Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 53
Offentligt
911830_0001.png
911830_0002.png
911830_0003.png
911830_0004.png
911830_0005.png
911830_0006.png
911830_0007.png
NotattilFolketingetsTrafikudvalgUdarbejdetafGEVEKOITSA/SRudkøbing,den8.november2010
IntelligentogCO2neutraltrafikteknologi‐besparelserpåvejbudgetteristatogkommune‐potentielskabelseafetnyteksportområdeforDanmark
Side1/7
IndholdsfortegnelseDetstrategiskeperspektivDetteknologiskeperspektivDetmarkedsmæssigeperspektivOpfordringertilFolketingetsTrafikudvalgProfilogkontaktSide34567
Side2/7
1.DetstrategiskeperspektivITS(IntelligentTransportSystems)harilangtidværetettema,somharinteresseretpolitikereogvejmyndighederiheledenvestligeverden.GPSudstyrerblevetforfinetteknologiskoggiverbilister(somhardetrigtigeudstyrinstalleretibilen)mulighedforatoptimeredereskørsel.Dataopsamlingbrugesaktivtafmyndighedertiltrafikledelse,ogderkørerenrækkedelprojektermedforskelligeteknologiertilopnåelseafforskelligemålpåbådestatsligeogkommunaleveje.Medtransportaftalenaf29.januar2009erdertruffetbeslutningomenstorindsatspåområdetforITSiDanmarkmangeårfremover,ogdererallokeret600mio.kr.tilteknologiprojekter.SomproducentafudstyrtilITSerdetvoresvurdering,atvistadigmangleratseforskelligeudbyderesdelsystemerbundetsammenienstørrehelhedbaseretpåstandarder.Standardervilgøreatmangeproducenterharmulighedforatudvikleogproducereudstyrpassendetildetintelligente/digitalevejnetudenatrisikeremanglendeadgangtilmarkedet,fordistandarderneikkeerpåplads.DetteerenstrategiskudfordringformangeudviklereafudstyrtilITS.Uafhængigtafhvilkedigitalestandarderdermåtteblivegældendeifremtiden,harviderforvalgtatudvikleudstyrsomerstandard‐neutralt,ogsomkommunikererdirektemedbilisten,ogsomdermedalleredenukananvendestilf.eks.:ForstærkningafvejmarkeringpåsærligtfarligestrækningerForhindringafspøgelsesbilismeForhindringafhøjresvingsulykkerFodgængerbeskyttelsevedfodgængerovergange‐skolevejeTrafiktællingCO2neutralcykelstibelysningMm.
Menpåtrodsafatdisseteknologierer(1)tilgængelige,(2)CO2besparendeog(3)økonomiskfordelagtigeift.andrelignendeteknologier,oplevervistadigudfordringermedatudbrededisseteknologierivoreshjemmemarkedogdermedskabeengodbasisforattageteknologiernemedtileksportmarkederpåsammemåde,somvihargjortmedvejmarkeringsmaterialerivoresmoderselskab,LKFVejmarkeringA/S,desidsteknap50år.Vihåber,vedforetrædeforFolketingetsTrafikudvalgt,atkunnehenledeUdvalgsmedlemmernesopmærksomhedpåmulighedernemedeksisterendeteknologierogmåskestarteenpolitiskprocesforaccelerationafvækstenidettemuligeeksportsegmentiDanmark.
Side3/7
2.DetteknologiskeperspektivGEVEKOITSA/Shariløbetafdesidste8årudvikletenrækketeknologiskeprodukteriDanmarkogiinternationalesamarbejdersærligtmedpartnereiSverige.Investeringerneerbetydelige,ogdererspirendeefterspørgselidelsegmenter,dogprimærtideNordiskelande.Voreseksisterendeproduktprogramindeholder:

1.Led‐Mark‐ensolcellebaseretLEDlysendebriktilforstærkningafvejmarkeringerved

f.eks.:

2.Led‐Guide‐enintelligentLed‐Marksomkanfungerealeneellerkombineresmed

overvågningsmodulogskabesystemertilf.eks.atimødegåoginformereomsærligerisici/forholditrafikken:Led‐Guideerudstyretmedprocessorerogsoftwareogkanmonteresmedforskelligesensorerafhængigtaf,hvilkerisicimanønskeratimødegåellerinformereom,f.eks.frost.Led‐Guidekankommunikeremedhinanden,ogsomstand‐aloneellersatisystemmedI‐Moduleerdermulighedforkommunikationmedetoverordnetsystem,f.eks.Vejdirektoratetsdataopsamlingssystemer,uafhængigtafkommunikationsprotokol.

