Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 67
Offentligt
919291_0001.png
919291_0002.png
LASTBILER OG FÆRGEBRANDE.Århus 2010-11-17Erland EgeforsKlokken 6.16 i morges blev der slået alarm på DFDS færgen "Pearl of Scandinavia", der går irutefart København - Oslo. Færgen var 2,5 sømil nordvest for Kullen, og der var 161 søfolk og 490passagerer ombord. En påhængsvogn og to personbiler var brudt i brand. Branden blev slukket afsøfolkene, og færgen kunne anløbe København uden tab af menneskeliv og uden sårede. Lørdagmorgen den 9. oktober var det DFDS færgen "Lisco Gloria", der havde brand ombord, færgen varen route Kiel - Klaipéda, Lithauen. 19 blev reddet fra færgen, der hurtigt var overtændt, til forskelfra "Pearl of Scandinavia" har "Lisco Gloria" åbent vogndæk, hvilket giver ilden masser af ilt, hvisder udbryder brand i lasten på en lastbil eller påhængsvogn.En af de værste katastrofer på grund af brand i en lastbils lad var branden 24. marts 1999 iAutoroute et Tunnel du Mont Blanc. Vejtunnelen mellem Frankrig og Italien blev indviet i 1965,dengang havde man ikke erfaringer i sådant tunnelbyggeri, senere er hele tunelen ombygget medmasser af små tunneler for dels indsprøjtning af vand og dels udluftning. Branden udbrød i enlastbil læsset med, ifølge tunnelens hjemmeside, "farine et margarine". Hver for sig er mel ogmargarine harmløse stoffer, men antændes et fedtstof som margarine, vil et fint pulver som melomgående bryde i brand. Jo mindre en enhed er, desto lettere antændes den. Århus Havn harAarhusKarlshamn ( oliemøllen ) og oliehavn, som de fleste vil betragte som brandfarlige områder,hvad de selvfølgelig også er. Men de store kornsiloer kan meget hurtigere antændes på grund afkornstøv, en af de værste brandkatastrofer i Ålborg var brand i kornsiloer på havnen.Hvorfor går der ild i lasten på en lastbil?Det kan der være flere grunde til. I slutningen af 1960´erne kørte jeg for en vognmand, der havdekørsel for jernstøberiet Dania i Åbogade, Århus, det ligger i dag i Hornslet. Slaggerne blev pressettil store klodser, som blev læsset med gaffeltruck, hvorefter de med lastbil blev kørt til Bomholtslosseplads mellem Søften og Trige, og tippet. Altså en almindelig seks tons lastbil med tippelad. Endag på vej op af den lange bakke til Lisbjerg opdagede jeg, at der var brand i en af disse klodser.Den var ikke kølet ned og fartvinden på den åbne lastbil virkede som en blæsebælg. Jeg fortsattekørslen, desuden havde jeg intet på bilen til brandbekæmpelse, og det tog kun få minutter at køre udtil tippen. Hvis læsset havde været dækket af en pressenning, kunne det tilmed havde udviklet sig tilen større brand, fordi en blafrende pressenning kan virke som en blæsebælg. Derfor udvikledebranden på "Lisco Gloria" sig voldsomt, formodentligt var det en lastbil med fedtstof, der udbrødbrand i.I dag er pallegods det mest almindelige, det giver hurtig og nem omladning med palleløftere oggaffeltrucks, og som regel stables pallerne i lagerbygninger direkte. Men ved transport over størreafstande kan kartoner, sække, tromler eller dunke flytte sig, hvis de ikke er surret forsvarligt. Hviseksempelvis to metaltromler slår mod hinanden, kan der slås gnister, som kan antænde støv.Skødesløshed i forbindelse med tobaksrygning er også hyppig årsag til brand. En færges bevægelseri søen kan forårsage væltede tromler, hvis de ikke er surret forsvarligt og så har man branden.Inden for kort tid har der været to brande på færger, som kunne have haft katastrofale følger, og serman i det større tidsperspektiv, har der været mange brande i lastbillæs. Flere gange har trafikkengennem Eurotunnel under Kanalen været stoppet, fordi der er udbrudt brand i en lastbil ombord pået biltog. Disse biltog kan i princippet betragtes som færger, da de løser samme transportopgaversom færger.Den 14. maj 2008 sendte jeg et åbent brev til Trafikudvalget, Transportministeriet ogMiljøministeriet, titlen er "Kampen om pallerne". Min pointe er, at det er kombinationen afpallegods og dør - til -dør trafik, der er lastbilernes stærkeste trumfkort. Det er samtidigcontainernes akilleshæl, fordi EUR pallen ( 800 x 1200 mm ) nok er en standard, der gælder fra
Kanalen til Vladivostok, men ikke i Storbritannien, USA, Australien og store dele af Asien. Denmaritime container er udviklet i USA og Korea, derfor passer dens indvendige mål ikke til EURpallerne. Ved transporter over kortere afstande og med flere omladninger samme dag, har pallegodssin relevans. Men ved transporter over større afstande og en omladning dagligt, giver pallegods endårlig udnyttelse af lastbærernes kapacitet, blandt andet fordi godsets omfang og pallens grundfladeikke altid passer sammen, således der er luft mellem pallerne - og dermed også risiko for at enstabel gods på en palle vælter. Stables godset derimod direkte på gulvet og pakkes tæt, er risikoenfor skred derimod langt mindre.I perioden 1986 - 90 var jeg chauffør ved Vilh. Nellemann A/S i Århus, firmaet importeredeRaleigh cykler og Honda motorcykler og knallerter. Der blev i gennemsnit samlet 100 Raleighcykler om dagen, de blev i Nottingham pakket i aflange papkasser, passende til en cykels længdeuden hjul, stablet på træpaller og læsset i en sættevogn, der overførtes Felixstowe - Esbjerg. Derkunne stå to papkasser i bredden og de var stablet fire i højden, hvorved der kunne være 160 kasser,og der var ti letvægtsstel i hver kasse, for turiststels vedkommende fem. I princippet kunne sådan enladning lige så vel være pakket i to 20 ft containers eller en 40 ft container, sidstnævnte har sammemål som en sættevogn, og være sendt med bane Nottingham - Felixstowe, overført på færgen tilEsbjerg på en mafi, en lav blokvogn, og den videre transport Esbjerg - Århus kunne også foregåmed bane.Nye motorcykler og knallerter kom altid fra Japan pakket i containere og selvfølgelig med skib tilÅrhus Havn. Som der står i papirerne: "Hjemkommet med skib fra det fjerne Østen". Hos Honda iJapan er en gruppe teknikere ansat til udelukkende at beregne og udforme transportmoduler, såledesen containers bundflade og rumfang udnyttes mest muligt. Motorcyklerne pakkes uden hjul, disseplaceres ved siden af, og placeres i en papkasse på en stålramme med huller til gafler. Containerneblev fra Århus Havn kørt til Vilh. Nellemann A/S, de blev tømt med en gaffeltruck - vi trak dem udmed et reb - og de fleste af papkasserne blev læsset på fragtbiler og kørt direkte til forhandlerne,som pakkede ud og monterede. På den måde er der tale om dør - til - dør trafik, selvom varene erfremstillet i Japan på den anden side af kloden.Spørgsmålet er, om pallegods og lastbiler er sikre transportmetoder over større afstande, især vedfærgesejlads og kørsel i tunneler. Internationalt og nationalt bør der arbejdes for fremme aftransport med containere, såvel maritime containere som rullecontainere. I Schweiz udgør transportmed rullecontainere bane - bil hovedparten af de indenrigs transporter. Når gods er pakket i lukkedecontainere af metal, især brandfarligt gods, er risikoen for antændelse under transport minimeret. Enlukket container giver ikke meget ilt til ilden og begrænser ilden til containeren, desuden kan denforsegles, således der ikke er ilt. I de tilfælde, hvor der er tale om farlige stoffer, eksempelvis vedtransport af giftstoffer, giver en lukket og forseglet container også mere sikker transport end en åbenvogn med eller uden blafrende pressenning. Desuden bør brandfarlige stoffer og giftstoffer m.v. ihøjere grad transporteres med skibe ( ikke færger ) og jernbaner, end det er tilfældet i dag.Lastbiler kører i blandet trafik og er på færger blandet med personbiler, hvorved brand, eksplosioneller udslip af farlige stoffer vil have konsekvenser for trafik, der er godstrafikken uvedkommende.Med fragtskibe og godstog er godstransporterne differentieret fra persontrafikken, hvorved risici forpersontrafikken er minimeret.