Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 83
Offentligt
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
3. november 2010
Niels Fejer Christiansen
7244 3694
NOTAT OM 3. LIMFJORDSFORBINDELSE OG ØVRIGEVEJPROJEKTER I AALBORG-OMRÅDET3. LIMFJORDSFORBINDELSEStatus for undersøgelserne frem til 1. januar 2007
På baggrund af flere års undersøgelser vedtog Nordjyllands Amtsråd i september 2003 etregionplantillæg for en 3. Limfjordsforbindelse - en motorvej vest om Aalborg i Egholmlinien,som vist på kortet. 5 klagere - herunder Danmarks Naturfredningsforening indklagede vedta-gelsen til Naturklagenævnet.Regionplantillægget og den tilhørende VVM-redegørelse for 3. Limfjordsforbindelse blev i februar2006 underkendt af Naturklagenævnet. Baggrundenvar den såkaldte "Hjertemuslingedom" ved EF domsto-len (C-127/02), der blev afsagt den 7.9.2004. Efter Na-turklagenævnets vurdering øgende denne kravene tilundersøgelserne af mulige påvirkninger og til den vi-denskabelige kvalitet af undersøgelserne. Disse un-dersøgelseskrav var efter Naturklagenævnets vurde-ring ikke opfyldt i amtets VVM. Det drejede sig primærtom vurderinger af Egholmliniens påvirkning af Natura2000- og EF-fuglebeskyttelsesområdet beliggende vestfor linjeføringen samt vurderinger af strømforholdene ifjorden.Naturklagenævnets afgørelse betød, at arealreservati-onen til Egholmlinien ikke længere var gyldig. Derforbesluttede Nordjyllands Amt i marts 2006 at iværksæt-te en ny planlægningsproces i samarbejde med Kystdi-rektoratet, Vejdirektoratet og Aalborg Kommune.I den nye VVM-redegørelse blev analyserne udbygget ihenhold til skærpede krav til indholdet af miljøundersøgelserne, herunder konsekvensvurde-ring af påvirkning af habitatområder og deres udpegningsgrundlag.Den supplerende VVM-redegørelse og et forslag til regionplantillæg blev lagt frem i offentlig ihøring frem til den 15. november 2006, og i den forbindelse gjorde Skov- og Naturstyrelsenindsigelse mod tre følgende forhold i regionplantillægget:Påvirkning af habitatområderPåvirkning af fuglebeskyttelsesområderOpfyldelse af kravene i habitatdirektivets artikel 12 om beskyttede arter (bilag IV-arter)
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
EAN 5798000893450CVR 60729018
SIDE
2 af 8
Nordjyllands Amt udarbejdede efterfølgende en række præciseringer vedrørende de tre for-hold til Skov- og Naturstyrelsen. På den baggrund vurderede styrelsen, at der ikke længerevar grundlag for at opretholde indsigelsen mod de to første forhold, men ikke for at ophæveindsigelsen vedrørende det tredje forhold om kravene i habitatdirektivets artikel 12 om be-skyttelse af arter.På sit sidste møde d. 12. december 2006 var Amtsrådet således ikke i stand til at vedtagedet udarbejde regionplantillæg med arealreservationen for Egholmlinien og dermed VVM-redegørelsen. Amtsrådet opfordrede i den forbindelse staten og Aalborg kommune til at fær-diggøre det udarbejdede forslag til VVM-redegørelse for en 3. Limfjordsforbindelse.VVM-undersøgelse 2010-2011
I forbindelse med forhandlingerne om Transportaftalen "En grøn transportpolitik" af 29. janu-ar 2009 blev forligspartierne enige om at bevillige 10 mio. kr. til færdiggørelse af VVM-undersøgelsen for en 3. Limfjordsforbindelse. VVM-undersøgelsen er igangsat og forventesafsluttet i foråret 2011. Det er det hensigten, at partierne bag trafikaftalen skal drøfte projek-tet i efteråret 2011 som led i den rullende planlægning.VVM-undersøgelsen tager udgangspunkt i de tre forslag til en ny fjordkrydsning, som indgik iNordjyllands Amts VVM-undersøgelse fra 2006. Det drejer sig om to motorvejsløsninger vestom Aalborg (Egholm- og Lindholmlinjen) mellem E45 i syd og E39 i nord og om en udbyg-ning af E45 Nordjyske Motorvej til 6 spor gennem Aalborg inklusiv anlæg af en ny parallel-tunnel ved Limfjorden.Derudover omfatter VVM-undersøgelsen et såkaldt 0+ (nulplus) alternativ, hvor der gennem-føres en opgradering af kapaciteten på den eksisterende motorvej og et såkaldt K+ alterna-tiv, hvor den kollektive trafik på tværs af Limfjorden udbygges. Ved alle alternativer vurderesforholdene for cykeltrafikken.Færdiggørelsen af VVM redegørelsen indebærer både en udbygning og opdatering af det fo-religgende materiale. Baggrunden herfor er:at det udarbejdede projektmateriale primært sigtede mod at muliggøre arealreservati-onen i region- og kommuneplan, hvorfor den tekniske detaljeringsgrad i bearbejdnin-gen af projektforslagene er begrænset. Opdateringen skal bidrage til en højere gradaf afklaring af de tekniske løsninger - herunder med henblik på bl.a. at sikre en kor-rekt vurdering af anlæggenes miljømæssige virkninger og de omkostninger, som erforbundet med løsningerne.at der sker en løbende metodeudvikling i forhold til kortlægning og beskrivelse af demiljømæssige virkninger (støjudbredelse, luftforurening, overfladevand, landskabmv.), og denne udvikling bidrager til forbedringer af vurderingsgrundlaget. Opdaterin-gen skal sikre, at disse nyere metoder tages i anvendelse.at der – både nationalt og internationalt – er kommet betydelig større fokus på, hvor-dan kravene jf. både VVM- og Natura 2000 direktiverne skal udmøntes i undersøgel-
SIDE
3 af 8
ser, dokumentation etc. Det betyder bl.a., at langt flere artsgrupper undersøges sy-stematisk i dag, og at man ikke altid kan bruge forsigtighedsprincippet og indbyggeafværgeforanstaltninger, uden at der er vished om, at arterne lever i området. Konkreter der eksempelvis behov for en systematisk eftersøgning af flagermus.at VVM-undersøgelsen fra 2006 delvist byggede på biologiske feltundersøgelser, dervar indsamlet i tidligere faser af planlægningen fra 1996 og frem. Erfaringsmæssigtsker der hurtigt ændringer i bestandene af bilag IV-arter. Navnlig paddebestande på-virkes f.eks. positivt af nyetablerede vand-huller og negativt af andehold, gyllespred-ning osv.at anlægsfase og metode ikke blev beskrevet i VVM-undersøgelsen, herunder behovfor midlertidige faciliteter til fremstilling af tunnelelementer tæt på anlægsstedet oghåndtering af forurenet jord og fjordsedimentat vejprojektet som følge af detaljeringsgraden manglede en detaljeret indarbejdelseaf afværgeforanstaltninger (støjafskærmning, afvandingssystem, regnvandsbassiner,faunapassager mv.) såvel under anlæg som i driftsfasen, hvilket gjorde det vanskeligtat sandsynliggøre, at virkninger på natur kan afværges/mindskes.at det anvendte scenarieår for trafikberegningerne (år 2015) ikke længere afspejleren langsigtet vurdering af løsningernes trafikale konsekvenser. Opdateringen skalmuliggøre vurderinger af de trafikale forhold i år 2020 og en mere præcis afspejling aftrafikstrømmene i og udenfor myldretiden.at Vejdirektoratet i samarbejde med Aalborg Kommune har arbejdet videre med tra-fikledelse ved Aalborg siden VVM undersøgelsen i 2006 og at det vil være naturligt atmedtage dette i løsningerne for den 3. Limfjordsforbindelse uanset om der bliver taleom en vestlig eller østlig linjeføring.
