Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 71
Offentligt
920037_0001.png
920037_0002.png
920037_0003.png
Fra:Transportøkonomisk Forening - TØF [mailto:[email protected]]Sendt:23. november 2010 12:25Til:Jesper ThinghuusEmne:Konference 18/1; Vejen og VandetØnsker du ikke nyhedsbrevet mere, så frameld dig her.Hvis du ikke ser nyhedsbrevet korrekt, så klik her.
TØF inviterer i samarbejde med Asfaltindustrien hermed til konference d. 18. januar 2011 i den gamleRadiorådssal hos Ernst & Young A/SVejen og vandet - VejInfrastrukturens sårbarhed ift. klimaforandringerFrostskader om vinteren og oversvømmelser om sommeren. Hertil kommer efterfølgende asfaltarbejdertil gene for trafikafviklingen. Klimaets betydning for vejinfrastrukturens er blevet særdeles synlig deseneste år.Gode transportmuligheder for gods og mennesker er en væsentlig forudsætning for udvik-lingen afsamfundet. Langt størstedelen af transporten i Danmark foregår på vejnettet. Høj driftsikkerhed forvejinfrastruktur er derfor den logistiske rygrad i det moderne samfund.TØF og Asfaltindustrien vil med denne konference sætte fokus på vejinfrastrukturens ro-busthed ogdriftssikkerhed overfor klimapåvirkning. Hvad vi kan forvente fremover? Kan vi gøre noget ved det? Er viforberedte i både st at og kommuner? …og hvad koster det?Vi håber med konferencen at komme lidt tættere på svarene disse spørgsmål. Så derfor velkommen tilkonferencen "Vejinfrastrukturens sårbarhed over for klimaforandringer" - husk regntøj!PROGRAMKl. 09.30:Kl. 10.00:
Ankomst, morgenmad og registreringVelkomst og indledning til dagens temav/ Formand Michael Svane, TØF
Kl. 10.05:
Danmarks Klimatilpasningsstrategiv/ Specialkonsulent Povl Frick, Energistyrelsen
Kl. 10.35:
Prognoser; hvordan beregnes konsekvenserne afvejrtyper og klimaforandringer?v/ Direktør Martin Glarvig, Geomatic A/S
Kl. 11.00:Kl. 11.20:
PauseSamfundsøkonomien i klimastrategienDen nationale klimastrategi er blevet kaldt ”ad hoc baseret” og kritiseret for entydigt atfokusere på forstærkning af vandafledning. Hvordan kan vi egentlig vide, om vi har fati den lange ende med klimastrategien? Og hvad ville trans-aktionsomkostningernevære ved ikke at gribe det rigtigt an fra starten?v/ Direktør Niels Buus Kristensen, DTU Transport
Kl. 11.50:
Vejbestyrelsernes klimaudfordringerVejbestyrelserne skal fremover navigere i et mere ukendt farvand end hidtil, idet heleklimaspørgsmålet fra politisk side forudsættes håndteret - men uden at der kanforventes udmeldt håndfaste anvisninger og krav.Hver enkelt vejbestyrelse skal derfor i stort omfang selv prioritere mellem langsigtedeklimaindsatser - under usikre forudsætninger - og mere kortsigtede traditionelleindsatser.v/ Chefkonsulent, Knud Erik Andersen, Vejdirektoratet
Kl. 12.10:
Hvor sårbare er de kommunale veje ifht. klimaforandringer?Oprindelig infrastruktur er dybest set hjulspor med asfalt på, derunder gamle kloakker– meget sårbar overfor ekstra belastning.Dertil kommer den kommunale økonomisk virkelighed med få anlægspenge og ingenvedligeholdelsespenge. Hvordan får man det bedste ud af begrænsede ressourcer?v/ Formand Ib Doktor, Kommunalteknisk Chefforenings Vejafdeling
Kl. 12.30:Kl. 13.30:
FrokostKommuner med klimaudfordringerGreve KommuneGreve Kommune har efter voldsomme skader som følge af skybrud og over-svømmelse lagt en klimatilpasningsplan. Den består af 17 indsatsområder, indtil nu erde tre indsatsområder blevet gennemført, og det viste sig at virke efter planen vedskybruddet sidst i juli 2010.v/ Civilingeniør, hydrauliker Birgit Krogh Paludan, Greve KommuneRoskilde KommuneRoskilde kommune har løbende vedligeholdt kloakker samt investeret i afled-ningsbassiner. Hør hvad det har kostet og hvordan kloakker kunne blive priori-teretlige så højt som børnepasning, skole og ældre – ikke helt normalt i Dan-mark, menmåske en fin idé at satse på helheden og på den lange bane.v/ Formand Torben Jørgensen, Roskilde Forsyning
Kl. 14.30:Kl. 14.50:
PauseBedre klima og bedre infrastruktur for pensionsmidlerKlimaet koster og kræver nye investeringer. En del af løsningen kan være atsamarbejde med pensionskasserne, der er klar til at foretage langsigtede in-vesteringer i vores infrastruktur, ligesom man allerede gør i f.eks. England.Men hvorfor egentlig sende pensionsmilliarderne til udlandet for at virke, hvis dekunne give bedre infrastruktur til danskerne og ikke mindst danske arbejdspladser?Torben Möger Pedersen giver et bud på hvordan fremtiden kan se ud…v/ Adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark A/S
Kl. 15.15:
Hvordan værner man sig bedst muligt imod klimaforårsagede ødelæggelser?v/ Divisionsdirektør Hans Martin Friis Møller, Grontmij | Carl Bro A/Ssamt formand for FRI's Energi-, miljø- & klimaudvalg
Kl. 15.40:
Farvel og tak for i dag…med mulighed for at få snakket af – vi er jo en forening :-)
INPUT:P1 Business 2/9-2010 med Solveig BjørnestadGæster; MF Ida Auken, formand for miljøudvalget
Direktør Niels Nielsen, Danske AnlægsentreprenørerDirektør Troels Rasmussen, TrygFormand Martin Dam, Teknisk Udvalg, KLhttp://www.dr.dk/P1/P1Business/Udsendelser/2010/09/01153621.htm
PRAKTISKTid:Tirsdag d. 18. januar 2011 kl. (9.30)10 – 15.40Sted:Ernst & Young A/S, Gyngemose Parkvej 50, 2860 SøborgFind vej:S-tog C mod Ballerup til Husum, derfra linje 200 S mod Lyngby til TV-byen (Gladsaxe)Pris:Medlemspris 800 kr. excl. momsØvrige: 1.300 kr. excl. momsVenligst bemærk at prisen for ikke-medlemmer tillægges 500 kr. hvilket svarer til et års medlemskab afforeningen.Indmeldelse i foreningen kan ske via webformularen påwww.toef.dk/medlemskab.Tilmelding:Tilmelding senest fredag d. 14. januar via webformularen i konferencekalenderen herwww.toef.dk/konferencer
Du vil herefter modtage en bekræftelse.Modtager du ikke en bekræftelse, er det fordi din tilmelding ikke er nået frem. Kontakt venligstsekretariatet derom.Betaling:TØF kommunikerer udelukkende elektronisk. Derfor sender vi regninger enten via EAN-systemet ellersom pdf-fil vedhæftet e-mail. Venligst bemærk, at hvis du modtager en faktura fra TØF via e-mail, er detvigtigt at du viderebringer den til bogholderiet på din arbejdsplads.Afmelding:Sker afmelding senere end tirsdag d. 4. januar 2011 tilbageholdes 50% af deltagergebyret. Vedafmelding senere end tirsdag d. 11. januar 2011 betales fuld pris.