Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 10
Offentligt
KUP-modellenEn kompetencegivende uddannelsesmodelfor udviklingshæmmede
Hvorfor en KUP-uddannelse:•Udviklingshæmmede efterspørger i højere oghøjere grad muligheder for at uddanne ogdygtiggøre sig på lige fod med andre•Udviklingen i samfundet gør, at det ernødvendigt løbende at udviklemedarbejdernes kompetencer for attilfredsstille virksomhedernes behov forkvalificeret arbejdskraft
Derfor ønsker vi at:•Opkvalificere udviklingshæmmede på værkstederne- pga. indtjeningskravene skal værkstederne værekonkurrencedygtige og det er vigtigt med velkvalificeredemedarbejdere
•Opkvalificere udviklingshæmmede, der ønsker job medløntilskud•Opkvalificere udviklingshæmmede, der allerede er i jobmed løntilskud- således at de udviklingshæmmede kan fastholdes påarbejdsmarkedet- det er billigere for kommunerne, at udviklingshæmmede får et jobmed løntilskud, frem for de arbejder på de beskyttede værksteder
KUP-modellenTrin 3Trin 2
Bevis
Koordinator
MentorJobnetværkBeskyttetværksted
Undervisning
PraksisOrdinærearbejdsmarked
Trin 1
Afklaring
Undervisnings-/praksismodel
Måleskema
Uddannelsesbeviser•KUP-færdighedsbevis for hele uddannelsen•KUP enkeltfagsbevis
KUP-netværkFormål:At afprøve delelementer af uddannelsesmodellensamt søge økonomisk støtte•••••••Nordhøj, KoldingOdense VærkstederneNextJob, GentofteNaturværkstedet, EsbjergJob og Aktiv, RingeÅcenter Syd, SkjernULF, Vejle (Udviklingshæmmedes Landsforbund)
Pilotprojekt:Afprøvning af uddannelsesmodellen•Januar 2011 – projektkoordinator ansættes–Opkvalificering af personale på værkstederne–Udarbejde beskrivelser af uddannelsesforløb,herunder sikre at der opstilles målbare mål i deenkelte uddannelser–Etablere praktikpladser
•August 2011 – opstart af de enkelteuddannelser
Foreløbige uddannelser til afprøvning:••••••••••MedhjælperuddannelseGartner- og haveservicemedhjælperKantinemedhjælperSkovmedhjælperSnedkermedhjælperMaskinmedhjælperButiksmedhjælperReceptionistmedhjælperMedieuddannelsePakke- og montage medhjælper