3.I‐Module‐etovervågningsmodulderkan”læse”trafikkenogdifferentieremellem

forskelligetyperafobjekter,såf.eks.dyrpåvejbanenikkeregistreressombiler.ProdukternefraGevekoITSergrundlæggendekarakteriseretvedfølgendeparametre:”Plug‐and‐play”Udskiftningafmodulerpåstedet–ingenreparationIngeneksternenergikildeTrådløsognemmonteringSikretimodsnerydningProduktersomkansamarbejdeogkommunikeremedandresystemerDenoverordnedeidéeratkonstruereforskelligeindividuelleløsningervedhjælpafrelativtfåprodukteroggenerelttilbydekundernebedreteknologitillaverepriserenddeeksisterendeteknologierSpøgelsesbilisterHøjresvingsulykker‐last‐ogpersonbilerFodgængerulykkervedfodgængerovergangegennemreal‐timeadvarselomfodgængere–ogsåtilskolevejeIntelligentbelysning/guidningirundkørslerTrafiktælling–udenbehovforatmonterekableriasfaltenErstatningafinduktivesløjfervedlysreguleringInformationomledigp‐pladsEtc.VejsvingÆndringafvejbaneforløb–f.eks.fratotiletsporIndsnævring–f.eks.vedsmalbroCO2neutraltrafikbelysningtilf.eks.cykelstier/løbestierBelysningafrundkørsler
Side4/7
Teknologierneerpatentansøgtogdetvurderes,atpatenternevilbliveenrealitet.
3.DetmarkedsmæssigeperspektivSermanpåudviklingeniITSpåEuropæiskogglobaltplan,såerdetetemne,derfårmegetopmærksomhed,ogdermederITSerenmulighedforatbringeDanmarkpåverdenskortet.Idesidste2årharvimålrettetpåvirketvejmyndighederiflerelande,ogdeønskeralleatseteknologierneibrug.Klima‐markedeterogsåivækst,ogdertagesenlangrækkeinitiativermhp.atbegrænseCO2udledningen.Vedcykelstier/løbestierogtrafikbelysningerkombinationenafsolcellerogLEDbelysningenoplagtogmiljøvenligmulighed.IDanmarkerdetsærligtrelevant,nårkommunerneslukkerforvejbelysningenforatspareenergi.HervilbelysningmedLed‐Markværeenoplagtmulighed,ogviharalleredeopsamletdeførsteerfaringermeddetiÅrhus.IDanmarkbeslutterVejdirektoratetogkommunerne,omteknologiernekanblivebenyttet.Detsammegørsiggældendeiudlandet,dogkanregionalemyndighederherogsåhaveindflydelse.Viopleverenstorinteresseforprodukterne/løsningerne,menogsåenlidtafventendeholdningoverforatetablerekonkretestrækninger,daderikkeertilstrækkeligterfaringmedløsningerneendnu,ligesomdermangleretoverordnetregelsæt.Foratfådækketdenmanglendeerfaringind,harviprimærtgennemførtprojektsamarbejdermedvejmyndighederoguniversiteteriDanmarkogdeNordiskelande.ViharetgodtsamarbejdemedVejdirektoratetogderespendanterideandreNordiskelandepåudvalgteløsningerogarbejdertætsammenmedLuleåUniversitetometflerårigtprojekt–www.i‐road.se.Vikunnegodtønskeos,atdissesamarbejderudviklesyderligereogsuppleresmedandreprojekter,såvipå2årssigtkandokumentereerfaringermedflereafdemuligheder,somteknologiernegiver.IDanmarkoplevervienudfordringmedatfåetableretkonkreteerfaringerhosde98kommuner,hvilketprimærtskyldes,atdeeksisterendereglerstikkerenkæpihjuletforos.Produkternefalderindundervejreglerne,mendissereglererretufleksibleogpasserikketildenyeteknologier.Detforhindrer,atvikanudbredevoresproduktertildetdanskevejnet–bådekommunaltogstatsligt–ogdermedfårvikunibegrænsetomfangmulighedforatfremviseerfaringermeddemangemuligheder,teknologiernegivermyndighederne/bilisterne.Mulighedenforeksporterbestemttilstede.LKFVejmarkeringA/SharmarkedsindsigtenogdistributionsvejentilkunderneiheleEuropa,menvimanglerdokumenteredeerfaringermedvoresløsningerforatbliveinteressanteforkunderne.
