Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
921971_0001.png
921971_0002.png
921971_0003.png
921971_0004.png
921971_0005.png
MødeTidStedDeltagere
Folketingets TrafikudvalgFredag den 05.11.2010, kl. 12.00Mødelokale 157Folketingets Trafikudvalg:Flemming Damgaard Larsen (V)Kristian Pihl Lorentzen (V)Jens Vibjerg (V)Klaus Hækkerup (S)Poul Andersen (S)Kim Christiansen (DF)Anne Baastrup (SF)Aicha Esdam (udvalgsassistent)Jesper Thinghuus (udvalgssekretær)Embedsmænd:Martin Munk Hansen, BaneDanmarkPreben Jørgensen, BaneDanmarkOle Kirk, VejdirektoratetAalborg Kommune:Henning G. Jensen (borgmester)Mariann Nørgaard (rådmand)Christian Bjerg (direktør)Kurt Markworth (stadsingeniør)Martin Fischer (afdelingsleder)
Sagsnr./Dok.nr.
1851-187285 / 2010-323615
Dagsorden:Trafikudvalget:- Opgradering af jernbanen Hobro - Aalborg- Den 3. Limfjordsforbindelse- Jernbane til Aalborg Lufthavn.Aalborg Kommune:Drøftelse- Veje i Aalborg Syd- Vejbetjening af nyt Regionssygehus- Vejbetjening af Aalborg Havn
Trafik & VejePostboks 219
Stigsborg Brygge 59400 Nørresundby
99312305Fax 9931 2314
www.aalborgkommune.dk[email protected]
Orientering- Letbane- Fremkommelighedspulje 1. etape af busvej til AAU- Cykelpuljen projekt Cykel- og gangbro ved jernbanebroen- Effektiv godstransport i Aalborg
HGJ bød velkommen til Aalborg og orienterede om byen, herunder ungdomsboliger,godt politisk samarbejde, fald i ledigheden, Aalborg Lufthavns succes m.v.MN bød også velkommen og takkede for, at Folketingets Trafikudvalg tager sig tid tilat besøge Aalborg.FDL sagde på vegne af Folketingets Trafikudvalg tak for muligheden for at komme tilAalborg og drøfte emner af fælles interesse.Opgradering af jernbanen Hobro - AalborgMMH orienterede om, at Bane Danmark (BDK) arbejder på beslutningsgrundlag fornedlæggelse af baneoverkørsler og henviste til møde 05.11.2010, som afholdes mel-lem Aalborg Kommune og BDK herom i forhold til Ellidshøj og Svenstrup. Der vilkomme en VVM, før løsningerne kan realiseres, herunder dialog med borgere ogvirksomheder. Finansiering af løsningerne skal drøftes med Aalborg Kommune.MN understregede, at Aalborg og Nordjylland ønsker en opgradering af jernbanenet-tet mellem Hobro og Aalborg uagtet hvad der sker med timemodellen. AalborgKommune er medspiller på forbedringer af jernbanenettet i Nordjylland.MMH kommenterede, at der skal ses på ambitionsniveauet i forhold til, at der er afsat200 mio. kr. til strækningen, hvoraf 100 mio. kr. vurderes at gå til nedlæggelse af 3baneoverkørsler. I 2014 laver BD sporforbedringer på strækningen, men det vil ikkeresultere i en 100 % timemodel.
Den 3. LimfjordsforbindelseKPL spurgte til Aalborg Kommunes holdning til en Kattegatforbindelse. MN svaredehertil, at Aalborg Kommune bakker op omkring en Kattegatforbindelse, hvis der for-inden tilvejebringes et beslutningsgrundlag for etablering af den 3. Limfjordsforbin-delse. HGJ kommenterede, at hvis Kattegatforbindelsen etableres, skal der sikresvidere adgang til Aalborg og Nordjylland.KPL spurgte til Aalborgs holdning til valg af løsning for 3. Limfjordsforbindelse. HGJog MN svarede samstemmende, at Aalborg Kommune ønsker en vestlig forbindelseover Egholm, og at der er et flertal i Aalborg Byråd for dette. HGJ tilføjede, at det eren statsvej, så det er staten, der betaler og dermed bestemmer mht. valg af løsning.MN tilføjede, at de 11 nordjyske kommuner i den regionale udviklingsplan er enigeom at pege på en vestlig 3. Limfjordsforbindelse. MN oplyste, at 90 % af jorden påEgholm er landbrugsjord, og at der bor 65 personer på øen.OK redegjorde for status for arbejdet med VVM for den 3. Limfjordsforbindelse, her-under det arbejde, der i regi af Nordjyllands Amt, Aalborg Kommune og Vejdirektora-2/2
tet har gået forud for den af VD igangsatte VVM for 3. Limfjordsforbindelse, der af-sluttes til september 2011.KH spurgte til økonomi, herunder at en paralleltunnel er billigere og om AalborgKommune kunne forestille sig en løsning med brugerbetaling. MN redegjorde for, aten vestlig 3. Limfjordsforbindelse er fremtidssikret, ikke kun for Aalborg, men for heleRegionen, mens en paralleltunnel giver en ekstra reserve på et eksisterende vejnet,men ikke flytter noget trafik. En vestlig 3. Limfjordsforbindelse muliggør regional ud-vikling til en sårbar region. Aalborg Kommune ser ikke en løsning med brugerbetalingsom en mulighed.KPL redegjorde for Regeringens Infrastrukturplan. De 97 mia. kr., der er afsat frem til2020 er reserveret. Der er ingen tvivl om, at der er behov for en 3. Limfjordsforbin-delse. Spørgsmålet er blot, om Aalborg Kommune kan vente til 2020, når VVM for 3.Limfjordsforbindelse er vedtaget.KM redegjorde for, at forrentning for de 3 løsninger er baseret på materiale fra 2006.Der er siden kommet nye beregningsværktøjer, hvorfor forrentningen forventes atstige i det nye VVM-materiale, som udarbejdes af VD. En vestlig linieføring har enlængere levetid end en paralleltunnel. Dette blev afklaret i forbindelse med VVM-arbejdet i 2003-2006.
Jernbane til Aalborg LufthavnKPL spurgte til Aalborg Kommunes holdning til de 2 forslag, som skal undersøges(forbindelse fra Lindholm Station til Lufthavnen og en forbindelse, hvor tog til Vend-syssel kører forbi Aalborg Lufthavn).MN svarede, at 4.500 hver dag kører med tog til/fra Aalborg fra/til Vendsyssel. Disserejsende vil få forlænget rejsetiden med 8-9 minutter hver vej, hvorfor Aalborg Kom-mune i forhold til hvad man får ud af investeringen, vil pege på løsningen med for-bindelse fra Lindholm station til Aalborg Lufthavn - en løsning der koster 180 mio. kr.,hvor den anden koster 280 mio. kr. Man kan så samtidig udnytte muligheden for atløse støjproblematikken ved Lindholm Station og flytte rensestationen til strækningenmellem Lindholm Station og Aalborg Lufthavn. En løsning, der ellers vil koste 15 mio.kr. ved Lindholm Station. KC bemærkede, at denne løsning er ved at blive under-søgt.
