Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
Bilag 8 - Konsolideret anlægsskøn
1
1.
Baggrund
Dette notat sammenligner de to anlægsoverslag for henholdsvis en skråstagsbroløsning ogen sænketunnelløsning, samt præsenterer rentabilitetsberegninger baseret på de forelig-gende anlægsoverslag.Det skal understreges, at anlægsoverslaget skal betragtes som det bedst mulige bud på etoverslag på baggrund af de foreliggende oplysninger. Det kan ikke udelukkes, at nye op-lysninger, myndighedskrav, politiske krav eller forsinkelser som følge af klagesager mv. vilkunne føre til ændringer af projektet eller tidsplanen og dermed af overslaget. Det skal iden forbindelse understreges, at de nuværende anlægsoverslag er udarbejdet før gennem-førelsen af VVM-undersøgelsen. Den endelige fastlæggelse af anlægsbudgettet vil ske iforbindelse med vedtagelsen af anlægsloven.
2.
Samlet anlægsoverslag
De to anlægsoverslag viser, at en tunnelløsning samlet er omkring 0,6 mia. kr. billigere enden broløsning før indregning af EU-støtte og omkring 0,5 mia.kr. billigere efter indregning afEU-støtte, jf. tabel 1.Tabel 1 Anlægsoverslag
2008-priserAnlægsomkostningerØvrige arbejderTotale anlægsomkostninger*Projektledelse, driftsforberedelse mv.ReserverSamlede bruttoomkostninger*Forventet EU-støtteSamlede nettoomkostninger*
Sænketunnel26,0 mia. kr.1,9 mia. kr.27,8 mia. kr.5,2 mia. kr.4,8 mia. kr.37,9 mia. kr.4,5 - 8,2 mia. kr.29,7 – 33,4 mia. kr.
Skråstagsbro26,2 mia. kr.1,8 mia. kr.28,0 mia. kr.5,0 mia. kr.5,5 mia. kr.38,5 mia. kr.4,6 - 8,4 mia. kr.30,1 – 33,9 mia. kr.
* Summen kan afvige fra enkeltposterne som følge af afrunding.
1
Det konsoliderede anlægsskøn er identisk med det anlægsskøn, som blev offentliggjort 2. november, bortset fra enkel-te korrekturrettelser.
Femern A/S
25. november 2010
Anlægsoverslagene omfatter perioden 1. april 2009 frem til åbning af den faste forbindelse i2020, jf. tidsplanen. Overslaget indeholder således de allerede afsatte midler til projekte-ringsfasen på 1.881 mio. kr.
3.
Anlægsomkostninger
Anlægsomkostningerne i de to skitseprojekter baserer sig på de overslag, som de to rådgi-vere, Rambøll-Arup-TEC JV for tunnelløsning og COWI-Obermeyer for skråstagsbroen, harudarbejdet. Begge anlægsoverslag er blevet gransket af Femern-organisationen for såveltekniske som økonomiske forhold. Det har ført til en række korrektioner for begge projekter,således at de to projekter fremstår sammenlignelige med hensyn til at opfylde tekniske kravog med hensyn til de grundlæggende beregningsforudsætninger som f.eks. priser på be-ton, stål og arbejdskraft.Anlægsomkostninger omfatter alle de udgifter, som selskabet vil skulle betale entreprenø-rerne for at bygge en fast forbindelse over Femern Bælt. Dog indgår reserven til entrepre-nørens risici ikke under dette punkt, men under reserver.Anlægsomkostningen for skråstagsbroen er beregnet ud fra en model for lignende arbej-der, der er blevet skaleret til et projekt af Femern Bælt-projektets størrelse, mens anlægs-omkostningerne for tunnelprojektet er beregnet ud fra det skitserede tunnelprojekts bereg-ninger af medgået tid og materialer. De to forskellige beregningsmetoder fører til størstpræcision og gennemsigtighed i overslaget for tunnelløsningen. For broløsningens overslaghar Femern A/S foretaget en bygherrejustering på samlet 1,25 mia. kr. Justeringen skyldes,at Femern A/S ikke vurderer, at der i overslaget er afsat tilstrækkelige ressourcer til atoverholde den stramme tidsplan for projektet.For begge projekter gælder, at rådgiverne i anlægsoverslaget har lagt til grund, at beton-og stålarbejder udføres der, hvor det er billigst, hvilket aktuelt vil sige henholdsvis Polen ogKina.
