Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
924625_0001.png
924625_0002.png
924625_0003.png
924625_0004.png
924625_0005.png
924625_0006.png
924625_0007.png
Bilag 1 - Myndighedsbehandling, herunder procesrisici
1.
Baggrund
Den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst-kyst) skal godkendes af myndighederne ibåde Danmark og Tyskland i henhold til gældende lovgivning i de respektive lande, jf. arti-kel 2 i statstraktaten af 3. september 2008. Af statstraktaten fremgår det endvidere, at så-fremt det er retligt muligt, kan selskabet få til opgave at stå for indgivelsen af ansøgning ommyndighedsgodkendelsen.Følgende notat har til formål at give en oversigt over processen for myndighedsgodkendel-se i Tyskland og Danmark af den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst-kyst).
2.
Proces for myndighedsbehandling i Tyskland
Den tyske myndighedsgodkendelse er én samlet godkendelse af hele projektet, herundermiljøvurdering, det vil sige placering, linjeføring og det overordnede design med henblik påén gang for alle at afklare samtlige interessekonflikter, som projektet giver ophav til.Myndighedsgodkendelsen er en administrativ proces, der reguleres på grundlag af de al-mindelige love og regler, der gælder på forbunds- og delstatsniveau. Processen handleralene om at opfylde juridiske krav, herunder især at minimere negative implikationer oggrundige overvejelser om alternativer gennem en metodisk proces.Vej- og banedelen indgår som ét samlet projekt, men skal behandles i henhold til både vej-og banelovgivningen. Godkendelsesmyndigheden afvejer herefter de forskellige interesse-tilkendegivelser og fastlægger resultatet heraf i en samlet projektgodkendelse (byggetilla-delse). Der kræves som regel ikke yderligere godkendelser eller tilladelser til projektet.Forvejdelener projektansøger formelt set Landesbetrieb Straßenbau und VerkehrSchleswig-Holstein, Lübeck, (LBV S-H Lübeck), men selve arbejdet med udarbejdelsen fo-retages af Femern A/S. Årsagen til dette er, at planlægning, projektering og sikkerhedsan-svar på forbundsmotorveje i Tyskland ikke kan uddelegeres til privatretslige (og endnumindre udenlandske) selskaber i henhold til den tyske forfatning. Som en konsekvens herafer der i efteråret 2009 indgået en forvaltningsaftale mellem Femern A/S og LBV S-H Lü-beck, der beskriver ansvars- og rollefordelingen mellem de to parter.LBV S-H Lübeck vil i samarbejde med Femern A/S forestå udarbejdelsen af ansøgnings-materialet og medvirke til at sikre, at såvel det materielle indhold, som den valgte legalefremgangsmåde er i overensstemmelse med de gældende krav.
Femern A/S
25. november 2010
Forbanedelenvil Femern A/S i henhold til den tyske lovgivning selv kunne indsende pro-jektansøgning.Den godkendende myndighed i Tyskland er Vejdirektoratet i Slesvig-Holstens planmyndig-hed, Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein, Kiel (LBV S-H Kiel).Figur 1. Proces for myndighedsbehandlingen i Tyskland (S-H) af kyst-kyst forbindelsen
I selskabets overordnede reviderede tidsplan er der forudsat en sagsbehandlingstid på 18måneder, idet det dog i henhold til normal praksis forudsættes, at de godkendende myn-digheder forud for indgivelsen af ansøgningen gives mulighed for at granske ansøgnings-materialet i en tre måneders periode. De tyske myndigheder stiller normalt krav om, at rele-vant dokumentationsmateriale stilles til rådighed for myndighederne, og at berørte parter,inklusive høringsberettigede miljøorganisationer, kan gøre sig bekendt hermed.Ansøgningsmaterialet ventes at få et omfang på adskillige tusinde sider og ca. 350 detalje-rede tegninger af anlæggenes udformning. Såvel tidsmæssigt som kvalitetsmæssigt er detsåledes en meget stor udfordring at sikre, at ansøgningsmaterialet kan færdiggøres retti-digt, ikke mindst når det tages i betragtning, at myndighederne vil skulle have ansøgnings-materialet forelagt på henholdsvis dansk og tysk. Desuden har Tyskland en aftale med Po-len om, at de dele af materialet, der omhandler miljøvurderingen, vil skulle foreligge påpolsk.Under sagsbehandlingen er det muligt at fremlægge supplerende materiale, hvis dette vur-deres påkrævet af myndighederne, men jo mere fuldstændig ansøgningen i udgangspunk-tet er, desto hurtigere kan behandlingen gennemføres.Den endelige godkendelse forventes at være omfattende og detaljeret og vil derfor naturligtindeholde en række særlige vilkår, f.eks. om de betingelser hvorunder entreprisearbejdernevil skulle udføres for at opfylde miljømæssige hensyn.
Side 2/7
Femern A/S
25. november 2010
KlagemulighederGodkendelsen kan påklages af personer, som er direkte berørt af projektet, samt afNGO’ere, der er klageberettigede i henhold til tyske regler. Klagen kan vedrøre spørgsmålmed større eller mindre indvirkning på projektet. Hvis klagen er af mere fundamental be-tydning, kan domstolen på anmodning af klageren beslutte, at udførelse af projektet er mid-lertidigt suspenderet, indtil sagen er afgjort.Under myndighedsbehandlingen afses tid til indsigelser og efterfølgende dialog (høring).Normalt betyder denne procedure, at der er mulighed for at bedømme hvilke spørgsmål,der kan blive gjort til genstand for klagesager. Under såvel godkendelsesprocessen som eneventuel klageproces findes der muligheder for at give indrømmelser for at undgå langvarigbehandling.Varigheden af sagsbehandlingen af eventuelle klagesager er i størrelsesorden 1½ - 2½ årpr. klageinstans, jf. figur 2.Figur 2. Foreløbig vurdering af varighed af sagsbehandlingstid ved klageinstanser for henholdsvis banelovgiv-ningen (AEG) og vejlovgivningen (FStrG)
Forventet klagesystem for tysk proces (S-H)Lovvalg for myndighedsgodkendelseBanelovAEG*
Time
VejlovFStrG**
1,5years
BVerwG(Supreme Court forAdministrative Matters)
+~2years
OVG Schleswig(Higher Administrative Courtof Schleswig)
+ ~ 1,5years
BVerwG(Supreme Court forAdministrative Matters)
*
Allgemeines Eisenbahngesetz= General Railway Act
**Fernstraßengesetz= Federal Trunk Road Act
Side 3/7
Femern A/S
25. november 2010
Videre procesFemern A/S er løbende i dialog med de tyske myndigheder om at afdække såvel de juridi-ske som indholdsmæssige grundlag for projektansøgningen og den videre proces. Dialo-gen omfatter også identifikation af myndigheder, der skal konsulteres for at afklare tekni-ske, miljømæssige og planmæssige forhold i relation til anlæggets udformning. Traktatenmellem Danmark og Tyskland angiver kun i et vist omfang retningslinjerne herfor.Samtidig foregår en intern proces med det formål at identificere aspekter i godkendelses-processerne i de to lande, som skal koordineres for at undgå, at behandlingen af et aspekt idet ene land komplicerer behandlingen af det tilsvarende aspekt i det andet land. Det drejersig bl.a. om metoder i miljøvurderingsarbejdet, herunder i relation til Natura 2000-direktiverne.I løbet af 2010 forudsættes præmisserne for den tyske myndighedsbehandlingsproces atvære kortlagt, således at grundlaget for udarbejdelse af det omfattende ansøgningsmate-riale er tilvejebragt.
3.
Myndighedsbehandling i Danmark
Den danske godkendelsesproces forudsættes at ske på følgende grundlag:Forud for fremsættelsen af anlægsloven har Femern A/S udarbejdet VVM-redegørelseog andre nødvendige miljøvurderinger af projektet. Der skal gennemføres en helheds-orienteret miljøvurdering af projektet med udgangspunkt i det samlede projekt, og pro-cessen skal gennemføres tæt på borgerne, således at bemærkninger i den offentligehøring indgår i det videre beslutningsgrundlag.VVM-redegørelsen og andre miljøvurderinger inklusive høring af offentligheden er enforudsætning for, at transportministeren efter samråd med miljøministeren kan indstilleden endelige tekniske løsning for den faste forbindelse til vedtagelse i Folketinget iform af en anlægslov.Projektet vedtages endeligt med anlægsloven, dvs. at projektet vedtages i enkelthederved lov og dermed er undtaget fra VVM-reglerne i planloven og VVM-direktivet.
I anlægsloven for kyst-kyst projektet vil det fremgå, hvorledes forholdet til den almindeligtgældende lovgivning reguleres, og hvorledes anlægsloven og de miljøretlige afgørel-ser/godkendelser kan prøves ved domstolene eller ved uafhængige klagenævn.
Side 4/7
Femern A/S
25. november 2010
4.
Sammenfattende vurdering vedrørende procesrisiko
Som det er fremgået af ovenstående, knytter der sig en række tidsmæssige og legale ud-fordringer til gennemførelsen af myndighedsgodkendelsesprocessen, herunder koordinati-on over landegrænser, mv.. Overordnet set knytter risikoen sig til fire forhold:Udarbejdelse af det omfattende ansøgningsmateriale til brug for den danske og isærden tyske myndighedsgodkendelse udgør en stor tidsmæssig udfordring, ikke kun pågrund af omfanget, men også på grund af behovet for i vid udstrækning at udarbejdematerialet på tre sprog. Dertil kommer, at det er intentionen så vidt muligt at løse alle”konflikter” i forhold til 3. parter inden indgivelse af ansøgning, herunder indgåelse afaftaler om miljømæssig kompensation for tab af natur, aftaler med berørte lodsejeremv.Koordination af ansøgningsmaterialet på tværs af landegrænsen, som ikke alene stillerstore krav (herunder ressourcemæssigt) til myndighederne i de to lande, men også tilFemern A/S for at medvirke til, at koordinationen organiseres hensigtsmæssigt.Efter tyske regler gives der klageadgang til relevante forvaltningsdomstole til direkteberørte parter, herunder interesseorganisationer, i medfør af vej- og/eller banelovgiv-ningen. I tilfælde af at vejlovgivningen lægges til grund for godkendelsesprocessen,findes der to klageinstanser – ellers kun én.Det forudsættes, at den danske godkendelse af projektet sker gennem vedtagelse afen anlægslov i enkeltheder, og at forholdet til den almindeligt gældende lovgivning(planloven, miljøretlige love, mv.) reguleres i anlægsloven.
Side 5/7
Femern A/S
25. november 2010
AnnexTysk godkendelsesproces (Planfeststellungsverfahren)Nedenfor angives en oversigt over forløbet af den tyske godkendelsesproces fra tidspunk-tet for indgivelse af ansøgning til de godkendende myndigheder i Kiel, Slesvig-Holstein.Forud herfor skal Femern A/S og LBV S-H Lübeck i perioden frem til udgangen af 2011 ud-arbejde ansøgningsmaterialet, hvilket understreger betydningen af, at den tekniske løsningudpeges tidligst muligt. Parallelt hermed udarbejdes VVM, der planlægges sendt i offentlighøring parallelt med godkendelsesprocessen i Tyskland.Forudsætningen er desuden, at udformningen af den tekniske løsning, der vælges, ikkeændres væsentligt i forhold til det foreliggende skitseprojekt (skråstagsbro eller tunnel), idetdette vil påvirke tidsplanen for udarbejdelse af VVM-redegørelserne, mv.December 2011 – marts 2012Udkast til ansøgningsmateriale granskes af godkendel-sesmyndigheden og evt. relevante forbundsmyndighe-der i perioden.Femern A/S og LBV S-H Lübeck indgiver ansøgning forhenholdsvis bane- og vejdelen af projektet til godkendel-sesmyndigheden, LBV S-H Kiel.Efter offentliggørelse af ansøgningsmateriale er der mu-lighed for, at offentligheden kan gøre sig bekendt medansøgningsmaterialet.I perioden inddrages berørte parter (NGOer, ejere ognaboer, mv.), samt relevante myndigheder i godkendel-sesprocessen. Indsigelser, forslag og kommentarer tilansøgningsmaterialet kan indgives til godkendelses-myndigheden.I perioden udarbejdes supplerende ansøgningsmaterialepå baggrund af fremkomne indsigelser, krav og ønskerom supplerende oplysninger, mv.I perioden afholdes høringsmøder, hvor berørte partergives mulighed for at drøfte projektansøgningen medansøgerne.De offentlige møder afrapporteres af godkendelsesmyn-digheden i Kiel.
April 2012
Medio maj – medio juni 2012
Medio april – august 2012
August – november 2012
December 2012 til februar 2013
Februar – marts 2013
Side 6/7
Femern A/S
25. november 2010
Marts – september 2013
Godkendelsesmyndigheden udarbejder samlet tilladelsetil gennemførelse af projektet.
Side 7/7
Femern A/S
25. november 2010