Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 83
Offentligt
924070_0001.png
924070_0002.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
3. november 2010
Jens Chr. Probst
[email protected]
7244 3616
FORUNDERSØGELSE AF EVENTUEL FREMTIDIG OMFARTSVEJ FORRUTE 181/513 VED KLINKBY OG TØRRINGHUSE, VEST FOR LEMVIG
Der foreligger ikke planer om en omfartsvej ved Klinkby og Tørringhuse.I kommuneplanen står der:"Klinkby er påvirket af en omfattende trafik igennem byen. Trafikken udgør en sikkerhedsrisiko ogpåvirker miljøet negativt.Kommunen vil i samarbejde med Vejdirektoratet undersøge mulighederne for at afhjælpe de ne-gative påvirkninger. Der kan blive tale om trafikmæssige foranstaltninger igennem Klinkby, alter-nativt skal mulighederne for anlæggelse af en omfartsvej undersøges.Kommunalbestyrelsen vil derfor arbejde for at trafiksikkerheden på vejen bliver bedre. Eventuelleindsatser vil ske i et samarbejde med Vejdirektoratet."Rute 181/513 er den primære vejforbindelse mellem Thyborøn og Struer, henholdsvis Holstebroog motorvejsnettet ved Herning. Der kører på den nuværende vej gennem Klinkby og Tørringhu-se en del pendlertrafik til Cheminova mellem Thyborøn og Harboøre, der er områdets største in-dustrivirksomhed, samt en del trafik til og fra Thyborøn Havn, som er under udvidelse. Der for-
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450CVR 60729018
SIDE
2 af 2
ventes i fremtiden en øget transport ad rute 181/513 af indvundet grus og sand, som skal trans-porteres fra Thyborøn Havn.Trafikmængden på rute 513 ved Tørringhuse er i 2008 på ca. 6.700 køretøjer i døgnet. Trafikkendeler sig i krydset lige vest for Tørringhuse, således at der på rute 181 nord for Klinkby er en tra-fik på knap 4.500 køretøjer i døgnet. På begge veje er lastbilandelen ca. 10 %, hvilket er gansketypisk for hovedlandevejene i området. Der er ikke vurderet at være fremkommelighedsproblemerfor trafikken i spidsbelastningstimen om morgenen og eftermiddagen.Klinkby er et bysamfund med ca. 370 indbyggere, mens Tørringhuse er lidt mindre (under 200)begge med randbebyggelse og mange overkørsler til hovedlandevejen. De to bysamfund i Tør-ringhuse og Klinkby er vejmæssigt forholdsvis ens. Der er etableret moderne byporte med mid-terheller i begge byer til markering af byerne og hastighedsdæmpning. På strækningerne gennembegge byerne er der etableret et antal fodgængerovergange med midterheller. Gennem Tør-ringhuse er der enkeltrettede cykelstier samt fortov i begge vejsider. I Klinkby er der overvejendefællessti/fortov i begge vejsider, og en kortere strækning med fortov og brede kantbaner til cykli-sterne. Byerne er forbundet af cykelstier i eget tracé.Undersøgelse af en eventuel fremtidig omfartsvej forventes at ville omfatte vejforløb gennem detåbne land nord og øst om de to byer. Et forløb af en eventuel omfartsvej syd og vest om byernevil skulle krydse en jernbane og vil være længere end øst nord om Tørringhuse og øst om Klink-by.En forundersøgelse vil skulle omhandle og bearbejde mulige vejforløb af en fremtidig vejforbin-delse, således at behov og muligheder for en fremtidig udbygning af strækningen fastlægges.Der skal skitseres et linjeforslag som i givet fald kan danne udgangspunkt for en efterfølgendeVVM-undersøgelse, såfremt det besluttes af udarbejde beslutningsgrundlag for et eventuelt vej-anlæg.Den strækning, som en forundersøgelse vil skulle omfatte, er ca. 5 km.Forundersøgelsen gennemføres af Vejdirektoratet bistået af et teknikerudvalg med deltagelse afLemvig Kommune. Teknikergruppen nedsætter eventuelt arbejdsgrupper til løsning af specifikkeopgaver.