Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 249
Offentligt
Transportministeren29. november 2010
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:TRU alm. del
Spørgsmål 249
Ministeren bedes gøre rede for den betydelige divergens, der hersker mellemdet tyske Forbunds-transportministerium, når dette i rapporten "Ergebnisse derÜberprüfung der Bedarfspläne für die Bundesschienenwege und die Bundes-fernstrassen" anfører, at de samfundsøkonomiske gevinster ved at udbygge detyske jernbanelandanlæg i forbindelse med en fast forbindelse over Femern-bælt, er 1:6,7, og på den anden side, når Ostsee Institut, Rostock (juli 2007)vurderer, at projektets cost-benefit ligger i intervallet 0,65:1 til 1,29:1, afhængigaf hvilken variant, der vælges, og især at Deutsche Bahn i januar 2010, slettedeFemernbælt-projektet fra sin planlægning, fordi det ikke blev anset for at værerentabel, jf. http://www.fr-online.de/in_und_ausland/wirtschaft/aktuell/2215558_Geheime-Streichliste-Bahn-unter-Druck.htmlSpørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til ud-[email protected].På udvalgets vegne
Flemming Damgaard Larsenformand
1/1