Vestforbindelse - Ny motorvej vest om Aalborg
Projektet omfatter en ny motorvej (forlængelse af E39) vest om Aalborg tilsluttet E45 ved DallKirke i syd og E39 ved Vestbjerg i nord. Omkring krydsningen af Limfjorden foreligger to al-ternative linjeføringer - en vestlig via Egholm og en østlig bynær via Lindholm. På delstræk-ningerne nord og syd for fjordkrydsningen følger de to alternativer samme linjeføring.I overensstemmelse løsningen skitseret af Aalborg Kommune i VVM redegørelsen for "NyeVejanlæg i Aalborg Syd" etableres et fuldt motorvejskryds ved tilslutningen til E45 inklusivenordvendte ramper. Ved Dall Kirke etableres en underføring under E45 for trafikken fra E45syd mod nord ad Vestforbindelsen og trafikken fra E39 mod nord ad E45. Denne løsning erfremkommet efter drøftelser med Stiftsøvrigheden.Vestforbindelsen føres hen over Østerådalen via en lang dalbro og ledes over jernbanen ogHobrovej, hvor der etableres tilslutningsanlæg syd for centerområdet City Syd. Vejen føresvidere og passerer under Nibevej og Ny Nibevej, hvor der etableres tilslutningsanlæg.
SIDE
4 af 8
I forhold til det af Nordjyllands Amt vurderede projekt foretages en mindre justering af linjefø-ringen på delstrækningen fra Hobrovej til Ny Nibevej med henblik på at opnå bedre arealfor-hold og en bedre geometri for vejanlægget. Det betyder en mindre flytning af skæringen medHobrovej ca. 30 m mod syd og en flytning af skæringen med Ny Nibevej ca. 110 m mod vest.Frem mod Nørholmsvej, som ledes hen over motorvejen, deler de to linjeføringer sig.Egholmlinjen fortsætter mod nord og ledes i en tunnel under sejlrenden syd for Egholm. Am-tets projekt indebar opfyld på strandengsområder omkring sejlrenden, hvilket kan være i kon-flikt med hensynet til habitatområde og de beskyttede arter. Derfor ændres projektet med enforlængelse af tunnelen (på ca. 365 m).Nord for Egholm føres motorvejen over Nørredyb på en bro. Ved siden af motorvejsbroenetableres en bro for lokaltrafik. Amtets projekt indebar opfyld nord for Egholm mhp. at for-lægge lokalvejen Egholm mod nord, hvor frihøjden under broen er større. Imidlertid kan ogsådette opfyld være i konflikt med hensynet til beskyttede arter, så derfor fastholdes kystlinjenuændret. I stedet nedgraves lokalvejen således tilstrækkelig frihøjde opnås.Nord for Limfjorden føres motorvejen i Egholmlinjen over Lufthavnsvej og Thistedvej, hvorder etableres et tilslutningsanlæg. Ved Lufthavnsvej sikres tilstrækkelig frihøjde til etableringaf en busvej under motorvejen. Dette skal samtidig muliggøre eventuel etablering af en nybanestrækning til lufthavnen, såfremt den igangsatte analyse viser, at dette vil være en hen-sigtsmæssig løsning. Anvendelse af et eksisterende sportracé (rød markering på nedenstå-ende) vurderes ikke at være foreneligt med Egholmlinjen.
Lindholmlinjen drejer ved Nørholmsvej mod øst ind gennem Vestbyen i Aalborg. Der etable-res en fordelerring som leder trafikken mod byen via Peder Skrams Gade og Annebergvej.
SIDE
5 af 8
Projektet bearbejdes på strækningen mhp. at sikre oversigt i det snævre forløb og reduceregradienterne på ramperne frem mod fordelerringen, ligesom muligheder for at forlængeoverdækningen af hensyn til naboområderne belyses.