4.
Øvrige arbejder
Budgetposten omfatter dels anlægsaktiviteter, der henhører under bygherrens ansvar ogderfor ikke indgår i skitseprojektet, dels aktiviteter, som er nødvendige for at gennemføreprojektet, men som ikke er egentlige anlægsarbejder. Udgifterne er bl.a. identificeret påbaggrund af erfaringerne med Øresundsprojektet. Øvrige arbejder omfatter således bl.a.følgende poster:
Side 2/9
Femern A/S
25. november 2010
Sejladssikkerhed i form af VTS-system, bøjer og/eller midlertidige fyr - ca. 250 mio. kr.Bygherrens leje af tilsynsbåde - ca. 100 mio. kr.Undersøgelser og kompenserende tiltag (miljø, arkæologi, fjernelse af sprængstof mv.)– ca. 75 mio. kr.Erstatninger og køb af jord (køb af jord, erstatninger til berørte landmænd, fiskere ogøvrige erhvervsdrivende) – ca. 300 mio. kr.All-risk forsikring af byggeriet – ca. 400 mio. kr.Betalingsanlæg og betalingssystem i Danmark– ca. 350 mio. kr.Faciliteter til told- og grænsekontrol i både Danmark og Tyskland – ca. 100 mio. kr.Besøgscentre i både Danmark og Tyskland – ca. 50 mio. kr.
Det bemærkes, at udgiften til en række af posterne er vanskelige på forhånd at vurdere,hvilket blandt andet gælder behovet for at fjerne sprængstof, behovet for marinarkæologi-ske undersøgelser og erstatninger.
5.
Projektledelse, driftsforberedelse mv.
Projektledelse, driftsforberedelse mv. dækker over bygherreorganisationens egne omkost-ninger til løn og drift mv., udgifter til eksterne rådgivere samt forberedelsen af driften.Den største del af midlerne anvendes til at dække udgifterne til eksterne rådgivere. I projek-teringsfasen omfatter udgifterne bl.a. udarbejdelsen af skitseprojekter, miljøundersøgelserog geotekniske undersøgelser, mens der i anlægsfasen bl.a. er behov for at afholde udgif-ter til bygherrerådgivning, tilsyn og miljøovervågning.Omkring en tredjedel af udgifterne til projektledelse mv. forventes afholdt i projekteringsfa-sen. Selskabet har allerede hjemmel til at afholde disse udgifter i medfør af projekteringslo-ven og aktstykket af 3. juni 2010, jf. tabel 2.Dertil kommer, at der er behov for at afholde udgifter til forberedelse af udbud på knap 300mio. kr.I anlægsfasen vurderes det, at der vil være behov for at afholde udgifter for knap 450 mio.kr. årligt til projektledelse mv. Vurderingen er baseret på baggrund af erfaringerne fra Øre-sund. Da anlægsperioden for en sænketunnel er et ½ år længere end anlægsperioden foren skråstagsbro vurderes udgifterne til projektledelse mv. til at være ca. 200 mio. kr. højereved en tunnelløsning.Derudover kommer udgifter til forberedelse af driftsfase på omkring 300 mio. kr., som om-fatter udgifter til forberedelse og etablering af den permanente driftsorganisation samt ud-
Side 3/9
Femern A/S
25. november 2010
gifter til uddannelse af dansk- og tysktalende personale, etablering af beredskaber, mar-kedsopbygning, koordinering mv. Vurderingen er baseret på erfaringer fra Øresundsforbin-delsen.Tabel 2 Projektledelse, driftsforberedelse mv.
2008-priserProjekteringsfasen*UdbudsforberedelseAnlægsfaseDriftsforberedelseI alt
Sænketunnel1.721 mio. kr.290 mio. kr.2.895 mio. kr.305 mio. kr.5.211 mio. kr.
Skråstagsbro1.721 mio. kr.290 mio. kr.2.680 mio. kr.305 mio. kr.4.996 mio. kr.
*Allerede bevilget i medfør af projekteringsloven og aktstykket af 3. juni 2010
6.
Reserver
De samlede reserver er opgjort på baggrund af to risikovurderinger henholdsvis for entre-prenørens risiko og for bygherrens risiko. Som følge af at risikofordelingen i de kommendeentreprisekontrakter endnu ikke er fastlagt, indeholder de konkrete vurderinger selvsagt enusikkerhed. Begge vurderinger er gennemført ved hjælp af såkaldte Monte Carlo-simuleringer, som bygger på en gennemgang af alle identificerede risici, vurdering af sand-synligheden for at de indtræffer samt en vurdering af deres økonomiske konsekvenser. Ireserver indgår desuden projekteringsfasens reserve samt reserven for udbudsfasen.Det anslåede reservebehov ved en tunnelløsning vurderes at udgøre 4,8 mia. kr., mens detanslåede reservebehov ved en broløsning vurderes til 5,5 mia. kr. Det svarer til et tillæg på15-16 pct. til de samlede omkostninger.Tabel 3 Reserver
2008-priserProjekteringsfasen*UdbudsforberedelseEntreprenørrisiciBygherrerisiciFrie reserverI alt
Sænketunnel160 mio. kr.40 mio. kr.1.553 mio. kr.2.695 mio. kr.400 mio. kr.4.847 mio. kr.
Skråstagsbro160 mio. kr.40 mio. kr.2.159 mio. kr.2.695 mio. kr.400 mio. kr.5.454 mio. kr.
* Allerede bevilget i medfør af projekteringsloven og aktstykket af 3. juni 2010
Side 4/9
Femern A/S
25. november 2010
Reserverne dækker over de allerede afsatte reserver i forbindelse med projekteringsfasenpå 160 mio. kr. Dertil kommer 40 mio. kr. i reserve til udbudsfasen.De store reserveposter dækker entreprenørernes risiko, som vil være den pris, som sel-skabet skal betale oveni de rene anlægsudgifter med henblik på at få entreprenørerne til atpåtage sig risici vedrørende for eksempel almindeligt vejrlig, designansvar, kendte geotek-niske forhold, fejl i materialer, nedbrud i produktionsfaciliteter mv. Posten er medtaget un-der reserver, selvom der er tale om en forventet kontraktlig betaling til entreprenøren, dadet giver det mest retvisende billede af den samlede reserve. Betalingen reducerer såledesselskabets risici og dermed størrelsen på bygherrerisikoen.Bygherrerisikoen dækker over de risici, som selskabet påtager sig. Det drejer sig eksem-pelvis om risici i forbindelse med ekstreme vejrforhold eller fordyrelser, som skyldes ændretlovgivning mv. En række risici vil være dækket af selskabets forsikring, og der er derfor ikkebehov for at afsætte reserver til at dække disse risici.Derudover er der en fri reserve på 400 mio. kr. til dækning af uforudsete hændelser. Det ersåledes ikke muligt i risikoberegningerne at tage højde for alle hændelser, som på den eneeller anden måde ville kunne få implikationer for udgifterne til projektet. Den fri reserve sva-rer til omkring 1 pct. af den samlede projektsum.Et reservetillæg på ca. 16 pct. af den samlede projektsum er væsentligt lavere end de re-server, som typisk afsættes i forbindelse med statslige vej- og baneprojekter. At der ikkevurderes at være behov for en større reserve skyldes, at det grundige arbejde i projekte-ringsfasen bidrager til at identificere risici og i vid udstrækning tage højde for disse i det en-delige projekt, hvilket reducerer den samlede risiko. Dertil kommer, at et stort projekt somen Femern Bælt-forbindelse som udgangspunkt vil være mere robust end mindre anlægs-projekter, idet sandsynligheden for, at enkelthændelser vil få afgørende betydning for desamlede udgifter, er mindre.
7.