Side5/7
4.OpfordringertilFolketingetsTrafikudvalgMulighedenforatsætteDanmarkendnumerepåverdenskortet,enddetalleredeer,ertilstede.DerermulighedforatskabeeneksportnicheindenforITSietmarkediudvikling.Menudviklingenafteknologiernekommerikkeafsigselv,ogvivilderforopfordretil,atdeinvesteringervihargjortiGEVEKOITSfårbedremulighedforatblivedokumenteretogudviklet.Voreskonkreteopfordringerer:A.IndførenyeogmerefleksibleregleromkringITSudstyrViopfordrerTrafikudvalgettilatpåvirkeTrafikministerentilindførelsenafmerefleksibleregleromkringITSudstyr,såledesatudbredelsenikkebegrænsesafvejregler,somikkeerpassendeift.denyeteknologier.B.UdpegestrækningogigangsætteprojektpåmotorvejViopfordrertil,atTrafikudvalgetunderstøtter,atVejdirektoratetudpegerenrelevantstrækningpåca.10kmmotorvejogigangsætteretprojekt,hvordennuværendeteknologikananvendestilat:Informererbilisteromfrost,opbygningafkøellerlignendeInformerebilisterogvisualiseredenanbefaledehastighedgennem”løbelys”Opsamlertrafikdataomf.eks.hastighed,trafikmængdeogtypeaftransportmidlerInformationtilcentraltrafikkontrol(TIC)ifm.kø,lavhastighedellerlignende
Vejdirektoratetsbudgettiletsådantprojektvurderesatvære10mio.kr.DerskallavesetprojektsamarbejdemellemGEVEKOITS,Vejdirektoratet,DTIogevt.andrerelevanteparter.Projektetsmåleratopsamlekonkretvidenomintelligenttrafikstyring,derkanbrugestilforøgelseaftrafiksikkerhedenogdannebasisforeksportafteknologierne.C.Opstarteprojektmed20forskelligetestområderforCO2neutraltrafikbelysningViopfordrertil,atTrafikudvalgetunderstøtter,atVejdirektoratetudpegeroganbefaler20forskelligeoplagteteststrækningeraf2kmog/ellerrundkørslerforCO2neutraltrafikbelysningudenforbyzoner.Dissestrækningerviltypiskværepåkommunaltejedeveje,menetprojektfraVejdirektoratetvilletteadgangentilkommunerne.Vejdirektoratetsbudgettiletsådantprojektvurderesatvære5mio.kr.DerskallavesetprojektsamarbejdemellemVejdirektoratet,DTI,GEVEKOITSogevt.andrerelevanteparter.ProjektetsmåleratopsamlekonkretvidenomCO2neutraltrafikbelysningmht.detklimamæssigeperspektivogbrugeroplevelsenogdermeddannebasisforeksportafteknologierne.D.EtableringaffastinnovationsforumforITSunderVejdirektoratetsteknologiudviklingViopfordrertil,atTrafikudvalgetopfordrerTrafikministerentilatbedeVejdirektoratetetablereetinnovationsforum,hvorGEVEKOITSbliverenfastpartner.
Side6/7
6.ProfilogkontaktGevekoITSA/Serenprofessionelleverandørogsamarbejdspartner,nårdetgælderintelligentevejmarkeringerbaseretpåsolcelleenergi.Vistillerhøjekravtilosselviallehenseender,såvifremstårsomenkompetentleverandørogsamarbejdspartner.Vihareksisteretsiden2001,ogeretteknologiudviklingsfirma,somudviklerpåforkantafmarkedetogaltidharfokuspåfunktionalitet,levetid,miljøogøkonomi.Vier3medarbejdere,somtrækkerpåca.25medarbejderehosvoressøsterselskaberogeksternesamarbejdspartnere.VoresbestyrelsesformanderNisRavnskjær,somerdirektørforLKFVejmarkeringA/S,derinæsten50årharudviklet,produceretoglagtvejstriberiDanmarkogglobalt.GevekoITSA/SLongelsevej34DK‐5900RudkøbingTlf.:63517171Fax:63517172E‐mail:[email protected]www.gevekoits.dkBrunoHansenGeneralManagerMobil:+4524295699
Side7/7