Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 98
Offentligt
932117_0001.png
932117_0002.png
932117_0003.png
932117_0004.png
Notat
TransportministerietCenter for kollektiv trafikFrederiksholms Kanal 27 f1220 Kbh
Afrapportering S-tog 3. kvartal 20101.Antallet af rejserKoncernsekretariat &Jura
I 3. kvartal 2010 var der 20,5 mio. rejser på S-banen, hvilket er et markant fald iforhold til samme periode sidste år som primært skyldes totalspærringen afNordbanen. På de strækninger der ikke har været berørt af sporarbejder, har DSB påS-banen haft en kundetilvækst på 5 % sammenlignet med de 9 første måneder af2009.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2010 (mio.)2524Antal rejser (mio.)2322212019181. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010
30. november 2010
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 3. kvartal 2010 præsteret 244,2 mio. personkilometer, et fald iforhold til samme periode sidste år, hvor der blev præsteret 265,1 mio.personkilometer; også her skyldes faldet totalspærringen af nordbanen.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2010 (mio.)
290Præsterede personkm (mio.)2802702602502402302201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010
Side 2/4
30. november 2010
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tilTrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de stræknings-afsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-tog a/som S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.TRM er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.Plan er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.Faktisk er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den planlagte og gennemførte trafik i 3. kvartal 2010 ialt væsentlighed har svaret til den trafik, der er planlagt. Afvigelser fratrafikeringsplanen skyldes primært sporarbejdet på Nordbanen.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for alle kvartaler 2008 til 2010.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde30 timer i 3. kvartal 2010.I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse med planlagte driftsændringer.Omfanget udgjorde 1.796 timer i 3. kvartal 2010.Figur 3:Buskørsel i forbindelse medFigur 4:Buskørsel i forbindelse
driftsforstyrrelser (ikke-planlagte)605040200830201001. kvartal2. kvart al3. kvartal4. kvart al20092010
med planlagte driftsændringer20001800160014001200100080060040020001. kvartal2. kvartal3. kvart al4. kvart al200820092010
Side 3/4
30. november 2010
5.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 3. kvartal 2010
Forsinkedeankomster4,9%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster95,1%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 95,1 pct. på S-banen i 3. kvartal 2010.Større enkelthændelser/-ulykker fremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 3. kvartal 2010

Dato

05.07.201028.07.201009.08.201009.08.201009.08.201010.08.201011.08.201011.08.201011.08.201013.08.201014.08.201015.08.2010

Sted

SkovbrynetKøbenhavn HNordbaneØsterportKøbenhavn HEnghaveKøbenhavn HKlampenborgØsterportVeksøS-banenS-banen

Årsag

Uafsluttet broarbejdeSignalfejlUafsluttet projektarbejdeSignalfejlSignalfejlKøreledningsfejlUafsluttet sporspæringKøreledningsfejlKøreledningsfejlKøreledningsfejlVoldsom regnVoldsom regn

Antal

tog

227254529106130470100261481139157677

Øvrig

påvirkning

Alle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækninger
21.08.201027.08.201031.08.201013.09.201021.09.2010
Mulig personpåkørselFejl på et S-togSignalfejlFund af mistænkeligS-banenbagageKøbenhavn H Signalfejl
DybbølsbroNordhavnØsterport
206175100426127
Alle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækninger
Side 4/4
30. november 2010
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 96,9 pct. i 3. kvartal 2010.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 3. kvartal 2010
Planlagtestationsankomster3. kvartal2010ÅTD1.940.9595.917.672
Rettidigtvarsledeaflysninger019
Urettidigt var-sledeaflysninger60.297175.545
Pålidelighed96,997,0
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog a/s i 3.kvartal 2010 var ansvarlig for forsinkelsen af 2 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.3,5
3,0
2,5
2,0
1. kvart al 20102. kvt 20103. kvt 2010
1,5
1,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdefra