Trafikudvalget 2010-11 (1. samling) TRU Alm.del Bilag 76 Offentligt
Bilag
til mail af 22.11.: Metroselskabet 24.11. HASTER
Vedr. passagerkapaciteter på Metro 1-3 og Metro Cityringen
Metro 1-3
Stationslængde: 60 meter.Toglængde: 39 meter.Passagerantal: 300.Afgange pr. 2,5 minut (gennemsnit) kl. 6.00 – 18.00:12 timer á 60 min. = 720 min.2,5 min. = 288 afgange á 300 pass. x 2 = 172.800 påstigende passagerer.172.800 pass. x 306 årlige arbejdsdage = 52.876.800 påstigende passagerer.172.800 pass. x 59 rest. dage på. år = 10.195.200 påstigende passagerer.Samlet kapacitet pr. år: 63.072.000 påstigende passagerer = 100% belægning.I myldretiden (spidstimen) kører metrotogene med afgange pr. 1,666 minut og 100% belægning.Budget 2009 – Metroselskabet I/S:”Hvis Ørestaden havde været fuldt udbygget, forudsiger TetraplanA/S et årligt passagerantal i etape 1,2 og 3 på 88 millioner. Tetraplan AS er en uvildigrådgivningsvirksomhed indenfor trafikplanlægning”.
Metro Cityringen
En metro ”mere af det samme” med stationer på 60 meter til tog på 39 meter vil have sammepassagerkapacitet som Metro 1-3: 63.072.00 påstigende passagerer pr, år.Lov om en Cityring, 2007Citat:”Antallet af påstigere på Cityringen er beregnet til 85 mio. påstigere pr. år”.
4-vognstog
Lov om en Cityring, 2007:” - at banens kapacitet vil være tilstrækkelig ved anvendelse af 3-vognstog,og at der ikke forudses behov for anvendelse af 4-vognstog (...) stationerne er indrette således, at deom nødvendigt vil kunne blive betjent med 4-vognstog i fremtiden”.Cityringens stationer er, efter det oplyste, udbudt til 3-vognstog efter princippet ”mere af det samme”som Metro 1-3.Den årlige kapacitet vil med 4-vognstog til 400 passagerer pr. tog være 84.096.000 passagerer minus(anslået) 7.000.000 mio. pga. øget tidsinterval mellem afgange. I alt 77.072 påstigende passagererpr. år.En forøgelse af kapaciteten, med 100 passagerer i 4-vognstog på 50 meter til 400 passagerer til ca.230.000 passagerer dagligt vil formentlig kræve en ændret stationsindretning: øgede perronbredder,bredere trapper, større elevatorer ekstra glasdørsmoduler samt nye kapacitetsberegninger vedr.flugtveje, brandredning m.v. Det vil sige et nyt udbudsmateriale til nyt udbud.En tilpasning af de eksisterende stationer på Metro 1-3 til 4-vognstog forekommer på denne baggrundfra Samvirkende at være et projekt af prohibitiv karakter.Samvirkende Borgergrupper - 23.11.2010.