Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 77
Offentligt
REJSEARBEJDERE. DK22. November 2010.Til Transportminister Hans Christian Schmidt og Folketingets Trafikudvalg.På foranledning af at 226 bilister får eftergivet fartbøder på grund af ulovlig skiltning i Løjt Kirkeby vedAabenraa og Landsrettens dom, hvor Vognmand Per Rasmussen, Juelsminde var, en af dem han blev taget afPolitiets trafikkontrol og tabte sagen i byretten men, ankede til Venstre Landsret og fik medhold i at, skiltetmed hastighedsbegrænsningen der kun var 60 centimeter højt var ulovligt men, lovkravet er på 1,50 meterover terræn.Ifølge Landsrettens dom var grundlaget at det opsatte hastighedsskilt på 40 km., ikke var synligt, på grund afden lave højde. Vi mener at muligheden for at Landsrettens dom kan, komme til at danne præcedens, vedandre sager, på grund af dårlig skiltning med Byzonetavlen 55 E i lav højde over terræn.Vi fra foreningen Rejsearbejdere.dk har derfor henvendt os til Trafik Direktoratet som oplyser at der er, ingenkrav til den højde som Byzonetavle 55 E skal opsættes i fra terræn, og står også uforstående overundtagelsesbestemmelsen. Vi stiller nu spørgsmål og et forslag om at, Byzonetavler. Bliver placeret i højensvarende til den i Bekendtgørelse om vejafmærkning, BEK nr. 784 af 06/07/2006, §11, stk. 4. også kommertil at omfatte byzonetavlen 55 E på den nedre højdegrænse på 1,50 meter, i stedet for denne nuværendeundtagelses- bestemmelse som fraviger kravet, om at der er ingen nedre grænser er for byskiltenes placeringover terræn. Samt at der i den forbindelse, også kommer en bestemmelse, om opsætning af skilte på 2 sider afvejen i det åbne land. Dette kan også give anledning til forbedringer for bløde trafikanter og andres,udsættelse for trafikuheld m.m. på grund af den bedre visuel, synlighed. Der ligger i at hæve Byzone skiltet.Begrundelsen er at Byskilte i rabatten i det åbne land, er dækket af ukrudt og levende hegn, og om vinteren,kan de være, dækket af sne i mange måneder, når de er placeret i lav højde. Trafikken kører, derfor stærktover, de etablerede bump i forbindelse med byskiltet, hvilket fører til gene for borgerne, med forøget støj, ogbygninger tager skade, på grund af de høje hastigheder, fordi trafikanter ikke, har muligheder for, at nedsættehastigheden, på grund af, dårlige, placering lige inden et bump og i, hegne m.m. Og er ikke synlig forSneplove. Som giver ekstra udgifter til kommunerne til nye skilte.Samtidig finder vi at Vognmænd, Chauffører, Rejsemontører, Håndværkere, Turister m.m. kan være udsat,for det samme på grund af den manglende synlighed, af placeringen af Byzonetavlen, at miste kørekortet ogderes job. Eller lide økonomisk tab på grund af bøde, og generhvervelse af kørekortet.Som der fremgår af artiklen er der generelle problemer med hastighederne i, en kommune som Aabenraa, ogman, ikke vil ændre noget på den omtalte vej. Andre kommuner kan have samme hastigheds problemer somskyldes dårlig skilning.Kopi af foto, med Byzonetavlen fra Nørbyvej med Byzonetavle.Artikel Jydske Vestkysten. 20. november 2010”Skriftlig oplæg fra WEB siden TV Syd til udsendelsen 21. november 2010 kl. 19,30.226 Bilister fåreftergivet fartbøder på grund af ulovlig skiltning i Løjt Kirkeby ved Aabenraa.Med venlig hilsenFormand i foreningenRejsearbejdere.dkHans Erik MeyerNørbyvej 556200 Aabenraa.www.Rejsearbejdere.dkFormand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk