Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
921880_0001.png
921880_0002.png
921880_0003.png
921880_0004.png
Notat til Statsrevisorerne omberetning om tilsynet med luftfarten
December2010

RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE

1

Opfølgning i sagen om tilsynet med luftfarten (beretning nr. 12/06)

17. november 2010RN A607/10

I.

Indledning

1. Statsrevisorerne anmodede, i forlængelse af mit notat til Statsrevisorerne af 4. august2010 om opfølgning på beretning om tilsynet med luftfarten, transportministeren om igen atredegøre for, hvilke initiativer der tages for at forhindre antallet af SAS’ ureglementeredeflyvninger.2. Transportministeren oplyser i redegørelsen af 18. oktober 2010, at ministeren har kontak-tet sine kolleger i Norge og Sverige og understreget sagens alvor og anmodet om deresmedvirken til, at der fortsat er fokus på området.Ministeren har endvidere holdt møde med bestyrelsesformanden i SAS, hvor ministeren harunderstreget sagens alvor og drøftet de initiativer, som SAS tager for at forhindre fremtidigeovertrædelser. Ministeren har påtalt det langvarige forløb og peget på vigtigheden af, at SAS’øverste ledelse har fokus på løsning af problemet.3. Transportministeren har i redegørelsen herudover nærmere redegjort for forhold og initia-tiver i SAS, Skandinavisk Tilsynskontor og Statens Luftfartsvæsen.

II.

SAS

4. Transportministeren oplyser, at luftfartsselskaberne efter lovgivningen har ansvaret for, atluftdygtighedsdirektiver (AD-noter) overholdes. Det kræver, at luftfartsselskaberne har endetaljeret og vedvarende styring af luftfartsdirektiverne. SAS har, uanset en lang række til-tag, endnu ikke været i stand til at sikre dette på et tilfredsstillende niveau.5. Transportministeren oplyser, at SAS gennem de senere år har outsourcet styringen afluftdygtighedsdirektiver og selve vedligeholdelsesarbejdet til SAS Tech AB. SAS Tech ABer et svensk aktieselskab, der er underlagt de svenske luftfartsmyndigheder, og er ikke endel af SAS-konsortiet, hvori selve flyvirksomheden udføres. Denne organisering har med-ført flere lag af kontrakter mellem parterne om håndteringen af luftdygtighedsdirektiver ogden praktiske gennemførelse af vedligeholdelsesarbejdet. Visse ureglementerede flyvnin-ger kan ligeledes henføres til kvaliteten af det arbejde, der er blevet udført i SAS Tech AB.SAS har besluttet at tilbageføre styringen af luftdygtighedsdirektiver fra SAS Tech AB tilSAS-konsortiet. SAS-konsortiets tekniske organisation er herved forøget fra 30 til 226 per-soner. Endvidere har SAS for kort tid siden ansøgt de skandinaviske luftfartsmyndighederom tilladelse til, at konsortiet også selv udfører det fysiske vedligeholdelsesarbejde, der idag udføres i SAS Tech AB.
2
6. Transportministeren oplyser, at SAS i forbindelse med, at styringen af luftdygtighedsdi-rektiver overgik fra SAS Tech AB til SAS, ansøgte de skandinaviske luftfartsmyndighederom, at en medarbejder i SAS Tech AB blev godkendt til at være den øverst ansvarlige forsikkerhedsarbejdet i SAS-konsortiet. Videre blev ansøgt om godkendelse af en anden per-son fra SAS Tech AB til at varetage den vedvarende luftdygtighed. Disse ansøgninger blevafslået af de skandinaviske luftfartsmyndigheder, da de 2 personer ikke opfyldte kravene tilde pågældende positioner. De skandinaviske luftfartsmyndigheder har siden godkendt andrepersoner til at forestå de pågældende opgaver.

III.

Skandinavisk Tilsynskontor (STK)

7. Transportministeren oplyser, at de skandinaviske luftfartsmyndigheder har overvejet, omdet fælles tilsyn med SAS kunne udføres på en mere hensigtsmæssig måde end i dag, hvordet fælles tilsyn forestås af STK. Resultatet er, at STK nedlægges, og at det fælles tilsynmed SAS fremover vil blive gennemført således, at hver af de 3 skandinaviske luftfartsmyn-digheder vil forestå tilsynet med nærmere fastlagte områder. Det er sigtet, at disse ændrin-ger skal være gennemført ved årsskiftet 2010/11. Det vil indebære et nærmere, direkte sam-arbejde mellem de 3 skandinaviske luftfartsmyndigheder.

IV.

Statens Luftfartsvæsen (SLV)

8. Det fremgik af mit notat af 4. august 2010, at SLV i september 2009 iværksatte en under-søgelse, hvor SLV gennemgik processen, fra en specifik AD-note blev udstedt, til SAS fore-tog den påkrævede justering på flyet.9. Transportministeren oplyser, at der på baggrund af undersøgelsen blev opstillet en ak-tionsliste på 11 punkter om korrektioner i relation til organisering, procedurer og ledelses-fokus, som skulle gennemføres af SAS. SAS har gennemført arbejdet i relation til dissepunkter. En række aktioner vil have effekt på længere sigt, hvorfor effekten ikke på inde-værende tidspunkt kan konstateres fuldt ud.Et punkt på aktionslisten handlede om udførelse af en intern audit af processen med hånd-teringen af luftdygtighedsdirektiver i SAS. Resultatet af den interne audit indikerer, at derfortsat er områder, hvor der skal ske forbedringer i forhold til styringsprocessen i SAS. Den-ne problemstilling vil blive taget op med SAS’ ledelse straks.10. Transportministeren oplyser, at SAS netop har informeret om en overtrædelse af et luft-dygtighedsdirektiv på et dansk registreret fly. Det fremgår af den foreløbige redegørelse fraSAS om hændelsesforløbet, at der sandsynligvis er tale om en menneskelig fejl. Når det en-delige hændelsesforløb i denne overtrædelse er klarlagt, vil ministeren tage stilling til, hvadder videre skal ske i sagen.11. Transportministeren oplyser, at det ved fremtidige overtrædelser af luftdygtighedsdirek-tiver med SAS’ fly på dansk register konkret vil blive vurderet, om der bør rejses en straffe-sag med påstand om bøde, hvilket særligt kan være relevant i de tilfælde, hvor den mang-lende overholdelse har baggrund i systemmæssige forhold.12. Transportministeren oplyser, at ministeren har bedt SLV om at følge tæt op på sagenom SAS’ ureglementerede flyvninger og underrette ministeren kvartalsvist om fremdriftenheri.
3

V.

Afslutning

13. Jeg finder det tilfredsstillende, at transportministeren umiddelbart har taget en rækkeinitiativer, der skal medvirke til at sikre, at SAS nedbringer antallet af ureglementeredeflyvninger væsentligt.Jeg finder det tilfredsstillende, at SAS på SLV’s foranledning har gennemført korrektioner irelation til organisering, procedurer og ledelsesfokus.14. Jeg vil følge udviklingen, indtil Transportministeriet og Trafikstyrelsen, som SLV blevsammenlagt med pr. 1. november 2010, finder SAS’ håndtering af AD-noter tilfredsstillende.Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo