Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
Bilag 7 - Revideret tidsplan for Femern Bælt-projektet kyst-kyst
1.
Indledning
Som varslet i Aktstykke 140 (afgjort den 3. juni 2010) har Femern A/S på baggrund af drøf-telser med de danske og tyske myndigheder og de foreliggende skitseprojekter for bro ogtunnel udarbejdet en revideret tidsplan for kyst-kyst projektet. Følgende notat beskriver denreviderede tidsplan for projekteringsfasen og anlægsfasen.
2.
Redegørelse for senere tidspunkt for åbning af kyst-kyst forbindelsen
Femern A/S har udarbejdet en revideret tidsplan for kyst-kyst projektet, hvor åbningen afden faste forbindelse over Femern Bælt først forventes at finde sted i 2020, ca. 2 år senereend målet om åbning i 2018. Årsagerne til en senere åbning kan sammenfattes som følger:Ved indgåelse af den politiske aftale mellem Danmark og Tyskland i juni 2007 blev mål-sætningen om åbning af den faste forbindelse over Femern Bælt i 2018 fastsat. Forudsæt-ningen herfor var bl.a., at traktaten mellem Danmark og Tyskland skulle indgås inden ud-gangen af 2007.Traktaten blev imidlertid først indgået i september 2008 og ratificeret i Danmark med ved-tagelse af projekteringsloven den 26. marts 2009 og i Tyskland med vedtagelse af lov den10. juli 2009. Denne forsinkelse har slået igennem med en forsinkelse på projektet på ca. 8måneder, idet det først var muligt at igangsætte de indledende aktiviteter vedrørende miljø-undersøgelsesprogram mv. umiddelbart efter traktatens indgåelse.En anden forudsætning for realisering af målsætningen om åbning i 2018 var, at vurderin-gen af virkningerne for miljøet (VVM) og andre miljømæssige vurderinger skulle baseres påét års miljøundersøgelser. Det har siden vist sig at være et krav fra bl.a. de tyske myndig-heder, at der gennemføres to års miljøundersøgelser. Det har indebåret en forsinkelse afprojektet på et år.For at realisere målsætningen om åbning af forbindelsen i 2018 har det ligget som en for-udsætning i den hidtidige tidsplan, at den tyske myndighedsgodkendelsesproces ville haveen varighed på 12 måneder. De tyske myndigheder har imidlertid oplyst, at den tyske myn-dighedsgodkendelsesproces kan forventes at vare mindst 21 måneder, hvoraf tre månederanvendes til en granskning af projektansøgningen inden formel fremsendelse. Det indebæ-rer, at projektgodkendelsen i Danmark og Tyskland forsinkes med ca. et år.
25. november 2010
I den hidtidige tidsplan for projektet var det tilsvarende selskabets forudsætning for mål-sætningen om at åbne i 2018, at varigheden af anlægsfasen ville kunne reduceres til 5½år, bl.a. for at opretholde et vist pres på alle involverede parter for at nå målet. De 5½ årskal ses i lyset af den i feasibility-studiet forventede anlægsperiode på 6½ år for en skrå-stagsbro og 7 år for en sænketunnel.Det er på baggrund af de foreliggende skitseprojekters tidsplaner selskabets vurdering, aten sænketunnel vil kunne bygges på 6½ år og en skråstagsbro på 6 år. Da begge tidspla-ner er ganske stramme, er det af forsigtighedshensyn valgt at lade den længste byggeperi-ode ligge til grund for tidsplanen. Varigheden af anlægsfasen indebærer dermed en forsin-kelse på et år.Femern A/S vil delvist kunne kompensere for de ovennævnte forsinkelser gennem optime-rede og parallelle processer, herunder ved at igangsætte udbudsprocessen parallelt medmyndighedsgodkendelsen i de to lande. Herved kan der i udgangspunktet opnås en reduk-tion af den samlede tidsplan på ca. 18 måneder, og samlet set indebærer de parallelle pro-cesser, at projektet vil kunne gennemføres op til to år hurtigere, end det ellers ville haveværet tilfældet ved sekventielle processer.På baggrund af ovenstående forsinkelser og optimeringer forventes åbningen af kyst-kystforbindelsen at finde sted ultimo 2020 - ca. to år senere end målet om åbning i 2018.Det skal for god ordens skyld nævnes, at der ikke i den foreliggende tidsplan er medtageteventuelle forsinkelser i godkendelsesprocessen, som følge af klage- eller ankesager i for-bindelse med myndighedsgodkendelsesprocessen i de to lande.
3.
Redegørelse for vigtige milepæle og processer i projekteringsfasen
Nedenfor redegøres for de vigtigste processer og milepæle i den reviderede tidsplan forkyst-kyst projektet, jf. bilag 1.Valg af teknisk løsning til brug for myndighedsbehandlingDer er etableret et teknisk, økonomisk og miljømæssigt grundlag, som gør det muligt attræffe valg om teknisk løsning til brug for myndighedsbehandling senest 1. februar 2011.Det forudsætter dog, at den foreløbige screeningsrapport, som identificerer potentielle, sig-nifikante påvirkninger af arter og naturtyper, som Natura 2000-områderne er udpeget for,lægges til grund for beslutningen. Dermed er der også risiko for, at den kommende VVM-redegørelse og andre nødvendige miljøvurderinger vil ændre valget af teknisk løsning.
Side 2/4
25. november 2010
MyndighedsbehandlingMiljøundersøgelserne forudsættes i hovedsagen afsluttet ultimo 2010. VVM-høringen iDanmark og Østersølandene (jf. ESPOO-konventionen) forudsættes igangsat 1. april 2012,parallelt med afsendelse af ansøgning om projektgodkendelse til de tyske myndigheder,hvori den tyske VVM-redegørelse indgår. Det forudsættes, at anlægsloven fremsættes, såsnart konklusionen på den danske VVM-proces foreligger, og at den vedtages senest 1. ju-ni 2013. Den danske godkendelse (anlægslov) vil dermed finde sted før den tyske godken-delse.Ansøgning om projektgodkendelse til de tyske myndigheder (inkl. VVM-redegørelse) forud-sættes sendt til granskning af de tyske myndigheder fra 1. december 2011 til 1. marts2012. Derefter afsættes en måned til at indarbejde eventuelle kommentarer fra de tyskemyndigheder. Den endelige ansøgning planlægges fremsendt 1. april 2012. Med forvent-ning om en formel myndighedsgodkendelsesproces på 18 måneder forudsættes det, at dentyske godkendelse finder sted senest 1. oktober 2013.Det vil være en stor udfordring at gennemføre myndighedsgodkendelsen i Danmark ogTyskland inden for disse tidsmæssige rammer, og det vil stille store krav til de danske ogtyske myndigheders involvering i processen, herunder at der ikke opstår tidsmæssige for-sinkelser ved godkendelse af VVM-redegørelser i de to lande.En særlig tidsmæssig udfordring vil omhandle tyske myndighedskrav om, at alt ansøg-ningsmateriale inklusive baggrundsrapporter skal foreligge på tysk.UdbudsprocessenPrækvalifikationsprocessen planlægges igangsat 1. april 2012 og selve udbudsprocessenplanlægges igangsat 1. oktober 2012. Den samlede proces forventes at vare i alt 26 måne-der, således at der vil kunne skrives under på kontrakter i juni 2014.Tidsplanen for udbudsprocessen er baseret på et ønske om, at udbud gennemføres ved ensåkaldt Competitive Dialogue i stedet for Restricted Procedure (begrænset udbud), somhidtil har været forudsat. Det medfører, at udbudsprocessen forlænges med fem måneder.Men ved at fremrykke udbudsprocessen, så prækvalifikationen starter 1. april 2012, undgåsdet, at den længere udbudsproces slår igennem i den samlede tidsplan.Fremrykningen af udbudsprocessen indebærer dog en større risiko for, at udbudsmaterialetvil skulle justeres mere end ellers i løbet af processen, da udbudsprocessen vil finde stedparallelt med myndighedsgodkendelsesprocessen i de to lande.
Side 3/4
25. november 2010
Sammenfatning for projekteringsfasen – risikofaktorerDet forudsættes, at:Miljøundersøgelserne i hovedsagen er afsluttet ultimo 2010.Beslutning om foretrukken teknisk løsning til brug for myndighedsgodkendelse findersted senest 1. februar 2011, og valget ændres ikke af de efterfølgende miljøvurderin-ger .Beslutning om, at Femern A/S bemyndiges til at igangsætte udbudsprocessen i foråret2012, for at optimere tidsplanen, og at gennemføre fremrykkede anlægsinvesteringer,finder sted senest 1. juli 2011.Ansøgning om projektgodkendelse i Tyskland indgives senest 1. april 2012, og at denefterfølgende myndighedsproces ikke varer mere end 18 måneder.Der på tysk side ikke er nogen signifikant påvirkning af arter og naturtyper, som Natura2000-områderne er udpeget for.Involvering af EU-Kommissionen vil ske parallelt med VVM-høringen i Danmark, så-fremt der på dansk side konstateres risiko for signifikante påvirkninger af prioriteredearter og naturtyper, som Natura 2000-områderne er udpeget for.En eventuel anke i Tyskland og/eller Danmark ikke har opsættende virkning.Kontraktindgåelse senest finder sted i juni 2014.
Side 4/4
25. november 2010
Bilag A.
Forventet åbning: Ultimo 2020.
25. november 2010