EU-støtte
Femern Bælt-forbindelsen er et prioriteret projekt i EU’s TEN-program, hvilket indebærer, atselskabet både kan få tilskud til projekteringen af forbindelsen og til selve anlægsarbejdet.TEN-støtte bevilges til infrastrukturprojekter inden for rammerne af de midler, som er afsat iEU-budgettets 7-årige finansielle perspektiver. Den nuværende støtteperiode omfatter pe-rioden fra 2007-2013, mens den kommende støtteperiode vil omfatte perioden 2014-2020,hvor størstedelen af udgifterne til etableringen af den faste forbindelse forventes afholdt.Da rammen for den kommende støtteperiode først vil blive fastlagt i løbet af 2013, er det på
Side 5/9
Femern A/S
25. november 2010
nuværende tidspunkt ikke muligt præcist at vurdere, hvor stor en EU-støtte projektet vil op-nå.I forbindelse med vedtagelsen af projekteringsloven blev det lagt til grund, at projektet villekunne opnå 50 pct. i støtte til projekteringsomkostninger og 10 pct. i støtte til anlægsom-kostninger. Hvis man lægger de forudsætninger til grund, indebærer det, at både en brofor-bindelse og en tunnelforbindelse vil kunne opnå 4,5-4,6 mia. kr. i EU-støtte.Det har dog vist sig, at støtten til Femern Bælt-projektet i indeværende støtteperiode (2007-2013) har været væsentligt højere, idet projektet er tildelt 50 pct. støtte til projekteringsom-kostningerne og ca. 24 pct. støtte til anlægsomkostninger. Der er derfor en mulighed for, atselskabet også i den følgende støtteperiode vil kunne opnå en højere støtte til anlægsom-kostninger end tidligere forudsat. Hvis man lægger til grund, at projektet kan opnå en støttetil anlægsomkostninger på 20 pct., vil det indebære, at et broprojekt vil kunne opnå en støt-te på 8,3 mia. kr., mens et tunnelprojekt vil kunne opnå 8,2 mia. kr.Tabel 5 EU-støtte
2008-priserProjekteringsudgifter*Anlægsudgifter*Udgifter totalt*Tilskud projektering (50 pct.)**Tilskud anlæg (10 pct./20 pct.)Tilskud i alt
Sænketunnel1.732 mio. kr.36.721 mio. kr.38.453 mio. kr.866 mio. kr.3.672 / 7.344 mio. kr.4.538 - 8.210 mio. kr.
Skråstagsbro1.732 mio. kr.37.417 mio. kr.39.149 mio. kr.866 mio. kr.3.742 / 7483 mio. kr.4.608 - 8.349 mio. kr.
*Støtteberettigede udgifter inklusiv beregnet administrationsoverhead, hvorfor tallene adskiller sig fra an-lægsoverslaget** Beregningen tager ikke højde for eventuelle konsekvenser af EU-Kommissionens TEN-T midtvejsevalu-ering.
8.
Drift, vedligehold og reinvesteringer
Drift, vedligehold og reinvesteringer indgår ikke i anlægsoverslaget, men er en forudsæt-ning for at kunne udføre rentabilitetsberegninger.Femern A/S har valgt at basere skønnet over drift, vedligehold og reinvesteringer på erfa-ringerne fra Øresundsforbindelsen, som både består af en skråstagsbro og en sænketun-nel. Det var samme fremgangsmåde, som lå til grund for de beregninger af tilbagebeta-lingstid, der blev udført i 2008 forud for projekteringslovens vedtagelse.
Side 6/9
Femern A/S
25. november 2010
Tabel 6
2008-priserDrift, vedligehold og reinve-steringer (årligt)
Sænketunnel549 mio. kr.*
Skråstagsbro451 mio. kr.*
* Beregnet årligt gennemsnit baseret på de forventede reinvesteringer i forbindelsens første 40 leveår.
9.