Veje i Aalborg SydMN gennemgik planerne for Vejanlæg i Aalborg Syd, herunder at Aalborg Kommunehar afsat 325 mio. kr. til disse vejanlæg. Ombygningen af tilslutningsanlægget påE45 ser Aalborg Kommune som en statsopgave. HGJ pegede på, at det er vigtigt, atAalborg Kommune får lov til at koble sig på E45, ellers kan man ikke komme videremed Egnsplanvej, som er en forudsætning for det nye Supersygehus. Egnsplanvejhar fået en regional betydning med det nye Supersygehus og Aalborg Havn, hvorformedfinansiering fra Staten ønskes drøftet. Ny Dallvej er en løsning, som AalborgKommune skal betale pga. udviklingen i City Syd området, men Aalborg Kommuneser hellere løsningen med en motorvejsforbindelse til City Syd realiseret - en løsningsom kan være 1. etape af en vestlig 3. Limfjordsforbindelse.3/3
FDL spurgte til, om prisen for Ny Dallvej kunne være Aalborg Kommunes bidrag tilrealisering af en motorvejsforbindelse til City Syd. Dette svarede HGJ bekræftendepå.AB spurgte til, om motorvej E45 dermed bliver et lokalvejssystem, som betales afStaten. KM gennemgik i den forbindelse Sønderbroindføringens aflastning af Gugvej.KC spurgte til, hvem er ejer arealerne. KM oplyste, at Aalborg Kommune ejer area-lerne i linieføringen for Lindholmforbindelsen.
Vejbetjening af nyt RegionssygehusLæs ovenfor under Veje i Aalborg Syd.
Vejbetjening af Aalborg HavnHGJ redegjorde for Aalborg Havns forretningsområde, herunder Grønlandshandel,Siemens Windpower, Bladt, Carlsberg og Weber.MN redegjorde for, at Aalborg mener, at der ligesom ved de øvrige havne i Danmarkbør være statsvej fra havnen til motorvejen. Der er behov for en udbygning af Tran-holmvej til 4 spor, et projekt der er vurderet at koste 45 mio. kr. For at koble AalborgHavn på statsvejnettet, skal Tranholmvej ændres fra kommunevej til statsvej.FDL spurgte til finansieringen af Egnsplanvej kontra Tranholmvej. MN svarede, atAalborg Kommune gerne indgår i en dialog om finansieringen.
LetbaneHGJ redegjorde for letbanens trace fra Aalborg Midtby til AAU og et kommende Su-persygehus, hvor sygehusets 1. etape forventes færdig i 2017. Tilsvarende forGodsbanearealet og Eternitten, hvor Aalborg Kommune har sikret etablering af 2.200ungdomsboliger.
KM redegjorde for, at økonomien for en letbaneløsning på strækningen nok svarer tilløsningen i Århus, som er estimeret til 1,0-1,5 mia. kr. i anlægsudgift.MN redegjorde for, at første skridt er etablering af en BRT-løsning (hurtigbus), hvorder er ansøgt om støtte på 30 mio. kr. fra fremkommelighedspuljen til etablering af 1.etape af en busvej til AAU og et kommende supersygehus. En løsning, der går undermotorvej E45.
Fremkommelighedspulje 1. etape af busvej til AAUSe punktet vedr. Letbane i referatet.
4/4
Cykelpuljen projekt Cykel- og gangbro ved JernbanebroenHGJ orienterede om projektet Cykel og gangbro ved jernbanen, herunder AalborgKommunes finansiering.MN orienterede om, at Aalborg Kommune har ansøgt cykelpuljen om støtte til projek-tet.
Effektiv godstransport i AalborgMed reference til transportminister Hans Christian Schmidts initiativ til at se på effek-tiv godstransport i byer, f.eks. natdistribution, orienterede MN om Aalborg Kommu-nes tiltag på området. Aalborg Kommune har allerede et godt samarbejde med er-hvervene baseret på dialog og indgår derfor gerne i et samarbejde om effektiv gods-transport.
MN og HGJ sluttede med en orientering om udbygningen på Aalborg Havnefront,herunder Nordkraft og Musikkens Hus. Aalborg Kommune deltager også i et EU pro-jekt Archimedes, hvor der anskaffes bycykler og elbiler og hvor der anvendes biodie-sel i busser og Post Danmarks køretøjer.
Mødet sluttede med en gensidig tak for et godt møde og en god og konstruktiv dia-log.
5/5