Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 184
Offentligt
912555_0001.png
912555_0002.png
912555_0003.png
912555_0004.png
Ud og se med DSB og Tolstoj
af Tom Juul AndersenDet er fredag morgen den 3 september i det herrens år 2 010 og jeg skal ud på en lang rejsemed toget fra Roskilde til Kalundborg. Det lyder måske en smule overdrevet med en betteafstand mellem byerne på 72 km, men skinnet bedrager.Toget futter fra stationen i Roskilde kl. 06.03 med ankomst i Kalundborg kl 07.26. Detgiver en samlet rejsetid på 1 time og 23 minutter, svarende til en gennemsnitshastighed på 52km /t . Hvilket ikke ligefrem imponere.I maj 1935 blev Danmarks første lyntog sat i drift mellem Ålborg og København. Dermedblev rejsetiden nedsat fra 10½ til 6½ time. Med omtrent 415 km mellem byerne svarede dettil en gennemsnitshastighed på 63 km i timen. Der er næppe nogen som i 1935 ville havespået at toget 75 år senere på en ukompliceret strækning ville køre næsten 20 %langsommere.Som mine eneste daglige luksus kører jeg på første klasse fordi jeg elsker roen før og efteren hæsblæsende arbejdsdag. Og hvilken luksus ! Jeg har hele det øverste dæk med omtrent40 sæder for mig selv. Der er uhyre sjældent at andre forvilder sig derop, og sker detalligevel, kan jeg være sikker på at de bliver fjernet igen af togkonduktøren, fordi de ikke harset skiltet med 1.klasse.Det har sine glimt af charme at have en hel togvogn for sig selv. Om vinteren, hvor varmenpå øverste dæk ofte ikke virker, sidder jeg godt gemt i min varme frakke, og nyder detsmukke landsklab klædt i hvidt, samt den medbragte kaffe på termokanden. Kaffe smager nuen gang bedst når man småfryser. På de rigtigt kolde dage kan jeg forsigtigt gnide på denfrosne rude med vanten og følt det som var jeg med i Lev Tolstjos roman Krig og Fred. Vikører jo heller ikke stærkere end hvad en hest på de russiske stepper ville kunne klare for200 år siden.Det er ikke underligt at jeg er helt alene på 1. klasse, selv når resten af togstommen erpropfyldt med passagerer. For man skal være helt vild med roen for at betale prisen. DSBhar skruet godt op for priserne på 1.klasse. Ikke som i gamle dage, hvor det kun var 50 % op.Normalt skal jeg ikke længere end til Holbæk, og her koster et pendlerkort 1 060 kr for 30dage på 2. klasse. På 1. klasse koster det 1 900 kr eller 80 % mere !Hvad skal dette dog til for ? Hvorfor tømmer man en vogn komplet for passagerer ved atbanke priserne op til astronomiske højder ? Der er og forbliver dårligt købmandsskab at manikke kan finde en bedre balance mellem priserne på de to klasser.
For at fastholde den tomme vogn har DSB sat yderligere trumf på ved at fjerne al service fradenne strækning. Der er hverken aviser, magasiner, kaffe eller betjening af nogen art.Læserne bør her prøve at forestille at man fjernede den normale service på én af destrækninger som DSB ledelse dagligt kører. Hvilket ramaskrig ville det ikke udløse iorgansisationen !Bevares, hvis man har kørt rigtigt mange år på strækningen opdager man at Roskilde ogHolbæk har den service, at man gratis kan betjene sig selv på stationen med en kop kaffe. Dettog mig kun 4 år at finde ud. Tilbuddet gælder også kun til Holbæk. Yderligere vestpå serverden helt anderledes ud. Her anerkender man end ikke eksistensen af 1. klasse !
Spurten på Holbæk stationJeg har som sagt pendlerkort på strækningen fra Roskilde til Holbæk. Men omkring 8gange om måneden skal jeg hele vejen til Kalundborg. Det er, billetmæssigt set, et renthelvede for en passager på 1. klasse. Jeg betaler her prisen for min hang til stilhed og ro.Det lange stræk på 72 km er alt for meget at betjene for et enkelt trafikselskab. Voresfremsynede politikere har derfor privatiseret jernbanenettet og skabt en helt ny og spændendestruktur. Når man passere den midtsjællandske højderyg skifter man samtidigt trafikselskabfra DSB til Movia. Som ikke kan finde ud af at samarbejde med DSB.På strækningen fra Holbæk til Kalundborg kan man ikke købe nogen form for rabatkort til1.klasse. Intet. Det eneste man kan købe som klippekort er et 2. klasses klippekort til 3 zoner,og så klippe to gange. Det er alt. Tilbage er der at købe en normal tur/retur på 1. klasse fraHolbæk til Kalundborg. Den koster 246 kr. eller 1 968 kr. for 8 ture. Det samme sompendlerkortet til Holbæk. En vanvidspris for en så kort strækning.Ydermere så kan et sådant tilkøbskort slet ikke stemples på Roskilde station. Man skal underrejsen fra Roskilde til Kalundborg forlade toget i Holbæk for at stemple kortet som skalbringe én resten af vejen. Det skal foregå rimeligt hurtigt, for toget holder kun 2 minutter, ogder kan fløjtes afgang et minut før afgang med lukning af dørene. Derfor pakker jeg altid allemine ting sammen og tager med ud, fordi katastrofen ville være fuldstændigt hvis jeg stod påperronen i Holbæk, og mine ting fortsatte alene til Kalundborg.Man har end ikke kunne finde ud af at samarbejde omkring stemplingen af kort. Det erfuldkommen sindssygt. Det er den eneste måde jeg kan beskrive den situation politikerne,DSB og Movia har skabt på denne strækning.Sidste år holdt toget 20 minutter i Holbæk. Pitstoppet kunne udnyttes til at skaffe sig gyldigtrejsehjemmel til resten af strækningen uden at skulle pakke alle sine ting sammen og forladetoget. Men nu er dette gode altså også inddraget.
2
DSB slår tilbageEfter at have beklaget mig over tingenes tilstand gav DSB på Roskilde station mig et godt råd.Jeg kunne nøjes med at klippe et Movia 3 zoners klippekort til 2. klasse to gange, svarendetil en pris på 72 kr. tur / retur mellem Holbæk og Kalundnborg. samt blive siddende på 1.klasse. Argumementet var at jeg allerede havde betalt for en så lang strækning på 1. klasse, atdet rakte at betale 2. klasse for den sidste strækning.Det går godt 3 ud af 4 gange ! Men der er stadig togkonduktører som forståeligt nok stillerspørgsmålstegn ved denne mærkværdige konstruktion, og det giver årsager til mangespændende diskussioner. Der som regel ender lykkeligt med at jeg for lov at blive siddende,fordi DSB ´s konduktører er intelligente og forstår situationen.Det er mere end man kan sige om Movia. Movias ledelse må være tæt på at kandidere til denmest ondskabsfulde i transportsektoren. Ingen kunder på Vestsjælland kan købe nogen formfor klippekort der passer til det antal zoner man skal bruge. Der er kun den dyreste løsningmed 3 zoners kort, og for passagere på 1. klasse er der kun priser for enkeltrejser. Ingen kortoverhovedet. Hvilken skamløs frækhed.
Når alt går galtDesværre har der været vinterdage hvor alt er kørt af sporet for mig. Toget har eksempelvisværet forsinket så meget at det er alt for risikabelt at forlade det for at stemple kortet iHolbæk. Det kører øjeblikkeligt. Dette har sommetider også været sammenfaldende med entogkonduktør af den gamle skole, der absolut ikke er modtageligt for kreative løsninger.Så får jeg den obligatoriske bøde på 40 kr. for ikke at have gyldigt rejsehjemmel før jeg stegpå toget, plus 123 kr. for selve billetten til 1. klasse. Konduktøren forklarer mig, at man ikkekører på første klasse hos DSB med et klippekort til anden klasse fra et andet selskab. Deter muligt at Movia eksistere uden for togvinduerne på Vestsjælland, men indenfor er det DSBsom bestemmer. Basta.
Hvad kan der gøres ?Der er desværre intet at gøre. Vores højtbetalte politikere kører ikke på strækningen, og hvisde gør det i et undtagelsestilfælde, så betaler de naturligvis intet.Koncernledelsen i DSB kører heller ikke på strækningen, og har ingen tilsyneladende intetseriøst samarbejde med Movia eller hvad de nu hedder på Vestsjælland.Hvad angår hastigheden på strækningen kommer den heller ikke op. Ingen i DSBs ledelse harnogen baggrund i teknik og naturvidenskab. De kan kan tilsyneladende stave til bonus ogresultatløn, men efter deres CV at dømme kan de ikke kunne lappe en cykel uden offentlighjælp. Deres ubehjælpelighed i forhold til implementeringen af en effektiv teknisk drifthænger dybt sammen med at de totalt savner teknologisk ekspertise.
3
Bedre bliver det ikke hvis vi går til de ansvarlige politikere for den overordnede planlægning.De savner over en bred kamp tekniske ekspertise til at tage de rigtige beslutninger. Det er etFolketing uden balance i forhold til hvad der definere grundlaget for en moderne velfærdsstatoppe. Politikerne er udstyret med politiske, økonomiske og juridiske værktøjer som hængerfrit i luften uden jordforbindelse til dét som skaber velfærden.Medlemmer af regeringen kræver privatiseringer, men det sker uden indsigt i teknologi, så vifår en række korte, klare og forkerte løsninger på alt hvad der kræver teknisk indsigt. Man vilgerne have de der mærkelige nørder i naturvidenskab til at udvikle bedre tekniske løsninger,men man vil ikke give dem beslutningsretten. Derfor, præcist derfor, kan vi ikke gennemførenoget i Danmark omkring transportsektoren der hænger sammen.Det eneste håb jeg klamrer mig til er at Danmark som nation går konkurs, så Kina kanopkøbe os. Hvis China Railways overtog koncessionen på samtlige busser og tog i Danmarkville hastighederne bklive fordolbet. De driver i forvejen koncessionen for 1,3 milliarderkinesere, så de 5 millioner ekstra skulle ikke ikke betyde noget.China Railways ville naturligvis straks indsætte en lokal ledelse med teknisk ekspertise noktil at kende forskel på en togvogn i bevægelse og hvile, samt lade ingeniørerne om bestemmehvad der skulle købes ind af materiel. På under 10 år ville togene køre medgennemsnitshastigheder af 300 km/t over hele landet.Faktisk er der teknisk intet til hinder for at togene i Danmark unne køre med endnu højeregenenmsnitsfart, eksempelvis 600 km/t som Maglev tog ( Magnetic Elevation tog ). Hvisdet var kompetente folk som tog beslutningerne.Jeg er overbevist om at hvis politiske ledere i Danmark læser denne artikel om 30 år vil deryste på hovedet. Hvorfor fandt folk sig i den skrigende inkompetance på alle niveauer ? Jegkan desværre ikke hjælpe dem med et svar.
4