Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 98
Offentligt
932116_0001.png
932116_0002.png
932116_0003.png
932116_0004.png
932116_0005.png
932116_0006.png
932116_0007.png
932116_0008.png
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 3. kvartal 2010
1.
Antallet af rejser
I 3. kvartal 2010 blev der foretaget ca. 12,8 mio. rejser med DSB's fjern- ogregionaltog. Dette er en stigning på 5,9 % i forhold til samme kvartal i 2009.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2009 og 201020181614Mio. rejser12108
Koncernsekretariat &Jura
30. november 2010
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 7664204.kvartal20081.kvartal20092.kvartal20093.kvartal20094.kvartal20091.kvartal20102.kvartal20103.kvartal2010
[email protected]www.dsb.dk
2.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- ogregionaltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen. Der er enkelte strækningsafsnit hvor planen afviger med mere end 5 pct. frakravene i trafikkontrakten. I tabel 1 herunder beskrives årsagen til disse afvigelser:Tabel 1:Årsager til, at planen på udvalgte strækningsafsnit afviger mere end 5 pct. fratrafikkontrakten i 3. kvartal 2010StrækningØsterport - KøbenhavnRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgTinglev - SønderborgHerning – HolstebroHolstebro – StruerKøbenhavn - YstadAfvigelseSporspærringer på NørreportSporarbejderSporarbejderSporfornyelseSporfornyelseSporfornyelseFærge på værft
3.
Erstatningskørsel med bus
Side 2/8
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009 og 2010.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel udgjorde i 3. kvartal 2010 6.462 timer.Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgør i alt 30.852 timer.Figur 2:Buskørsel i 2009 og 2010i forbindelse med driftsforstyrrelser(ikke-planlagte)16000
30. november 2010
Figur 3:Buskørsel i 2009 og2010 i forbindelse med plan-lagte ændringer500004500040000
14000
12000
3500010000200980002010
3000025000200002009201015000
6000
4000
1000050000
2000
01. k var t al2. k var t al3. k v ar t al4. k var t al
1. kvart al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvart al
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 92,7 pct. af togene i 3. kvartal 2010 totalt seter rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af277.597 ankomster, hvoraf 25.228 var forsinkede. Inden for intervallet 0 - 4.59 var91,1 pct. af togene rettidige i 3. kvartal 2010, jf. figur 5.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2010 er aftalt til 90 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen er opfyldt i 3. kvartal 2010.Figur 4:Regularitet hele landet3. kvartal 2010, 0-5.59For si nkedea n k o ms t e r7, 3%
Figur 5:Regularitet hele landet3. kvartal 2010, 0-4.59
For si nkedea n k o ms t e r8,9%
R et t i di gea n k o ms t e r92,7%
R et t i di gea n k o ms t e r91, 1%
Som det fremgår af tabel 2 nedenfor levede alle landsdele i 3. kvartal op til kravet om90 % regularitet, den gennemsnitlige regularitet år til dato blev forbedret.Den bedste regularitet har vesttrafikken med over 95 % regularitet i 3. kvt. og år tildato, mens fjerntrafikken, trods fremgang, ligger lige under 90 %.Tabel 2:Regularitet 3. kvartal 2010 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Side 3/8
30. november 2010
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster277.597136.64687.47359.841
Heraf forsinkede20.22813.0346.4682.204År til dato,korrigeret91,2%88,7%91,3%95,2%
Regularitet92,7%90,5%92,6%96,3%
Hele landetFjerntrafikØstVest
År til dato91,2%88,7%91,3%95,2%
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Dokumentationen vedrørende rettidige aflysninger registreres påfølgende vis:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
ƒ
På Tekst TV
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.DR TTVs side 440 logges elektroniskflere gange i døgnet.
Pålideligheden i 3. kvartal 2010 var på 98,5 pct. hvilket er samme niveau som 2. kvt.Tabel 3:Pålidelighed 3. kvartal 2010
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
294.026287.5016.5252.5973.92898,5%
6.
