter på samme tid.Denne tilgang forventes at styrke indsatsens effekt og synlighed i forhold til ungemålgruppen. Vedudvælgelsen af lokalområderne vil der bl.a. blive lagt vægt på antallet og andelen af nydanske unge samtdet generelle uddannelses- og beskæftigelsesniveau i området.Forventede resultaterBrug for alle unge vil frem mod 2015 have bidraget til, at flere nydanske unge har påbegyndt oggennemført en ungdomsuddannelse. Dette gælder særligt for nydanske drenge.Dette vil kunne påvises i de udvalgte lokalområder, hvor Brug for alle unge efter endt indsats vil havebidraget til at højne andelen af nydanske unge – særligt nydanske drenge – der er påbegyndt og fortsat erindskrevet på en ungdomsuddannelse.Strategi – vejen går gennem forbedring af de unges faglige, sociale og personlige kompetencerFor at opnå de forventede virkninger arbejder Brug for alle unge med at forbedre de nydanske unges –særligt drengenes – faglige, sociale og personlige kompetencer, der betragtes som centrale i forbindelsemed den unges uddannelsesparathed og mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse, jf.Ungepakke II.For at opnå dette vil Brug for alle unge samarbejde med en række aktører, som alle kan påvirke den ungesmotivation, faglighed og viden om ungdomsuddannelserne. I denne sammenhæng inddrages tillige deunges forældre.Indsatsområder og aktiviteterBrug for alle unge vil fortsat støtte oprettelse af lokale etniske ung-til-ung og forældre-til-forældrerådgivningskorps samt alternative lektiecaféer over hele landet. Begge indsatser er i vid udstrækningbaseret på inddragelse af frivillige. Sideløbende vil Brug for alle unge etablere netværk mellem de aktører,der implementerer disse indsatser, og dermed fremme lokal forankring.I de udvalgte lokalområder vil Brug for alle unge arbejde tæt sammen med forskellige aktører. Valget afaktører vil afhænge af den konkrete lokale kontekst og inddrage f.eks. bolig-, frivillige og etniskeorganisationer, ungdomsklubber, skoler, Ungdommens Uddannelsesvejledning, det private erhvervsliv ogde unges forældre.Indsatsen i lokalområderne vil, hvor relevant, involvere de unge i udformningen af de forskellige aktiviteter,såsom formen på lektiehjælp og temaerne for ung-til-ung rådgivning. En række aktiviteter vil tillige rettes
2
mod inddragelse af de unges forældre. Inddragelsen af de unge og deres forældre forventes at styrke deunges motivation for deltagelse og fremme forældrenes opbakning.Målsætning for 2011Konkret vil Brug for alle unge i løbet af 2011 have etableret minimum fem nye lektiecaféer og fem nyeetniske rådgivningskorps blandt unge og forældre på nationalt niveau. Herudover vil der være etableretminimum tre geografisk afgrænsede netværk vedr. lektiecaféer og rådgivningskorps, hvor relevante fag-professionelle og frivillige samles for at udvikle indsatsen, herunder ved at dele viden og erfaringer.På lokalt niveau vil Brug for alle unge have etableret et samarbejde med et antal udvalgte lokalområdermed høj koncentration af nydanske drenge. De konkrete målsætninger for de lokale indsatser vil blivedefineret lokalt men ligge indenfor den ovenfor angivne ramme.Se bilag 1 for yderligere information om konkrete målsætninger for 2011.RessourcerDer er tre til fire udgående konsulenter samt administrativt personale knyttet til Brug for alle unge.Herudover er indsatsen suppleret med et centralt og ca. 15 lokale etniske rådgivningskorps fordelt udoverlandet. Rådgivningskorpsene består af frivillige nydanske unge og forældre, der indgår i dialog med unge,forældre og andre om nydanske unges udfordringer i forhold til uddannelse.Koordination med øvrige indsatserBrug for alle unge har et tæt samarbejde med Fastholdelseskaravanen, der er et tværministerielt projektmellem Integrationsministeriet og Uddannelsesministeriet. Fastholdelseskaravanens aktiviteter ermålrettet nydanske unges gennemførelse af erhvervsfaglige uddannelser og indsatsen løber frem tiludgangen af 2012. Herudover koordineres Brug for alle unges indsats med Integrationsministeriets øvrigeindsatser, herunder projekter støttet via ansøgningspuljer og ministeriets partnerskabskommuner – samtmed andre ministeriers indsatser målrettet samme målgruppe.
3
Model over Brug for alle unges tilgang
Udfordringen er
•Utilstrækkeligt fagligt niveau blandt nydanske drenge i grundskolen•Modkultur til skolen blandt nydanske drenge•Utilstrækkelige faglige, personlige og sociale kompetencer blandt nydanske drenge ift. at påbegynde oggennemføre en ungdomsuddannelse•Utilstrækkelig viden om det danske uddannelsessystem hos nydanske forældre•Snævert uddannelsesvalg blandt nydanskere, der ikke altid svarer til kompetencer•Nydanske drenge gennemfører i mindre grad end andre en ungdomsuddannelse•Stort frafald blandt nydanske drenge på erhvervsfaglige uddannelser
Vores målgruppe, ogdem vi arbejdersammen med, er
•Primær målgruppe: Nydanske unge mellem 13 og 20 år, særligt de nydanske drenge•Sekundær målgruppe: Nydanske forældre og påvirkere, som f.eks. lærere og vejledere•Samarbejdspartnere: Bolig-, frivillige og etniske organisationer, ungdomsklubber, skoler, UU-vejledninger, detprivate erhvervsliv og de unges forældre
Vi arbejder medudvikling ogimplemtering af
•Alternative former for lektiehjælpsordninger målrettet nydanske drenge•Etnisk ung-til-ung og forældre-til-forældre rådgivning•Kompetencehuse - motivationsskabende på de unges præmisser og centrum for øvrige aktiviteter•Oplysning om ungdomsuddannelserne til nydanske unge og deres forældre•Rådgivning af og samarbejde med skoler og UU-vejledninger om de nydanske unges udfordringer•Intenvise afklarings- og vejledningsforløb målrettet de unge
Vi vil skabe følgenderesultater, særligt i deudvalgte lokalområder
•Forbedre de faglige, personlige og sociale kompetencer hos nydanske drenge i grundskolen og første årherefter. Dette måles på bl.a. aktivt fritidsliv, bredde i uddannelsesvalg og faglige kompetencer•Herudover måles på udviklingen i lokalområdets unges uddannelsesparathed samt på optag og fastholdelse iungdomsuddannelse
•Flere nydanske unge - særligt de nydanske drenge - påbegynder og gennemfører en ungdomsuddannelseEffekt
4

Bilag 1: Målsætninger for Brug for alle unge 2011

Lektiehjælp i alternativerammerIndsatsLandsdækkende støtte tiloprettelse af lektiecaféer ialternative rammer baseretpå frivillig indsats samtnetværksdannelseOprettelse og udvikling ilokalt regiLandsdækkende støtte tiloprettelse af ung-til-ungrådgivningskorps samt tilnetværksdannelseOprettelse og udvikling ilokalt regiLandsdækkende støtte tiloprettelse af forældre-til-forældre rådgivningskorpssamt til netværksdannelseOprettelse og udvikling ilokalt regiUdvikling af koncept forkompetencehuse meddeltagelse af nydanske unge.Det er tanken at øvrigeaktiviteter på lokalt plantilknyttes dette stedMålrettedeoplysningskampagner omuddannelsesvalgForsøg med udvikling ogudrulning af forløb, der kanfremme de ungesuddannelsesparathedEtniske ung-til-ung ogforældre-til-forældrerådgivere involveres i besøgpå skoler og UU-vejledninger,for bl.a. at styrke lærere ogvejlederes interkulturellekompetencer samt anvisekonkrete tilgange til atarbejde med nydanske ungeog deres forældreForsøg med anvendelse afetniske rådgivere i samspilmed fremskudt UU-vejledningKonkret vil vi i 2011Oprette minimum fem lektiecaféer pålandsplan samt tre understøttendenetværkHerudover oprette lektiehjælpstilbud iminimum to udvalgte lokalområder
Etnisk ung-til-ungrådgivning
Etnisk forældre-til-forældre rådgivning
Kompetencehuse
Oprette minimum fem ung-til-ungrådgivningskorps på landsplan samt treunderstøttende netværkHerudover oprette ung-til-ungrådgivningskorps i min. to udvalgtelokalområderOprette minimum fem forældre-til-forældre rådgivningskorps på landsplansamt tre understøttende netværkHerudover oprette forældre-til-forældrerådgivningskorps i minimum to udvalgtelokalområderOprette eller understøtte kompetencehusei minimum to udvalgte lokalområder,hvortil knyttes andre aktiviteter rettet modunges udvikling af faglige, personlige ogsociale kompetencerGennemføre oplysningskampagner rettetmod unge og forældre i minimum toudvalgte lokalområderUdvikle og gennemføre forløb i minimumto udvalgte lokalområder
Oplysning til unge ogforældre omungdomsuddannelserneIntensive afklarings- ogvejledningsforløb for unge
Rådgivning af ogsamarbejde med skoler ogUU-centre
Gennemføre aktiviteter i minimum toudvalgte lokalområder, der fremmerforståelse hos skoler og UU vejledningerom nydanske unge drenges situation;herunder drengenes ressourcer ogdrømmeEtablere samarbejde med UU-vejledningeni minimum to lokalområder om fremskudtvejledning i samspil med etniske rådgivere
5