Rentabilitetsberegninger
Med udgangspunkt i de foreliggende anlægsoverslag og antagelser om byggetid, som defremgår af tabel 7, er der blevet gennemført rentabilitetsberegninger baseret på en samlettilbagebetaling af udgifterne til både kyst-kyst forbindelsen og landanlæggene.De forudsætninger, der lå til grund for projekteringslovens finansielle analyser, er uændre-de, jf. bilaget, bortset fra kyst-kyst forbindelsens anlægsoverslag og landanlæggenes an-lægsoverslag. Der gøres desuden opmærksom på, at der er taget udgangspunkt i enstand-alone beregning, hvor der ikke er taget højde for eventuelle konsekvenser af ensambeskatning med Sund & Bælt-koncernen.Det er forudsat, at de danske landanlæg tilbagebetales via udbytte fra Femern A/S, og atudbyttebetalingen starter, når egenkapitalen er retableret og udgør 1/3 af årets overskud.Efter at Femern A/S’ gæld er tilbagebetalt, udbetales hele årets overskud som udbytte.Med konservative forudsætninger om en TEN-støtte på 10 pct. af anlægsomkostningerneog en realrente på 3,5 pct. vil kyst-kyst forbindelsen være tilbagebetalt efter 30 år ved entunnelløsning og 29 år ved en broløsning. Landanlæggene vil være tilbagebetalt efter 36 årved en tunnelløsning og 34 år ved en broløsning.Den højere anlægsinvestering i broløsningen opvejes således af en kortere byggeperiode(½ år) samt lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger sammenlignet med tunnelløs-ningen.Hvis realrenten i perioden vil være lavere end 3,5 pct., og/eller hvis projektet opnår en høje-re TEN-støtte, vil det indebære kortere tilbagebetalingstider.Tabel 7 Forudsætninger for rentabilitetsberegninger
2008-priserKyst-kyst forbindelseLandanlægByggeperiode
Sænketunnel
37,9 mia. kr.8,5 mia. kr.6,5 år
Skråstagsbro
38,5 mia. kr.8,5 mia. kr.6,0 år
Side 7/9
Femern A/S
25. november 2010
Tabel 8 Tilbagebetalingstider for de to skitseprojekter
Antal år
10 pct. TEN-støtte/3,5 pct. realrentelandanlæg.
Sænketunnel
Kyst-kystLandanlæg*3036
Skråstagsbro
Kyst-kystLandanlæg*2934
* Tilbagebetalingstiden for landanlæg er udregnet på baggrund af den samlede investering i kyst-kyst og
Side 8/9
Femern A/S
25. november 2010
Bilag – anvendte forudsætninger i rentabilitetsberegningerne2I forbindelse med rentabilitetsberegningerne er der som udgangspunkt anvendt samme forud-sætninger, som lå til grund for den finansielle analyse, der blev udarbejdet i 2008 i forbindelse3med projekteringsloven .Rentabilitetsberegningerne er dog baseret på de nuværende anlægsoverslag for bro, tunnel oglandanlæg. Ligesom beregningerne er baseret på, at forbindelsen åbner i 2020, hvilket har be-tydning for trafikforudsætningerne og prisniveauet (begge er fremskrevet med henholdsvis toårs forventet inflation og to års forventet trafikudvikling).TEN-støtten er beregnet på baggrund af de samme støtteforudsætninger (50 pct. til projekte-ringsomkostninger og 10 pct. til anlægsomkostninger), men baseret på de nuværende anlægs-overslags omkostninger.Anlægsudgift broDrifts- og vedligeholdelsesomkostninger broAnlægsudgift tunnelDrift og vedligeholdelsesomkostninger tunnelAnlægsudgift landanlægEgenkapital (mio. kr. 2008-priser)RealrenteInflationDiskonteringsrenteAfskrivningGældsafdragsprofilSelskabsskat (projektselskabet)Vækstrate for vejtrafikken i de første 25 driftsårGarantiprovision”Ramp-up”-periode – vejtrafikÅrlig jernbanebetaling (mio. kr. 2008-priser)TEN-støtte (projekteringsomkostninger/anlægsomkostninger)38,5 mia. kr.451 mio. kr. årligt37,9 mia. kr.549 mio. kr. årligt8,5 mia. kr.5003,5 % p.a.2,5 % p.a.6,1 % p.a.Historisk anskaffelsesværdi lineært afskrevet over 100 årAnnuitet25 %1,7 % om året0,15 % p.a.4 år35050 pct. / 10 pct.
23
Alle beløb er i 2008-priserDet bemærkes, at der i den finansielle analyse alene blev foretaget beregninger på en broløsning.
Side 9/9
Femern A/S
25. november 2010