Andele af forsinkelser
Side 4/8
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 3. kvartal 2010 opdelt efter, om de erforårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.I 3. kvartal 2010 forårsagede DSB 42,1 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er enstigning på 1,2 pct. i forhold til 2. kvartal 2010. I lighed med tidligere kvartaler varforsinkelserne nogenlunde jævnt fordelt geografisk med en lille overvægt på denfynsk/jyske regionaltrafik. DSB forårsagede 39,0 pct. i fjerntrafikken, 40,1 pct. i densjællandske regionaltrafik og 47,9 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.Figur 6:Andele af forsinkelser i 3. kvartal 2010100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Eksterne forholdBanedanmarkDSB
30. november 2010
regi
lland
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 93,9 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,0 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark, DSB ogeksterne forhold på henholdsvis 6,1, 2,9 og 1 pct.I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 3. kvartal 2010 var ansvarlig for forsinkelse af 3,1 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 1,4 pct. og Banedanmark var ansvarlig forforsinkelse af 2,8 pct. af de gennemførte tog.Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Sjæ
Jysk/ fy
nsk
sk
regionaltrafik
landet
ik
Hele
Fjerntraf
onaltraf
ik
7,0
Side 5/8
30. november 20106,0
5,0
4,0Mål jf. infrastrukturkontrakt3. kvartal 20103,0
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 viseshel- og delaflysninger. I 3. kvartal 2010 var der i alt 2.190 helaflysninger fordelt på1.424 varslet senest 72 timer før planlagt afgang, og 766 varslet mindre end 72 timerfør planlagt afgang. Der var 3.077 delaflysninger fordelt på 1.648 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 1.429 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2009 og 20106000
50001. kvartal 200940002. kvartal 20093. kvartal 200930004. kvartal 20091. kvartal 201020002. kvartal 20103. kvartal 20101000
0Helaflysninger,>72 timer førplanlagt afgangDelaflysninger,>72 timer førplanlagt afgangHelaflysninger,<72 timer førplanlagt afgangDelaflysninger,<72 timer førplanlagt afgang
9.
Belægningsprocent
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.
Side 6/8
DSB har indsat det til rådighed værende materiel.30. november 2010
I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 fremhævet. Endvidere visesandelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’, standardog samlet. Herunder knyttes i tabel 4 en forklaring til de strækningsafsnit, for hvilkeaf de kontraktfastsatte krav ikke er opfyldt i 3. kvartal 2010.Tabel 4:Forklaring til de strækningsafsnit, for hvilke kravene ikke er opfyldt i 3.kvartal 2010StrækningKøbenhavn H – Roskilde,Roskilde – Borup, Borup –Ringsted, Ringsted – Slagelse,Slagelse – Odense ogMiddelfart – Kolding.Nykøbing F – Rødby FStigende passagerudvikling. Vanskeligt at opnormere tog.ForklaringAntallet af overbelagte tog skyldes den løbendepassagerudvikling – Alt disponibelt materiel er indsat.
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.3. kvartal 2010StrækningNivå - ØsterportØsterport - København HKøbenhavn H - København LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikRealiseret Trafikkontrakt Realiseret ift. plankontrakt46019.3924.74929.3365.3185.3185.3185.9644.31420.91520.9156.5036.5456.5451.79011.01910.60914.00510.82513.32110.5206.5148.3729.5654.2764.2769.4253.1806.4043.9961.9982.2483.4984.0113.9459.2605.8425.8163.4843.48476039436818453817.2544.58228.4605.3535.2725.2705.1063.73220.96620.9306.4656.5076.4491.76411.01310.63014.00110.80713.29610.4986.5398.3799.4654.2374.0889.3543.1836.3934.0076572.2413.5081.1001.0829.0235.7245.7193.4403.422674399371184117,0%89,0%96,5%97,0%100,7%99,1%99,1%85,6%86,5%100,2%100,1%99,4%99,4%98,5%98,5%99,9%100,2%100,0%99,8%99,8%99,8%100,4%100,1%99,0%99,1%95,6%99,2%100,1%99,8%100,3%32,9%99,7%100,3%27,4%27,4%97,4%98,0%98,3%98,7%98,2%88,7%101,3%100,8%100,0%1.30458.74313.92287.19315.54615.54615.54617.40812.70862.26362.26319.02319.16719.1674.85232.66231.49541.40831.96539.04831.11119.30424.62828.00712.52512.52527.9209.44318.89311.8625.9216.67510.32211.81611.62827.19017.07816.98610.29310.2931.8201.1771.089546
Side 7/8
År til dato30. november 2010Realiseret
Realiseret ift. plan1.32352.67313.59284.64915.52015.40515.40316.32312.06561.36061.28218.74818.92118.8384.94632.46731.41141.37431.91439.01030.91419.22024.24427.20412.31612.10627.5799.43618.83711.8422.6326.61410.3276.8286.70526.65216.77016.77910.20010.1031.5491.1831.065544101,5%89,7%97,6%97,1%99,8%99,1%99,1%93,8%94,9%98,5%98,4%98,6%98,7%98,3%101,9%99,4%99,7%99,9%99,8%99,9%99,4%99,6%98,4%97,1%98,3%96,7%98,8%99,9%99,7%99,8%44,5%99,1%100,0%57,8%57,7%98,0%98,2%98,8%99,1%98,2%85,1%100,5%97,8%99,6%
Bilag 2:Belægningsprocent (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-17StrækningKøbenhavn H - København LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTotal1'0,00%1,50%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%3,50%3,50%0,00%0,10%0,10%0,00%7,10%4,90%3,30%4,00%2,50%1,00%0,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,10%0,90%0,00%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,60%0,00%0,00%0,00%1,50%Standard0,30%14,40%0,50%1,20%1,20%4,90%0,70%10,20%10,20%6,80%0,90%0,90%6,50%11,30%6,60%6,50%5,20%5,30%8,60%5,10%3,60%0,90%1,00%1,10%2,00%10,40%1,10%1,90%0,00%2,10%2,70%7,80%0,00%0,70%2,10%4,30%0,40%0,40%5,40%0,00%0,00%0,00%5,70%1'+Standard1'
Side 8/8
Øvrig tid30. november 2010Standard1'+Standard
0,10% 0,10%10,20% 0,60%0,50% 0,00%1,20% 0,00%1,20% 0,00%3,70% 0,00%0,50% 0,00%7,00% 0,40%7,00% 0,40%3,60% 0,00%0,50% 0,10%0,50% 0,10%3,50% 0,20%8,20% 0,70%5,00% 0,40%4,20% 0,70%3,20% 0,60%3,20% 0,30%4,70% 0,40%2,90% 0,10%1,60% 0,10%0,80% 0,00%0,90% 0,00%0,80% 0,00%1,00% 0,00%7,20% 0,70%0,90% 0,00%0,90% 0,20%0,00% 0,00%1,00% 0,10%1,30% 0,00%4,10% 0,00%0,00% 0,00%0,70% 0,00%2,10% 0,00%4,30% 0,00%0,40% 0,00%0,40% 0,00%4,20% 0,20%0,00% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%3,80% 0,30%
0,90%7,80%0,10%0,20%0,20%2,00%0,10%8,10%8,10%3,60%1,40%1,40%8,90%12,40%6,40%5,00%4,50%4,30%4,10%2,60%1,50%1,50%1,60%0,20%0,40%7,00%1,30%2,30%0,00%2,00%2,00%0,90%0,00%0,20%0,30%0,50%0,00%0,00%1,70%1,70%0,60%0,00%4,00%
0,60%4,90%0,10%0,20%0,20%1,20%0,10%5,00%5,00%2,00%0,80%0,80%5,60%7,50%4,00%3,00%2,60%2,60%2,40%1,50%0,90%0,80%0,80%0,10%0,20%4,50%0,90%1,60%0,00%1,20%1,30%0,40%0,00%0,20%0,30%0,50%0,00%0,00%0,60%0,70%0,60%0,00%2,40%