Nord for Limfjorden føres motorvejen i Lindholmlinjen under Thistedvej, hvor det etablerestilslutningsanlæg. Thistedvej forlægges i løsningen ind via Lufthavnsvej. Frem mod Ny Luft-havnsvej føres vejen op på en dæmning. Denne dæmning sikres en tilstrækkelig frihøjde til,at det vil være muligt at etablere en ny banestrækning til lufthavnen, såfremt den igangsatteanalyse viser, at dette vil være en hensigtsmæssig løsning. Anvendelse af et eksisterendesportracé (rød markering på ovenstående) vurderes heller ikke at være foreneligt med Lind-holmlinjen.Nord for Ny Lufthavnsvej løber Egholm og Lindholmlinjerne atter sammen i et fælles forløbfrem til E39. Motorvejen føres på strækningen over jernbanen og Høvejen, hvor der etable-res et tilslutningsanlæg. Nord for Høvejen føres Teglværksvej over motorvejen med henblikpå at sikre vejbetjening af ejendomme i området.For hele strækningen er der sket en justering af vejens tværprofil, således at dette følger destandarder, Vejdirektoratet i dag anvender. For tunnelerne sker der ligeledes en tilpasning aftunneltværsnittet i overensstemmelse med de gældende sikkerhedskrav. Det betyder, atdybdepunktet i tunnelerne kommer til at ligge lidt dybere end i de tidligere forslag. For at op-timere indplaceringen af tunnelerne er der som led i arbejdet sket pejling af dybder i Limfjor-den ved krydsningerne. Tunnelerne tænkes både i Egholmlinjen og Lindholmlinjen indrettetmed 2 kørespor og nødspor.I forbindelse med amtets VVM-undersøgelse blev der foretaget en indledende vurdering afen alternativ løsning på fjordkrydsningen med en kort boret tunnel fra Aalborg til Egholm ogen lang boret tunnel fra Aalborg til Nørresundby i Egholmlinjen. De geotekniske forhold i Eg-
SIDE
6 af 8
holmlinjen er imidlertid ikke egnede til borede tunneler. Derfor er det i stedet valgt at belyseen lang boret tunnel i Lindholmlinjen, hvor undergrunden er meget kalkholdig og dermed me-re gunstige for etablering af en boret tunnel. Denne løsning vil som Egholmlinjen have tilslut-ningsanlæg syd for fjorden ved Nørholmsvej og nord for fjorden ved Ny Lufthavnsvej.Østforbindelse - Udbygning af E45 Nordjyske Motorvej inkl. paralleltunnel
Projektet omfatter en udbygning af E45 til 6 kørespor mellem Mariendals Mølle Indføringenog Limfjorden samt en ny tunnelforbindelse parallelt med og øst for den eksisterende Lim-fjordstunnel. Tilslutningen af Kridtsvinget umiddelbart syd for Limfjordstunnelen ændres, så-ledes at tilkørsel til E45 i nordlig retning fremover sker i højre vejside. Dette indebærer under-føring af tilkørslen.Da funderingsforholdene ved den eksisterende Limfjordstunnel ikke er gode er det ved opda-teringen af projektet valgt at placere paralleltunnelen i større afstand af denne end hidtil for-udsat for at minimere risikoen for sætningsproblemer. Behovet for øget afstand til den eksi-sterende Limfjordstunnel forstærkes af kravene til et større fritrumsprofil i den nye tunnel.Sporkonfigurationen i tunnelerne vil med Østforbindelsen have en stor betydning for afvik-lingsforholdene på strækningen bl.a. som følge af de nærtliggende tilslutningsanlæg og der-for er dette et særligt fokusområde ved opdateringen af trafikmodellen.Udbygningen af E45 syd for Limfjorden er i denne løsning forudsat gennemført efter sammeprincipper som den igangværende udbygning nord for Limfjorden. Der vil i den forbindelsevære fokus på sikring af tilstrækkelige længder for ramper ligesom afviklingsforholdene irampekrydsene, hvor der enkelte steder allerede i dag er problemer, vil være i fokus.Projektets grænseflade til et nyt tilslutningsanlæg ved Mariendalsmølle indføringen, hvorAalborg Kommune ønsker at skabe en ny sammenhængende forbindelse for den tværgåen-de trafik syd om byen og en løsning for betjening af det regionale centerområde i City Syd,skal i denne sammenhæng afklares.Hvis det besluttes at udbygge den eksisterende motorvej vil det være relevant at vurdere omITS systemet, der p.t. er under udbygning på den eksisterende motorvej, kan anvendes un-der anlægsfasen, samt udnyttes i forbindelse med den efterfølgende driftsfase, herunderhvilke dele af systemet der kan genbruges, og i hvilket omfang systemet bør udvides.Det vil blive undersøgt hvilke funktionsmæssige krav der vil være relevant for et nyt samletsystem i driftsfasen, herunder muligheder for overledning mellem den eksisterende og evt.kommende tunnel, mulighed for reversible vognbaner i tunnelerne etc.3. nordgående spor på E45 mellem Nørresundby og Bouet
I forbindelse med forhandlingerne om Transportaftalen "En grøn transportpolitik" af 29. janu-ar 2009 blev forligspartierne enige om at bevillige 70 mio. kr. til etablering af et 3. nordgåen-de spor på E45 mellem Nørresundby og Bouet (ca. 1,8 km).
SIDE
7 af 8
Udbygning af E45 mellem Nørresundby og Bouet umiddelbart nord for Limfjordstunnelen inordgående retning vil begrænse de begyndende trængselsproblemer omkring Limfjordstun-nelen, herunder for trafikken til og fra Aalborg Havn.Anlægsarbejdet blev igangsat i september 2010.Intelligent styring af den overordnede trafik i Aalborg-området
Projektet ”Intelligent styring af den overordnede trafik i Aalborg-området ved Limfjordstunne-len” gennemføres som en konsekvens af ”Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konser-vative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstreog Liberal Alliance om "En grøn transportpolitik" af 29. januar 2009.ITS-projektet omfatter p.t. etablering af supplerende dataopsamlingsudstyr, opgradering ogudvidelse af det eksisterende ITS system og visning af rejsetidsinformation på variable tavlerm.m.Endvidere etableres der i samarbejde med Aalborg Kommune et dataopsamlingssystem. Da-ta genereret fra dette system benyttes bl.a. til udregning af rejsetider der kan præsenteres pået webbaseret kort til formidling af information om rejsetider/trafiktilstande i Aalborg-området,såvel som via selve ITS systemet.ITS anlægget forventes at gå i prøvedrift april 2011.Ny tilslutning til E45 ved Mariendals Mølle Motorvejen
Aalborg Kommune har afsluttet en VVM-undersøgelse vedrørende ombygning af MariendalsMølle Motorvejen, Sønderbro Indføringen og tilslutning af Ny Dallvej og Egnsplanvej til E45Nordjyske Motorvej.Kommunen har ønsket at tilvejebringe det planlægningsmæssige grundlag for for etableringaf nye vejanlæg i Aalborg Syd mellem Hadsund Landevej og E45 samt mellem E45 og CitySyd.Kommuneplantillægget omfatter følgende vejanlæg:-Egnsplanvej mellem Hadsund Landevej og E45-Nyt tilslutningsanlæg til E45samt to alternativer for forbindelsen mellem E45 og Hobrovej:-Ny Dallvej-Motorvejsindføring til City SydAalborg Byråds endelige stillingtagen til vejplanerne i Aalborg Syd afventer færdiggørelsen afVejdirektoratets VVM-undersøgelse for 3. Limfjordsforbindelse.
SIDE
8 af 8
DEN 3. LIMFJORDSFORBINDELSE
Vestforbindelse
Østforbindelse
EgholmlinjenLindholmlinjenParalleltunnel
E45E39
Grundkort � Kort- og Matrikelstyrelsen