Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
911189_0001.png
911189_0002.png
911189_0003.png
911189_0004.png
911189_0005.png
Gl. Mønt 41117 København KTelefon 3392 9100[email protected]www.trafikstyrelsen.dkDato 28. oktober 2010Sagsnr. FS712-38Sagsbehandler FTH

Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-

Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markeds-

overvågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler

(KOM (2010) 542 endelig).

Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTrafikudvalg.ResuméFormålet med forordningen er at ændre de harmoniserede regler for køre-tøjer i klasse L, som dækker en lang række køretøjstyper med to, tre, ellerfire hjul, fx to- og trehjulede knallerter, to- og trehjulede motorcykler ogmotorcykler med sidevogn, samt firehjulede quadricykler. Endvidere fast-sættes krav til systemer, komponenter eller separate tekniske enheder tilkøretøjer i klasse L. Ændringerne omfatter:-Forenkling af lovgivningen- Emissionsniveauet skal reduceres- De funktionelle sikkerhedskrav skal løftes i relation til typegodkendelse- Regler for køretøjer udstyret med ny teknologi- Regler om markedsovervågning af køretøjer fra denne klasse.

1. Baggrund og indhold

Kommissionen fremsatte den 4. oktober 2010 forslag til forordning om god-kendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer og quadri-cykler, KOM(2010)542. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 itraktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og er omfattetaf den almindelige lovgivningsprocedure.Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 7. oktober 2010 og fristenfor oversendelse til Folketingets Europaudvalg er således torsdag d. 4. no-vember 2010.
Side 1 (5)
Der kræves allerede EU-typegodkendelse af to- og trehjulede køretøjer ogquadricykler via et rammedirektiv (2002/24/EF) og en række særdirektiver.I overensstemmelse med den europæiske strategi for luftkvalitet har EU tilstadighed opdateret emissionsstandarderne for motorkøretøjer, især medhensyn til carbonhydrider, kulilte, notrogenoxider og partikler. Dette vil og-så komme til at blive tilfældet efter forslagets lovgivningsrammer for køretø-jer i klasse L.Efter anmodning fra Europa-Parlamentet er formålet at indføre en tretrinslovgivningsprocedure, som anvendes i andre retsakter vedrørende EU-typegodkendelse af motorkøretøjer.- De grundlæggende bestemmelser fastlægges i en rammeforordning,- De tekniske specifikationer fastlægges i tre delegerede retsakter,1) En forordning om miljøkrav og krav til fremdriftsydelse.2) En forordning om køretøjernes funktionelle sikkerhed.3) En forordning om krav til køretøjers konstruktion.- De administrative bestemmelser fastlægges i en gennemførelsesretsakt.
28. oktober 2010
Ved at benytte forordninger i stedet for direktiver opnås større gennemskue-lighed, idet forordninger ikke skal gennemføres i nationale lovgivninger,men har direkte virkning.I forbindelse med forslaget har Kommissionen udarbejdet en forundersøgel-se af henholdsvis den færdselssikkerhedsmæssige tilstand for kørsel med to-og trehjulede køretøjer samt quadricykler og deres emissionsudledning:FærdselssikkerhedI henhold til Kommissionens forundersøgelse døde 5.520 motorcyklister ivejtrafikulykker i 2008. Antallet af dræbte motorcyklister har ligget stabilt,hvorimod antallet af dræbte i andre transportmidler er gradvist faldende.Det kan tilføjes at antallet af alvorligt tilskadekomne blandt motorcykelkøre-re skønnes at være 5,5 til 13 gange højere end antallet af dræbte (30.000 –72.000). Antallet af lettere tilskadekomne vurderes at ligge mellem 12 og 18gange højere (66.000 – 155.000) i EU-27.Forslaget opstiller en række funktionelle sikkerhedskrav. Det er navnlig kravom blokeringsfrie bremsesystemer på medium- og højtydende motorcykler,hvorimod der på lavtydende motorcykler foreslås krav om blokeringsfribremsesystem eller kombineret bremsesystem. Dette initiativ forventes atmedføre et drastisk fald i motorcykelførere, der vælter som følge af panik-
Side 2 (5)
bremsning og skal hjælpe med at reducere bremselængden væsentligt underen sådan reaktion.På den anden side fandt man ikke videnskabelig dokumentation for at der eren sammenhæng mellem stor motoreffekt og vejtrafikuheld, hvorfor det ikkebliver muligt for medlemsstaterne at forbyde motorcykler med en effekt påmere end 74 kW.EmissionForundersøgelsen viser ligeledes, at de skadelige emissioner fra vejtranspor-ten er faldende, men andelen som udledes af klasse-L flåden er markant sti-gende. Andelen af kulbrinteudledning fra klasse L skønnes at være 38% idag, hvilket formodes at stige til 62% i 2020, hvis der ikke gribes ind. Forkulmonoxid er andelen i dag 20% og forventes at stige til 30% i 2020.Kommissionen forslår derfor at indføre emissionsstramninger i tre trin, somskal være opfyldt i henholdsvis 2014, 2017 og 2020.

2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

To- og trehjulede køretøjer og quadricykler skal enten være EU-typegodkendt, dansk typegodkendt eller godkendt ved syn for at kunne regi-streres.De danske tekniske krav svarer til EU-kravene.Udstyr, der monteres på EU-typegodkendt to- og trehjulede køretøjer ogquadricykler, skal være godkendt i henhold til de relevante EU-direktivereller ECE-regulativer.

3. Høring

Forslaget er sendt i høring til:EU-specialudvalget for Transport, samt Danmarks Transportforskning,Dansk Erhverv, DI, Danske Handicaporganisationer, Danske Motorcyk-listers Råd, DI Transport, Forenede Danske Motorejere, Forsikring &Pension, Justitsministeriet, MC-Touring Club, NOAH-Trafik, Rigspoli-tiet og Rådet for Sikker Trafik.Høringsfristen udløber den 5. november 2010.
28. oktober 2010

4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative kon-

sekvenser af forslaget

Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser, men forventes at medførefærre skadede og dræbte førere af disse køretøjer, og på længere sigt en mil-jøforbedring som følge opstrammede emissionskrav.
Side 3 (5)

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen fremfører, at der før etableringen af en EU-typegodkendelsefor køretøjer i klasse L, blev fastsat standarder på medlemsstatsniveau.Det var derfor nødvendigt at indføre direktiver på EU-niveau, især for at lø-se grænseoverskridende spørgsmål på EU-plan med hensyn til sikkerhed ogde negative sundheds- og miljøpåvirkninger af luftforurening. Høje emissi-onsværdier i lokale byområder kan kontrolleres ved medlemsstaternes indi-viduelle foranstaltninger, men globale emissioner standser ikke ved en med-lemsstats grænser. Dette problem, der omfatter hele EU, kan kun løses gen-nem harmoniserede foranstaltninger på EU-plan. Rammedirektiv2002/24/EF, som var baseret på Art. 95 i traktaten om oprettelse af Det Eu-ropæiske Fællesskab, var udarbejdet med dette formål og sigtede mod atetablere et indre marked, samtidig med at sikre et højt niveau af sundheds-beskyttelse, sikkerhed og miljøbeskyttelse. De samme argumenter er stadiggældende i dag, idet det er nødvendigt med en EU-indsats for at undgå op-splitning af det indre marked og sikre et højt og ensartet beskyttelsesniveau ihele Europa.Endelig vil stramning af markedsovervågningsforanstaltningerne bidrage tilat sikre at det er det samme sæt regler, der gælder for alle fabrikanter, dersælger eller er ansvarlige for ibrugtagning af køretøjer, systemer, kompo-nenter eller separate tekniske enheder på EU-markedet, og at typegodken-delseskravene med hensyn til miljø og køretøjets sikkerhed faktisk finderanvendelse.Regeringen er enig i, at der bør sikres et højt sikkerheds- og miljøbeskyttel-sesniveau og markedsovervågningsforanstaltninger. Et fornuftigt sikker-heds- og miljøbeskyttelsesniveau kan bedst opnås ved ens regler for heleFællesskabet, og ved at standarden kræves opfyldt ved typegodkendelsen.Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.
28. oktober 2010

6. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringens foreløbige, generelle holdning er positiv overfor Kommissio-nens forslag. Forordningen vil give administrative forenklinger samt banevejen for et højt niveau af færdselssikkerhed og miljøpræstationer.

7. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget er endnu ikke blevet drøftet på arbejdsgruppeniveau.
Side 4 (5)

8. Europa-Parlamentets udtalelser

Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
28. oktober 2010

9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 5 (5)